דפים

1 במאי 2013

הביו-דלק גורם לרעב.




גאווה מקומית - שורפים מזון (תמונה: ויקיפדיה)

כמות המזון שנשרפת כדלק בארצות העשירות מספיקה כדי לחלץ מרעב את מחצית מרעבי העולם. כך קובע דו"ח של ארגון הצדקה אקשן-אייד ActionAid הנלחם נגד הרעב בעולם.
המדינות העשירות משתמשות כעת בכ 9 מיליארד ליטר של ביו-דלק בשנה, המופק מתוצרת חקלאית כמו תירס. הארגון חישב שבכמות התוצרת החקלאית הזו ניתן היה להזין 441 מיליון מתוך כ 870 מיליון אנשים בעולם הסובלים מרעב ותת תזונה.

הדוח מצא שכ 6 מיליון הקטארים של אדמה חקלאית, באפריקה שמדרום לקו המשווה, נרכשו על ידי חברות אירופאיות, לצורך גידול צמחי ביו-דלק. יש 98 פרויקטים של חוות לגידול צמחי ביו-דלק באפריקה, בבעלות אירופאית.

היועץ של הארגון שואל: "האם זה מוצדק שאנו משתמשים במזון כדלק במכוניות בעוד אחד מכול 8 אנשים בעולם רעב? אם המדינות העשירות מתכוונות ברצינות להיאבק ברעב בעולם, הן צריכות קודם כול לטפל בבעיית הביו-דלק. החוקים שלהם יצרו ביקוש לסוג הגרוע ביותר של הביו-דלק – שמיוצר מתוצרת חקלאית כתחליף למזון."

החוקים האירופיים והאמריקאיים המחייבים שימוש בביו-דלק יוצרים ביקוש מלאכותי לחומר דלק זה המופק מצמחי מזון. כיום היקף השימוש בביו-דלק הוא כ 4-5% מצריכת הדלק, אבל החוקים מחייבים שימוש ב 10% ביו-דלק עד 2020, כלומר – להכפלת השימוש בביו-דלק – שהוא שווה ערך להשמדת מזון.

ממשיך דובר הארגון: "מעשה שכוונתו, תחילה, אולי הייתה טובה: לעשות את הדלק שלנו "ירוק" יותר, הפך למעשה לאסון מבחינת הרעב בעולם. הוא גרם להעברת אדמה הנחוצה לחקלאות לגידול גידולי דלק. ובנוסף לכול – מרבית הביו-דלק אינו חוסך פליטות פד"ח (כמו שחשבו תחילה) אלא מגביר אותן." כלומר – הביו-דלק יוצר גם זיהום וגם רעב...

באתר זה תוכלו לחתום על עצומה נגד הביו-דלק.
מאמרים קודמים שלנו על האיוולת הזאת יש כאן, כאן, כאן וכאן.

לקח נוסף הוא – עד כמה קשה לתקן מדיניות שגויה. היום כולם, כולל הירוקים, מודים שהביו-דלק הוא שגיאה. בכול זאת אין משנים את החוקים. היה צריך, לפחות, להקפיא (לבטל את המשך העלייה) את המנדטים על כמות הביו-דלק שחייבים מהול בדלק בשנים הבאות.

יעקב






תגובה 1:

  1. יעקב,

    בעיית הרעב בעולם אינה קשורה לשם דבר חוץ משחיתות.

    היכן שיש שחיתות - יש רעב - לא חשוב כמה סיוע ישלח לשם - הוא נבזז

    דווקא מחירי סחורות יותר גבוהים יאפשרו לחקלאים מהעולם השלישי ריווחיות טובנ יותר שתעודד אותם להשקיע בדשנים ובמיכון - ובכך להפיק הרבה יותר מהאדמה - שאין בה כל חוסר, הכל סתם הפחדות.

    השבמחק

ברוכים הבאים לדיון, הנכם מתבקשים להתייחס בנימוס וכבוד הדדי על מנת לקיים דיון פורה ורציונלי, במידה וברצונכם להגיב באופן אנונימי נודה אם תבחר/י שם בדוי על מנת להקל על הדיון.