15 באפריל 2013

"ביו-דלק – בלתי הגיוני, ויותר גרוע מדלק פחמי."



זאת המסקנה של מחקר שפרסם מכון המחקר צ'טהאם האוס בלונדון, עליו מדווח ה BBC.
על פי חוקי בריטניה (הנגזרים מחוקי האיחוד האירופי) חייבים יצרני הדלק למהול 5% ביו-דלק בכול הדלקים המשמשים לתחבורה. ביו-דלק הזה הוא בעיקר אתנול, מיוצר מתירס, וסולר (דיזל) מיוצר מצמחי לפתית (rapeseed ).  האחוז הזה הולך וגדל כול שנה.
החוקרים אומרים שעמידה בדרישה זו יעלה לענף התחבורה 460 מיליון ליש"ט יותר, כבר השנה, בגלל המחיר הגבוה יותר של הביו-דלק ותכולת האנרגיה הנמוכה יותר. אם בריטניה רוצה לעמוד ביעדים שהאיחוד האירופי קבע לשנת 2020, יעלה הדבר 1.3 מיליארד ליש"ט לשנה.
"הביו-דלק מעלה את המחירים, והוא שיטה מאד יקרה להקטנת פליטות הפד"ח"  אומר רוב ביילי, החוקר הראשי. השימוש בביו-דלק מייקר את המזון, ואת מחיר שמן המאכל. הדבר גורם לכך שיותר שמן מאכל מיובא מארצות טרופיות, כמו אינדונזיה, אשר כורתות את הג'ונגלים כדי להכשיר את הקרקע לגידול צמחי ביו-דלק. כאשר לוקחים בחשבון את תוצאות הלוואי של תהליך ייצור הביו-דלק מסתבר שהוא לא חוסך כלל פליטות פד"ח. "למעשה", אומר רוב ביילי, "זה מגדיל את פליטות הפד"ח". "הדבר לחלוטין מנוגד לכול הגיון: גם מייקרים את הדלק, וגם מגדילים את הפליטות".
מועצת הביו-דלק של האיחוד האירופי בבריסל טוענת שהטענות האלה מוגזמות. הם אומרים שהביו-דלק מקטין את התלות של אירופה בנפט מיובא, וגם מעודד את ייצור הבשר – כי הפסולת של תעשיית הביו דלק משמשת למזון לבהמות.
בריטניה הייתה מעוניינת לרדת מהמנדטים של הביו-דלק, אבל ללא הפרה של היעדים של האיחוד האירופי. אבל, ביטול המנדטים על ידי האיחוד האירופי בלתי אפשרי, כי המנדטים הם למעשה סובסידיה לחקלאים בארצות רבות באירופה, והם נהנים מלובי פוליטי חזק.
הדיווח הזה זהה בתוכנו לדיווח קודם שלנו על אותה בעיה בארה"ב. מזל שהטירוף הזה עוד לא עלה ארצה, ולא הועתק על ידי ממשלתנו, שמעתיקה, בדרך כלל, כול שטות ירוקה ואופנתית מחו"ל.
אנו רואים שכאשר מפליגים במדיניות הרסנית, יקרה ובלתי מועילה – קשה מאד להודות בטעויות, לשנות כיוון ולחזור למדיניות שפויה.
יעקב

אין תגובות: