8 באפריל 2013

משמידי העטלפים.

מי שמשמיד מיליונים של עטלפים הן תחנות הרוח.

העטלף הוא חיה מוגנת, והשמדת עטלפים אסורה בחוק (בארה"ב). לעטלפים תפקיד מאד חשוב בהדברה טבעית של חרקים מזיקים לחקלאות ויתושים. פגיעה בעטלפים גורמת נזק לחקלאות, ירידה ביבולים, וריבוי ביתושים שעלולים להעביר מחלות לבני אדם.


יש הרבה זנים של עטלפים. הזן בתמונה נקרא "עטלף אינדיאנה"

בג'ורג'יה נצפה עטלף ישן על עץ (הם ישנים ביום) בתוואי מתוכנן של כביש חדש. בניית כבישים בעלות 460 מיליון דולר נעצרה, והוטל על הבונים לערוך סקר השפעה סביבתית, כולל סקר עטלפים. סקרים אלה עולים כ 8-12 מיליון דולר ועלולים לעכב את סלילת הכבישים בחודשים ואף שנים. כול זה בגלל החשיבות של העטלפים, והחוק האוסר לפגוע בהם.

מי פוגע בעטלפים באין מפריע, במיליונים רבים של עטלפים, הן תחנות הרוח. מסתבר שהן קוטלות את העטלפים לא רק באמצעות פגיעה ישירה של הפרופלור בחיה, אלא באופן יותר גורף. מאחורי הרוטורים, המסתובבים לעיתים במהירות 250 קמ"ש, נוצר אזור של לחץ אוויר נמוך. העטלף חיה רגישה, ואם הוא נקלע לאזור הזה כלי הדם בריאותיו מתפוצצים והוא מת. חוקר אחד מעריך ש 45 אלף הטורבינות המותקנות ברחבי ארה"ב קוטלות 39 מיליון עטלפים בשנה, בהתבסס על ספירת העטלפים המתים בחווה אחת של טורבינות.

למרות הזוועה והנזק הזה – תחנות הרוח מקבלות הגנה וחיסיון. לא רק שאין מעמידים את המפעילים לדין על קטל העטלפים, אלא מאשרים בניית תחנות רוח בלי בדיקה של הנזק הסביבתי שהן עלולות לגרום. יותר מזה –  מסבסדים סבסוד עמוק, ואף מאלצים בחוק את ההתקנה של המפלצות על ידי קביעת מנדטים לאנרגיה מתחדשת, הקיימים ב 30 מדינות ממדינות ארה"ב, ובכול אירופה.

תחנות הרוח פוגעות, כמובן, לא רק בעטלפים. הן גם קוטלות עופות גדולים, בדרך כלל עופות דורסים כמו נשרים, שהם עופות נדירים ומוגנים. הרעש (זמזום) בתדר נמוך שהטורבינות פולטות פוגע בעופות וחיות ומבריח אותן מההביטאט שלהן.

הטורבינות גם גורמות נזקים ניכרים לבי האדם: נזק של פגיעה בנוף, נזק רעש, זמזום והריצוד של האור. בתים שנמצאים קרוב לתחנות רוח מאבדים את ערכם, כי איש לא מוכן ולא יכול לחיות בקרבת המפלצות.

דו"ח מאד מקיף על נזקי תחנות הרוח וחוסר התועלת שלהן כלול בחוות דעת  שהוגשה לבית המחוקקים של מדינת צפון קרוליינה, לקראת דיון בהצעת חוק שנועדה לבטל את המאנדטים לשימוש באנרגיה מתחדשת.

כול הנזקים האלה אין שום תועלת בצידם. תחנות הרוח מפיקות מעט אנרגיה, ומעל לכול – אינן עוזרות כמעט בהפחתת פליטות הפד"ח, ועולות ביוקר. פירוט רב של העובדות תמצאו בדו"ח שלמעלה ובקישורים הרבים שבו.

ההתקנה של 45 אלף טורבינות בארה"ב, וכמות דומה באירופה, נעשתה ונעשית כולה מתוך פאנאטיות כמו-דתית, על סמך רגשות בטן שאנרגיה מתחדשת זה "טוב", תוך התעלמות מוחלטת מהעובדות הפיסיות, והכלכליות.

עכשיו כול הירוקים כבר מבינים את השטות והנזק שבמנדטים של האתנול (שריפת המזון). רוב הירוקים מתחילים גם להבין את הנזק שבתחנות הרוח. היום הם מודים שרצוי להקים את הטורבינות בים, שם הן גורמות פחות נזקים. אבל, כמו עם האתנול, התקנתן של עשרות אלפי טורבינות יבשתיות מזיקות נמשכת, כמו שנמשך הנזק של 90 אלף הטורבינות שכבר הותקנו.

יעקב


  

אין תגובות: