11 באפריל 2013

מקרי מוות שנמנעו הודות לאנרגיה גרעינית.

ידידנו, ד"ר ג'יימס האנסן, מפרסם מחקר חדש, יחד עם חברו חרצ'ה, בו הוא מפרט את כמות מקרי המוות שנמנעו הודות לשימוש באנרגיה גרעינית, בין השנים 1971-2009. הם אומרים שמסע ההפחדה נגד האנרגיה הגרעינית, שהתגבר מאד אחרי אסון פוקושימה, אינו מוצדק.



הם מגיעים למסקנה שכ 1.8 מיליון מקרי מוות נחסכו הודות לתחנות הכוח הגרעיניות, שהחליפו תחנות פחמיות מזהמות.

המסקנה הזו היא מאד ספקולטיבית. אנו לא יודעים כמה מקרי מוות נגרמים בגלל זיהום האוויר מתחנות כוח פחמיות. אין ספק שזיהום אוויר גורם לנזק בריאותי, העניין הוא שאנו לא מסוגלים להעריך, כמותית, את מקרי המוות, וכול מספר שזורקים אינו אלא ניחוש. אנו גם לא מסוגלים להפריד כמה מקרי מוות נגרמים על ידי הזיהום של כלי הרכב והתעשייה, לעומת אלה של תחנות הכוח.

מה שלא מוטל בספק הוא שתעשיית החשמל הפחמי (תחנות הכוח והדלקים שמזינים אותם) גורמת לעשרות, או מאות מקרי מוות מדי שנה בתאונות במכרות, בדרכים ובמפעלים עצמם. (אבל גם תעשיות אחרות אינן נקיות מתאונות, שלא לדבר על תאונות דרכים). עובדה שנייה היא שהיום בונים תחנות פחמיות הרבה יותר נקיות, המסננות ומונעות את מרבית הזיהום שתחנות פחמיות פלטו בעבר.

לעומת זאת – תחנות הכוח הגרעיניות גרמו, עד עתה, קרוב לאפס מקרי מוות. גם אסון צ'רנוביל הנוראי לא גרם יותר מכמה עשרות מקרי מוות. אסון פוקושימה גרם לאפס קורבנות בנפש. זה לא שאין נזקים אחרים מהכורים הגרעיניים. שטחים נרחבים של שטח מזוהם מכדי לאפשר מגורי אנשים אינו נזק קטן. פינוי 100 אלף תושבים מבתיהם, בסביבות פוקושימה, לתקופה בלתי ידועה, אינו נזק קטן. מקרי מוות אינו הנזק היחידי.

היתרון הגדול של תחנות הכוח הגרעיניות (מנקודת השקפתו של האנסן) הוא שהן אינן פולטות פד"ח. אם אדם באמת מודאג, כמוהו, מהתחממות גלובאלית נוראית הנגרמת על ידי הפד"ח – היתרון של תחנות הכוח הגרעיניות גדול. ההתנגדות הגורפת ועתיקת היומין של ארגונים ירוקים (כמו גרינפיס) לתחנות כוח גרעיניות עומד בסתירה לדאגה שלהם מההתחממות הגלובאלית.

האנסן מבין מה שירוקים חולמניים ובלתי מחוברים למציאות הטכנית אינם מבינים. הוא מבין שתחנות רוח ופאנלים סולאריים אינם מסוגלים לספק את כמויות האנרגיה שאנו צריכים, ואינם מסוגלים לתרום תרומה ממשית להפחתת הפד"ח. הוא גם קרא להם פעם "סיפורי אגדות".

הוא גם מבין (בניגוד לירוקים) שמדיניות של צנע באנרגיה, מניעת אנרגיה מהאנושות, אינה באה בחשבון. (מישהו אמר שנזקי הבריאות של המחסור בחשמל חמורים לאין שיעור מהנזקים של הזיהום מתחנות הכוח). לכן הוא נרתם לקדם את האנרגיה הגרעינית כתחליף המעשי היחידי (כעת) לאנרגיה פחמית, וכמקור היחידי המסוגל להפחית את הפליטות עכשיו.

בפוסט של וואטס, בקומנטס, תוכלו למצוא דו שיח מקיף על העדר נזקי הבריאות של האנרגיה הגרעינית, כולל קישוריות למחקרים רבים בנשוא.

יעקב

אין תגובות: