13 באפריל 2013

הצעת חוק נגד שריפת מזון.


קבוצת חברי קונגרס משתי המפלגות בארה"ב הגישה הצעת חוק לביטול המנדטים של האתנול.
המנדטים האלה  כלולים בתקנות שפרסמה הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב, EPA , בשנת 2007, והם מחייבים את יצרני הדלק לערבב כמויות מוגדרות של אתנול בבנזין הנמכר לצרכנים. התקנות , הנקראות renewable fuels standard או RFS, מחייבות, השנה, לערבב  13 מיליארד גלונים של אתנול בבנזין, והכמות גדלה בכול שנה. 
האתנול קודם בזמנו על ידי הירוקים כ"דלק מתחדש" העשוי להקטין את פליטות הפד"ח. היום כולם יודעים שהוא לא מקטין את הפליטות, אלא ההיפך – מגדיל אותן. הוא גם מזיק לסביבה כי הוא גורם לגידול השטח המעובד אינטנסיבית עם מיכון, דישון והדברה, על חשבון שטחים טבעיים ושטחי חורש ומרעה. ומעל לכול – שימוש ב 43% מהיבולים של התירס עבור אתנול גורם לעליית מחירי המזון בעולם והגברת הרעב בארצות עניות. בנוסף לכול מייקר המנדט הזה את הדלק.
המאנדטים של האתנול נתמכים על ידי החקלאים שמרוויחים יפה מהמחיר הגבוה של התירס, ועל ידי הלובי של תעשיית האתנול. בשנים האחרונות הוקמו הרבה עשרות מפעלים לייצור אתנול,  בהשקעה של מאות מיליוני דולרים כול אחד, כדי לספק את האתנול הנדרש לפי המנדטים. הארגונים הירוקים, המתביישים בטעותם, אינם ממהרים לתמוך בביטול המנדטים.
בעיה נוספת היא שצריכת הדלק ירדה בארה"ב בשנים האחרונות, ואילו המנדט עלה, במספרים מוחלטים. עד עכשיו מכרו תערובת של 10% אתנול בבנזין, אולם כעת זה לא מספיק כדי לקלוט את כול האתנול שהחוק מחייב. פירוש הדבר הוא שצריכים לעבור לתערובת של 15% אתנול, אבל ריכוז כזה מזיק למנועי המכוניות שלא נבנו במיוחד כדי לעבוד עם אתנול.
נושא אחר הוא המנדט של שימוש באתנול צלולוזי (אתנול המופק לא מתירס, אלא מעשבים וגידולים שאינם משמשים מאכל לבני האדם). הבעיה היא שאין כזה דבר – לא קיים ייצור של אתנול צלולוזי בכמויות שהמנדט מחייב.
החוק המוצע מציע לבטל את ה RFS – את המנדטים לאתנול, וגם אוסר על ערבוב של יותר מ 10% אתנול בדלק. אבל, הלובי החקלאי חזק, ואין להניח שהם יניחו למחוקקים לפגוע בסובסידיה הסמויה לחקלאות שגלומה במנדטים של האתנול. (זה חוץ מהסובסידיה הקבועה והגלויה לחקלאות בסדר גודל 5 מיליארד דולר לשנה, לפחות מאז 1933). הצעות חוק דומות נכשלו בשנים קודמות.
יעקב

אין תגובות: