14 בנובמבר 2012

ביו-דלק מפסולת אורגנית (צלולוזה).

תמונה של המפעל של קיור KiOR מקולומבוס, מיסיסיפי, עם מערומי העצים המתוכננים להפוך לדלק.

במסגרת המסע להיגמל מ"ההתמכרות לנפט" נמשכים המאמצים הקדחתניים ליצר דלק סינטטי מחומרים אורגניים. השיטה הראשונה שיושמה כבר בקנה מידה רחב באמצעות צווים (מנדאטים) וסובסידיות ממשלתיות היא שיטת האתנול מתירס והביו-דיזל. זו שיטת נפל מטורפת, כי פירושה לשרוף את המזון שלנו כדלק למכוניות, וזאת מבלי להביא שום תועלת לא מבחינה כלכלית ולא מבחינת צמצום הפליטות.

שיטה אחרת, שמדברים עליה רבות אבל עוד לא הצליחו ליישמה היא שיטת הביו-דלק מצלולוזה – או  - מחומרי פסולת אורגניים, כמו גזם חקלאי או פסולת ביתית – קוראים לזה ביו-מסה. שיטה זו הגיונית היות והיא אמורה לנצל חומרי פסולת, חומרים שיש לנו בשפע ואין לנו שימוש אחר עבורם. השיטה כול כך הגיונית שהקונגרס בארה"ב כבר ציווה, בחוק, לייצר 250 מיליון גאלון בשנת 2011 ו 500 מיליון בשנת 2012. יש רק בעיה קטנה – אנו לא יודעים איך לעשות זאת (חברי הקונגרס לא צירפו מפרט לחוק...). עדיין לא קיימת טכנולוגיה שמאפשרת ייצור דלק מצלולוזה.

למעשה, הוקמו מספר מפעלים ניסיוניים לייצור אתנול מצלולוזה, אבל הם ייצרו בכמויות זעירות כמו מזקקה לוויסקי או בית חרושת לבושם, ולא בכמויות גדולות הדרושות לדלק. כך למשל הקים משרד האנרגיה מפעל ניסיוני כבר ב 1998 והודיעו שייצור מסחרי יחל תוך שנים מעטות. המפעל נסגר בינתיים והייצור לא החל. בשנת 2006 הודיעו ג'נרל מוטורס ואיש הון הסיכון קושלה על הקמת בית חרושת לאתנול מצלולוזה, שאמור היה להתחיל לייצר ב 2008, אבל יוק. חברה קנדית הודיעה ב 2004 על פטנט חדש לייצור אתנול מצלולוזה, והקמת מפעל תוך שנה. המפעל לא קם והחברה נסגרה.


חברה בשם קיור KiOR מקולומבוס, מיסיסיפי, הקימה מפעל שאמור לייצר בנזין וסולר מפסולת עצים. היא השקיעה 200 מיליון דולר במפעל, שכושר הייצור שלו: 13 מיליון גאלון לשנה (כ 50 מיליון ליטר) – כמות מכובדת. היא הודיעה שהשיווק יחל בסוף חודש זה.
חברה אחרת, אינאוס Ineos – נמצאת בשלבי סיום בהקמת מפעל בפלורידה, בהשקעה של 130 מיליון דולר, שאמור לייצר 8 מיליון גאלון אתנול לשנה (כ 30 מיליון ליטר). חומר הגלם שלה הוא פסולת עצים, גזם, ופסולת אורגנית.

שני המפעלים עדיין צריכים להוכיח עצמם מבחינת הכדאיות הכלכלית. ללא כדאיות כלכלית – המפעל אינו "בר קיימא". אם מפעלים אלו יצליחו יהיה בידנו תחליף אחד סביר לנפט, אולי. הסימנים מעודדים אבל תשובה סופית עוד רחוקה, ואנו למודי אכזבות מהתחום הזה.

יעקב





2 תגובות:

איל אמר/ה...

עדיף לייצר מפסולת עצים דשן לאדמה ובעזרתו לעזור לחקלאות.
אין שום הגיון להשקיע בזה אנרגיה מיותרת.
קח בחשבון שאת כל העצים הללו (בהנחה שהם אכן פסולת, וגם כאן יש לי ספק) יש לשנע למקומות רחוקים, ואחר כך לצרכנים - כל זה צורך המון אנרגיה (ואין לי מושג כמה אנרגיה צורך התהליך עצמו)
פשוט מיותר.

יעקב אמר/ה...

יש הרבה פסולת אורגנית וגזם חקלאי, שכיום מטמינים באדמה. מאידך - הנפט יקר. אם אפשר להפיק דלקים מפסולת אורגנית על בסיס כלכלי - אז למה לא ? זה בהחלט רצוי. מה שלא רצוי זה לסבסד את הייצור או לכפות אותו באמצעות מנדאטים.