25 בנובמבר 2012

חורים ירוקים בתקציב החשמל




לחברת החשמל יש חוב עצום של 70 מיליארד ₪, הנובע מכך שרשות החשמל הציבורית משחקת בנדמה לי ומסרבת להעלות את תעריפי החשמל לצרכן. זו תופעה לא חדשה, כך מתנהל משק החשמל מימים ימימה. הממשלה כמובן חלק מהמשחק, היא הבעלים (לכאורה) חסר האונים של חברת החשמל, כשהבעלים האמיתיים הוא ועד העובדים, הלוקח לעצמו (יעני לעובדים) כמה שהוא רוצה מהקופה. אז הממשלה מנסה ללחוץ, לכאורה, על חברת החשמל על ידי ה"רשות הציבורית" שלא מאשרת העלאת תעריפים, אך חברת החשמל לא מצמצמת בעלויות (עובדים מיותרים) או בהטבות לעובדים. הנהלת חברת החשמל לא מסוגלת לצמצם, וגם לא מעוניינת במיוחד, והממשלה עצמה גם לא מסוגלת, אפילו אם נניח שהייתה מעוניינת. ה"פתרון": מממנים את הגרעון על ידי הלוואות (מכירת אג"ח). פתרון זה נוח לממשלה כי האג"ח של חברת החשמל לא מופיעים בסטטיסטיקה של החוב הלאומי, למרות שברור לכולם שהממשלה בסוף היא שתצטרך להחזיר את החוב הזה (כלומר – כולנו), החוב מאד "לאומי".

כעת ממשיכים לחפור ולהעמיק את הבור של הגרעון, על ידי המכרז של תחנת הכוח הסולארית באשלים. מכרז זה פירושו העמסה הוצאה נוספת (ומיותרת) של כ 150 מיליון ₪ לשנה, בהתחייבות ל 28 שנים. מעמיסים על חברת החשמל, שפירושו בעצם – על כול אזרחי ישראל. יחד עם ה"הקצבה" התרמו-הסולארית השנייה (לתחנה שנייה באשלים) זה יגיע ל 300 מיליון ₪ לשנה, ויחד עם שאר ה"מכסות המתחדשות" – אולי חצי מיליארד ₪ לשנה להתחייבות של 25-28 שנים. זה שיגעון מוחלט... ועוד מוחאים על מחיר הקוטג'... חכו ותראו מה יהיו מחיר החשמל.

אין ארוחות חינם, עבור החשמל המתחדש, היקר, אנו, האזרחים, נצטרך לשלם. ככה זה בכול ארצות אירופה. באנגליה וגרמניה הטילו היטל מיוחד לחשמל ירוק. באנגליה, למשל, חישבו שההיטל יגיע למעל 12 מיליארד דולר לשנה, בשנת 2020, על פי המתוכנן. בגרמניה ובדנמרק, מחירי החשמל בשמיים, כבר היום.

בספרד הלכו בדרך שלנו, ומימנו את הוצאות היתר באמצעות גירעונות של חברות החשמל. לחברות החשמל שם יש חוב של 31 מיליארד דולר (כ 120 מיליארד שקל, הרבה פחות מאשר אצלנו ביחס לגודל הכלכלה והאוכלוסייה). הממשלה הספרדית משלמת סובסידיות לחשמל ירוק בשיעור כ 7 מיליארד דולר לשנה, לפי שיטת המחיר המובטח, בהתחייבות ל 20 או 25 שנה. הדבר לא יכול להימשך, אי אפשר להעמיק גירעונות עד אינסוף. ממשלת ספרד הודיעה בינואר השנה על הפסקה של השיטה של המחיר המובטח, כלומר, הפסיקה לאשר פרויקטים של אנרגיה מתחדשת. אבל, מתשלום סובסידיות על הפרויקטים הקיימים כבר אי אפשר להתחמק. לתיקון המצב וכיסוי הגרעון הכריז ראש הממשלה על מס חשמל חדש. את המס מטילים על חברות החשמל, אבל הן מגלגלות אותו כמובן, מיד, על הצרכנים.
לא ייתכן שהממשלה שלנו תטיל על הציבור מעמסה נוספת של 300-500 מיליון שקל לשנה (ל 28 שנים), ללא צורך, וללא שום תועלת של ממש. העלאה מאולצת זו של עלויות החשמל כמוה כהטלת מיסים על האזרחים, זאת מבלי שהתקיים דיון ציבורי, וניתן אישור בכנסת. צריך לשאול את העם אם הוא מוכן לשלם מס ירוק בשיעורים כאלה, ושמא יש לו סדר עדיפות שונה. אל לנו לקפוץ בגניבה לתוך התהום בה נמצאות ממשלות בריטניה, גרמניה וספרד.

יש לבטל מיידית את כול המכרזים הסולאריים, והמכסות בשיטת המחיר המובטח. יש לעבור לשיטת "המונה נטו" - הקמת תחנות כוח סולאריות, או פאנלים סולאריים על גגות, לצריכה עצמית, על בסיב כלכלי, כלומר ללא סובסידיות.

יעקב


אין תגובות: