3 ביוני 2012

איפה הכסף? טלנובלה ספרדית

 שר הכלכלה של ספרד, דה גוינדוס (צילום מגלובס)

העיתנות מדווחת כי שר הכלכלה של ספרד מסתובב בעולם ומתחנן על נפשו לסיוע כלכלי... החובות של ספרד הפכו לנטל בלתי נסבל ומיליארדי אירו בורחים מן המדינה. גלובס מדווח על שר הכלכלה הספרדי, לואיס דה גוינדוס, שאמר אמש כי:
בכל הקשור על הסוגייה הספרדית - עתידו של גוש האירו מונח על הכף. ברקע, כ-81 מיליארד אירו עזבו את השווקים בספרד בחודש מארס. "אני לא יודע אם אנו על סף קריסה, אבל אנחנו במצב מאד, מאד, מאד קשה", אמר דה גוינדוס.
הספרדים מחפשים עכשיו היכן הכסף... לפי המחקר של קאלזדה חלק גדול ממנו, כ-29 מיליארד יורו עפו ברוח עם השבשבות והתנדפו עם הסובסידיות לאנרגיה ירוקה... סכומים נוספים "נעלמו" יחד עם חיסול המשרות היצרניות...

כבר כתבנו כאן על השגעון של הורדת כספים לטמיון בשם האג'נדה הירוקה בספרד, ועל המחקר שבדק את התוצאות הכלכליות של המדיניות עד כה, לא תחזיות, אלא ביצוע בפועל. הוא נערך על ידי ד"ר חואן קאלזדה, מאוניברסיטת המלך חואן קרלוס.
הממצאים לא הפתיעו. שורה תחתונה:
- על כל מקום עבודה שנוצר בתעשיות ירוקות אבדו 2.2 מקומות עבודה אחרים.
- יצירת מקום עבודה ירוק עולה 571,000 אירו.
- ממשלת ספרד הוציאה 29 מיליארד אירו על סבסוד האנרגיה הירוקה.
- לו רצו לכסות את העלויות של האנרגיה הירוקה שכבר מופקת (עדיין חלק קטן מס"ה ייצור האנרגיה) היו חייבים להעלות את תעריפי החשמל ב 31% . עד עכשיו נמנעו מכך, ומימנו את החשמל הירוק ממיסים (בעצם, כמו כולם, מהדפסת כסף).

הסיפורים היפים על האנרגיה המתחדשת הציגו נתונים מופרכים על התרומה שלה לצמיחה הכלכלית - החשבון שמוגש כעת לספרדים אמיתי לגמרי. 
כעת מתפתלת הממשלה הספרדית ומנסה לבטל את ההסכמים שחתמה לייצור אנרגיה סולארית. איך אומר שר הכלכלה דה גוינדוס: "אנחנו במצב מאד, מאד, מאד קשה".

עדכון:
ממשלת ספרד הוציאה על סובסידיות לאנרגיה ירוקה כשישים וארבע מיליארד אירו. בין השנים 2004-2010 יש לה מחוייבות חוזית על סכומים גדולים למתקנים כבר אושרו, בהתחייבות ל עשרים שנה.
הממשלה השמרנית החדשה הודיעה בראשון בינואר על הפסקה מוחלטת של הסובסידיות, ומאז לא הוקם אף מתקן אחד חדש. ללא סובסידיות אין מתקנים ירוקים. בתעשיית אנרגיה הירוקה מועסקים כשבעים אלף איש, העומדים כעת בפני קיצוצים דרסטיים.

3 תגובות:

איל אמר/ה...

ובבריטניה כבר ביטלו את כל הסובסידיות לבניית "קוצצי העטלפים" כפי שהם מכונים בחיבה שם ולחוות הסולאריות.
אבל מצד שני הם מקציבים סכומי עתק ל"אנרגיה מתחדשת". גם הקרב על הפראקינג שם בעיצומו.
נראה לי (למרות שיש כאלו שלא יסכימו איתי) שבסופו של דבר ההיגיון יגבר. פשוט - לא תהיה להם ברירה אחרת.

יעקב אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.
אנונימי אמר/ה...

לא סתם מכנים את התנועות "הירוקות"
הטרור הירוק חחח.

לא ההגיון אלה המציאות.
להגיון היה הרבה זמן לגבור והוא לא גבר עכשיו תורו של המציאות.