16 ביוני 2012

יופעלו מחדש שני כורים גרעיניים ביפן.


מאז אסון הצונאמי וכשל תחנות הכוח הגרעיניות בפוקושימה ב 2011, נסגרו בהדרגה כול כ 50 הכורים הגרעיניים להפקת חשמל שפעלו ביפאן וסיפקו כ 30% מהחשמל שלה. הסגירה הייתה על פי תקנות בטיחות שגרתיות, שמחייבות כול תחנה להיסגר אחרי 13 חודשי פעולה, לצורך בדיקות בטיחות, כלומר – לא הייתה החלטה גורפת של ממשלת יפאן לותר על תחנות גרעיניות, כמו שהייתה למשל בגרמניה או באיטליה. אחרי בדיקות הבטיחות זקוקה כול תחנה לאישור הפעלה מחדש מהוועדה לאנרגיה אטומית (מבחינה בטיחותית), ממשלת יפאן ומהשלטונות המקומיים באתר בו פועלת התחנה. עם הסגירה ההדרגתית של התחנות והחמרת הדרישות הבטיחותיות, נוצר מצב שכבר כמה חודשים לא פועלת אף תחנה גרעינית, והרשויות המקומיות, במיוחד, מסרבות לאשר הפעלה מחדש.
פעילים אנטי גרעיניים קיוו שהתחנות לא תיפתחנה יותר ושתם עידן הגרעין ביפאן. אולם, יפאן זקוקה לחשמל, וסובלת כעת ממחסור חמור. היא גם תלויה כולה במקורות אנרגיה מיובאים – פחם, נפט או גז, היות ואין לה מקורות משלה. כדי להקל על מצוקת החשמל, הפעילה יפאן מחדש תחנות פחמיות ישנות, ייבוא הפחם והנפט גדלו, ואיתם גם זיהום האוויר. המחסור בחשמל גרם לקשיים רבים, בייחוד בתעשייה, וחברות אחדות הודיעו על העברת הייצור למפעלים בארצות אחרות.
ממשלת יפאן הכריזה, אחרי פוקושימה, על מדיניות ארוכת טווח להקטנה בכמות תחנות הכוח הגרעיניות, כלומר שינתה כיוון. לפני פוקושימה המדיניות הייתה להגדיל את כמות החשמל הגרעיני ל 50% תוך בניית תחנות גרעיניות חדשות, שאחת מהן נמצאת בלשבי בנייה. כעת מדברים על "עתיד ללא גרעין" אבל בינתיים, המחסור בחשמל לוחץ, המצאיות מתגברת על החלומות, ומתחילים להפעיל את התחנות הגרעיניות מחדש.
יעקב

3 תגובות:

איל אמר/ה...

זהו test case מעולה.
ממשלה שרוצה בטובת אזרחיה לא עוסקת בפופוליזם וסיסמאות, אלא מחפת את הפתרון המתאים והיעיל ביותר.
נראה לי שבעוד שנתיים שלוש כבר ידברו לחלוטין אחרת על הגרעין.

יעקב אמר/ה...

נחיה ונראה.
בינתיים, בארה"ב, הגז הזול הרג כול תחיה גרעינית אפשרית. אין, היום, הגיון כלכלי בהקמת תחנות גרעיניות, שיקרות בהרבה מתחזות גזיות.

אבל, בטח שאין הגיון לסגור תחנה גרעינית קיימת ועובדת (שההשקעה בבנייתה הסתיימה מזמן), כאשר אין לך מקור אספקה אחר לחשמל.

איל אמר/ה...

שלא לדבר על כך שאבי תורת ה"גאייה" קורא לאנגלים לאמץ במרץ את הפראקינג...
הוא רואה בזה את עתיד האנרגיה בעשורים הקרובים לפחות. (http://www.guardian.co.uk/environment/2012/jun/15/james-lovelock-interview-gaia-theory)
אוי, לאן התדרדרה התנועה הירוקה :-)