27 ביוני 2012

גרמניה מצאה גז

דו"ח המכון הפדראלי הגרמני:  "גז הפצלים הינו גורם המשנה את כללי המשחק (game changer ) 
ויחולל מהפכה במצב אספקת הגז הגלובלית" (הקליקו לפתיחת הדו"ח)

המכון הפדראלי למדעי האדמה והמשאבים בגרמניה פרסם הערכה חדשה לכמות הגז הבלתי קונבנציונלי שניתן להפיק ממרבצים של סלעי צפחה. הכמות היא בין 0.7 ובין 2.3 טריליון מטר קוב, אותם ניתן להפיק בטכנולוגיה החדשה של הפראקינג.

גרמניה מפיקה כעת רק 14% מהגז שהיא צורכת, עוד 40% היא מייבאת מרוסיה. התלות הגדולה ברוסיה אינה נוחה לגרמניה מבחינה אסטרטגית. המרבצים החדשים עשויים לשנות את התמונה מקצה לקצה. עדיין יש וויכוח אם להתיר את השימוש בטכנולוגיה של הפראקינג, ואם זה לא יפגע בסביבה ובמקורות המים. המכון ממשיך בדיקותיו בשאלה זו, אבל מניח שתחת משטר רגולציה קפדני ניתן להפיק גז בשיטת הפראקינג ללא נזק לסביבה. גם וועדה פרלמנטארית בוחנת את הנושא.
עוד נתונים על קידוחי גז בגרמניה תמצאו כאן. אפילו היו פעולות פראקינג בקידוחי ניסיון, וגם פורסם ההרכב הכימי של נוזל הפראקינג, והוא אינו מסוכן במיוחד.

צרפת אסרה לחלוטין שימוש בפראקינג בשטחה, אולי בגלל שיש לה מספיק חשמל מתחנות כוח גרעיניות, והיא לא כול כך זקוקה לגז. פולין, לעומת זאת, העניקה 112 רישיונות לחיפוש גז בשטחה ומקווה למצוא ולהפיק הרבה. גם הם לא כול כך מתלהבים מתלות בגז רוסי.

בולגריה, מאידך, אסרה על חיפוש גז בשיטת הפראקינג, אם כי הם עוסקים בחיפוש מרבצי גז קונבנציונלי (שלא בסלעי צפחה). הם גילו מרבץ בצפון המדינה ומקווים לגלות מרבץ אחר בים השחור, סמוך למקום בו הרומנים גילו מרבץ משלהם. הרומנים, דרך אגב, מחפשים גם גז לא קונבנציונלי.

כפי שהדברים נראים היום, הגז יהיה מקור אנרגיה המשמעותי הצומח ביותר בעשורים הקרובים.

יעקב



2 תגובות:

יעקב אמר/ה...

אני מברך את ידיעות אחרונות, אשר מצא את הידיעה על הגז בגרמניה, והביאה לקוראיו, יומיים אחרינו.
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4248700,00.html

איש אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.