26 ביוני 2012

עליית הטמפרטורות – לא רק בגלל הפד"ח



רוס מקקיטריק (פרופסור לכלכלה, ספקן ידוע) וליסה טול פרסמו מחקר חדש המנסה להוכיח, באמצעות שיטות ניתוח סטטיסטי, שגורמים חברתיים-כלכליים גרמו, לפחות חלקית, לעליות הטמפרטורות של החצי השני של המאה ה 20. גורמים חברתיים-כלכליים פירושו: גידול האוכלוסייה, שיפור המצב הכלכלי, עיור (אורבניזציה) ושינויים בשימושי קרקע – כלומר גידול השטחים המעובדים והמושקים. (המחקר המלא כאן, סיכום המסקנות כאן וכאן, מאמר הסבר של מקקיטריק כאן, הבלוג שלו כאן).

מקקיטריק חיפש קשר סטטיסטי בין משתנים שונים – כמו תחזיות של מודלים אקלימיים (שאינם מתחשבים בגורמים חברתיים-כלכליים, אלא רק באילוץ של הפד"ח), משתנים גיאוגרפיים ומשתנים כלכליים-חברתיים – לבין מגמות אזוריות בשינוי הטמפרטורות.

הם מגלים שההסבר הטוב ביותר למגמות טמפרטורות אזוריות בין השנים 1979-2002 חייב להתחשב בגורמים חברתיים-כלכליים.

מדוע המחקר הזה מעניין? טענתם של החממיסטים היא שכול (או רוב) ההתחממות נגרמה על ידי הפד"ח. הספקנים טענו כול הזמן שחלק מההתחממות נובעת מגורמי אנוש, אבל לא מפד"ח – גורמים כמו עיור ושינויים בשימושי קרקע. החממיסטים טוענים שהשפעת ההתחממות האורבנית (עיור) היא אפסית, ולכן גם לא מתקנים את נתוני הטמפרטורה בהתאם.
סדרות נתוני הטמפרטורה המדודה משמשות לכיול ובדיקה של המודלים האקלימיים, ואם יש בהן פגם – זה משפיע מאד על המודלים, ועל כול מדע האקלים.

אני אישית איני מסוגל לשפוט את המחקר של מקקיטריק, ולא כול כך מחזיק מכוח של שיטות ניתוח סטטיסטי מסובכות להגיע לאמת נסתרת, וגם לא מהערך של מציאת קורלציות כאלה ואחרות בין כול מיני משתנים לא מדעיים (כמו משתנים חברתיים-כלכליים). יחד עם זאת, טענת החממיסטים שהעיור, צפיפות האוכלוסין ושימושי הקרע לא משפיעים (או משפיעים השפעה מזערית) על מדידת הטמפרטורות לא נראית לי סבירה. אם הם כן משפיעים, הרי מלחמת החורמה נגד הפד"ח לא תעזור הרבה, כי הוא לא ה"רשע" היחיד.
יעקב



אין תגובות: