30 ביוני 2012

גרמניה – שיאנית האנרגיה הסולארית


גרמניה השיגה שיא חדש לכמות האנרגיה הסולארית שהפיקה אומה כולשהי. השיא הוא 22 ג'יגה-וואט של חשמל סולארי שהופקו בשעה, בצהרי היום ביום שישי ושבת.  זה הרבה. זה שווה ערך ל 10 תחנות כוח גרעיניות או פחמיות גדולות. הכמות הזו סיפקה כ 1/3 מהצריכה של גרמניה ביום עבודה (יום שישי) כאשר בתי החרושת והמשרדים עובדים. זה 1/2 מהצריכה של גרמניה בשבת (יום מנוחה, כאשר בתי חרושת ומשרדים סגורים). יפה מאד, מי אמר שהשמש לא מפיקה חשמל?
לגרמניה יש חשמל סולארי מותקן, בכושר ייצור נומינאלי של כ 27 ג'יגוואט, ככה שביום קיצי יפה, הם הצליחו להפיק 80% מהיכולת הנומינאלית למשך כמה שעות.
יחד עם זאת, הנתח של החשמל הסולארי באספקת החשמל לאורך כול השנה היה רק 4%. ומי סיפק חשמל אחרי הצהריים (כאשר השמש נמוכה) או בלילה, (או בחורף)? ניחשתם: אותן תחנות כוח פחמיות, גזיות או גרעיניות. הן עבדו כול הזמן, גם בשעות שיא השמש, כי לא ניתן לכבותן, אבל את החשמל שהן סיפקו בשעות אלה לא סופרים, סופרים רק את החשמל הסולארי, כי זה מה שהחוקים אומרים: כאשר יש חשמל סולארי, סופרים רק אותו, אם צריכים אותו ואם לא.
ומה עם הפחתות הפליטות? כיצד החשמל הסולארי הרב תרם להפחתת פליטות? אין הפחתת פליטות משמעותית בגרמניה. עובדה. בכול זאת, הגרמנים משלמים ביוקר עבור החשמל הסולארי. דו"ח של משרד איכות הסביבה בגרמניה משנת 2012 מציין שהעלות העודפת בה נשאו צרכני החשמל בגרמניה, לצורך מימון החשמל הסולארי, הייתה 4 מיליארד אירו בשנה (כול שנה).
לא פלא שיש בגרמניה אולי 800,000 "נזקקי אנרגיה" או "עניי אנרגיה" – אנשים עניים שמתקשים לשלם את חשבונות החשמל שלהם. הנפשות הטובות קוראות ליצירת קיצבה חדשה – "קיצבת אנרגיה" לנזקקים. האנרגיה הסולארית לא יצרה הפחתת פליטות, אבל כן יצרה הגדלה של העוני.
יעקב


אין תגובות: