13 בנובמבר 2012

הפחם מלך האנרגיה.



דו"ח חדש מביא נתונים על שימוש בפחם בעולם, נתונים שמוכיחים עד כמה המאמצים להוריד את צריכת הפחמן המלוכלך לא מציאותיים.

השימוש בפחם נמצא בעליה תלולה, בסין ובהודו, וגם באירופה "הירוקה", למרות מכסות הפחם סחירות הנהוגות שם. היתרון של הפחם, כמקור אנרגיה, הוא שהוא זול, זמין, וקל להובלה. הוא גם אמין – מספק אנרגיה 24/7 (בניגוד ל"אנרגיה מתחדשת"). הסגירה של תחנות הכוח הגרעיניות ביפאן גרמניה וארצות אחרות תורמת גם היא לגידול השימוש בפחם.

הנה המספרים: הביקוש לפחם יגדל ל 8.9 מיליארד טון ב 2016, לעומת 7.9 מיליארד השנה. רוב תוספת הביקוש תבוא מסין, אשר תוסיף 160 תחנות כוח פחמיות גדולות (ס"ה 240  (GWל 620 שכבר פועלות היום. הודו מתכננת תוספת של 70 GW שפירושו – 46 תחנות כוח חדשות.
מלבד השימוש בתחנות כוח, משתמשים בפחם לייצור פלדה, השימוש הזה יוכפל בסין, עד 2016, ויגיע ל 1.7 מיליארד טון.
השימוש בפחם יגדל ב 50% עד שנת 2035 צופה ראש ארגון יצרני הפחם העולמי. בשנה שעברה הפיקו 30% מהאנרגיה בעולם מפחם, זה האחוז הגבוה ביותר מאז 1969. תוך שנה עד שנתיים יעבור הפחם את הנפט כמקור האנרגיה הגדול בעולם.
כריית הפחם היא עסק מסוכן, כ 2500 כורים נהרגים, בממוצע, בשנה, בסין כתוצאה מתאונות ופיצוצים במכרות פחם. סין מבטיחה לשפר את רמת הבטיחות במכרות עם טכנולוגיות מודרניות.

בארה"ב יש ירידה בשימוש בפחם, בגלל שרגלו נדחקת על ידי הגז, שהוא כרגע זול מאד בארה"ב. אולם, הירידה בשימוש בתוך ארה"ב מדרבנת את היצרנים למצוא שווקים לייצוא, ולנצל את הביקוש הרב בעולם, והמחיר הטוב. חברה הודית גדולה חתמה על חוזה אספקת פחם עם מכרות בווירג'יניה וקנטקי, ארה"ב. בכול העולם נפתחים מכרות פחם חדשים, במונגוליה, באפריקה הדרומית, בדרום אמריקה. יצואנית הפחם הגדולה בעולם היא אוסטרליה, המייצאת בעיקר לסין.

צמצום פליטות פד"ח? זו שאיפה דון-קישוטית. למרות הפטפטת האינסופית על הנושא, לא נראה שום צמצום של ממש באופק, לפחות ב 20 השנים הבאות.

יעקב

אין תגובות: