3 בנובמבר 2012

בנזין ודיזל מגז.


שפע הגז שנמצא מול חופי ישראל הוא ברכה גדולה, אבל עדיין אנו מייבאים וצורכים כ 250 אלף חביות נפט ליום. בזמן שהגז משמש להפקת חשמל, לתעשייה, וגם (בארצות צפוניות) לחימום בתים, הנפט הנוזלי משמש לתחבורה, והוא נשאר חיוני.
הגז מצוי בשפע בארה"ב, בכזות הטכנולוגיה של הפראקינג, ובארצות אחרות, ומחירו נמוך יחסית לנפט. אחת הדרכים לנצל את שפע הגז לתחבורה היא להסב מכוניות לשימוש ישירות בגז. דרך אחרת היא הפקת דלקים נוזליים (בנזין וסולר) מגז.
חברת "של" בנתה את המפעל הענק pearl בקטאר, שמסוגל להפיק 260 אלף חביות של דלקים נוזליים ליום, מגז.  לקטאר יש כמויות אדירות של גז, אבל הגז קשה לייצוא – כי הוא דורש מפעלי הנזלה, מיכליות מיוחדות, ומסופי קליטה בצד המקבל. לכן החליטה קטאר להפכו לנוזלים, להם יש ביקוש רב, וקל לייצא אותם. הקמת מפעל פירל נמשכה 5 שנים ועלתה 19 מיליארד דולר, לא עסק פשוט. המפעל החל בייצור השנה, אך ל"של" יש נסיון רב בנושא, היא בנתה כבר ב 1993 מפעל לדלק נוזלי מגז (הרבה יותר קטן), במאלזיה.


 Construction at the Pearl GTL project, Qatar, 2010

בארצות הברית מתכננים מספר פרויקטים להקמת מפעלים לדלק נוזלי מגז (GTL – gas to liquid). חברת צ'ספיק, יחד עם חברת יעוץ בריטית אוקספורד קטליסט, מתכננת מפעל כזה. הם מעריכים שיכולים להפיק דיזל במחיר 1.54 דולר לגאלון, מגז שעולה 4 דולר ל BTU, אותו גאלון נמכר בתחנות דלק בכ 4 דולר, כך שהייצור רווחי. המפעל יהיה בפנסילבניה, ליד מרבצי גז הצפחה "מרצלוס", ומקווים שיתחיל לייצר ב 2014.
חברת "של" גם כן שוקלת הקמת מפעל GTL בארה"ב.
חברת סאנדרופ, ששייכת במחציתה לחברת צ'ספיק (מפיקת הגז הגדולה בארה"ב), מתכננת מפעל באלקסנדריה, לואיזיאנה, שייצר עד 50 מיליון גאלון בנזין בשנה. הם משתמשים, כחומר גלם, לא רק בגז אלא גם בביו-מסה (גזם ופסול חקלאית), כלומר צורכים פחות גז.
חברה אחרת שמתכננת מפעל בארה"ב בשנה הבאה, בהיקף 20 מיליון גאלון שלנה, היא חברת פרימוס, שבבעלות חלקית של החברה לישראל של עידן עופר. החברה טוענת שמחיר הייצור שלה פחות מ 2 דולר לגאלון, והייצור יהיה ריווחי אפילו אם מחירי הגז יעלו מ 3.5 דולר היום – עד 11 דולר.
חברת "קוסקטה" התכוונה בתחילה לייצר אתנול מצלולוזה (פסולת חקלאית), כדי לספק את הדרישה לאתנול שנקבעה בחוק. התהליך של ייצור אתנול מצלולוזה קשה ויקר. היא עברה כעת לייצור אתנול מגז, תוך וויתור על הסובסידיה שניתנת לאתנול מצלולוזה. היא מסוגלת לייצר אתנול מגז במחיר "פחות מ 1.5 דולר לגאלון", לעומת מחיר של 3.4 דולר לגאלון של אתנול מתירס.
יש לשער, שכאשר הגז יחל לזרום משדות תמר ולוויתן, יבנו גם אצלנו מפעל לייצור דלקים נוזלים מגז, ונוכל להקטין בזכות זה את התלות שלנו בנפט מיובא ולהקטין את מחירי הדלקים. כבונוס נקבל גם הפחתה משמעותית בזיהום האוויר, וגם הפחתה בפד"ח.

יעקב 

אין תגובות: