18 באפריל 2013

מייצאים את הפליטות




החלטת הפרלמנט האירופי שלא לקצץ במכסות הפליטות יש לה השלכות לגבי ארצות אחרות. כאמור – התוצאה הישירה היא שעלות המכסה לפליטת טון פחמן ירדה ל 3 אירו, ומצפים שתרד עוד, לסביבות 1 אירו – שפירושו המעשי הוא שכול המנגנון של מכסות פליטה למעשה בטל.

בריטניה הטילה זה עתה (לפני כשבועיים) מס פחם, מס שכול הפולטים ישלמו. השיעור כרגע הוא 16 ליש"ט לטון, והוא אמור לעלות ל 30 ליש"ט לטון עד 2020. המס אמור להכניס לממשלת בריטניה כ 4 מיליארד ליש"ט ב 4 השנים הבאות.

עכשיו יצאו התאחדות התעשיינים בבריטניה בתלונה, מוצדקת, שהמס פוגע בתחרותיות התעשייה הבריטית מול שאר ארצות אירופה. כאמור – באירופה ישלמו התעשיינים את מחיר טון הפליטה לפי המכסות, רק בין 1-3 אירו. התעשיינים הבריטים טוענים בצדק שתיווצר תחרות לא הוגנת, ומפעלים רבים יועתקו לאירופה – כלומר – מייצאים את הפליטות לאירופה, לא מונעים אתן.

דרך אגב: כול הרעיון שמכסות פליטה סחירות או מס פחם מקטין את הפליטות הוא שטות. מה שהמיסים משיגים הוא  ייקור האנרגיה ועלייה ביוקר החיים. הקטנת הפליטות לא ניתנת להשגה באמצעות מיסוי, רק באמצעות מציאת מקורות אנרגיה אחרים, שכרגע אינם בנמצא. המיסוי מוטל כדי להגדיל את הכנסות הממשלה, עניין שינויי האקלים הוא רק תירוץ.

בעיה דומה יש באוסטרליה. גם שם הוטל מס פחם, אשר הוצמד למחיר מכסות הפליטה באירופה. ממשלת אוסטרליה בנתה על ההכנסות ממס הפחם, כעת הכנסות אלו התנדפו והשאירו חור בתקציב של ממשלת אוסטרליה.

יעקב




אין תגובות: