3 באפריל 2013

ד"ר ג'יימס האנסן פורש לגימלאות.


ד"ר ג'יימס האנסן, האבא של כול החממיסטים, בן 72, פורש מעבודתו כראש המכון GISS  של סוכנות החלל האמריקאית, נאסא. האנסן עובד שם כבר 46 שנה רצוף, הוא מעולם לא עבד במקום אחר. הוא אסטרו-פיסיקאי בהשכלתו, אבל יותר מ 35 שנה הוא עובד בחקר האקלים. הניו יורק טיימס מפרסם כתבה מעריצה ומשבחת עליו.

בשנים האחרונות עבר האנסן לאקטיביזם ירוק שהתבטא בהשתתפות בהפגנות רבות, שבמהלכן הוא גם נאסר 6 פעמים. הפעילות הזאת לא כול כך התיישבה עם מעמדו כעובד מדינה, וממוניו העירו לו על כך. האנסן מצהיר שהוא פורש כדי להקדיש את כול זמנו לאקטיביזם פעיל, שיתבטא בהמשך ההפגנות, פגישות שיכנוע עם מנהיגים פוליטיים בארה"ב ואירופה, והגשת תביעות משפטיות נגד כול יוזמה חדשה של ניצול דלק פחמי, בייחוד הדלקים שהוא מכנה "בלתי קונבנציונליים" – כלומר הדלקים שיש היום (ההכוונה לגז במופק בשיטת הפראקינג ולנפט מפיצלי שמן וחולות ביטומן). הוא אומר שהנושא חשוב מאד, והוא מרגיש חובה לעשות הכול, באופן פעיל, כדי להציל את כדור הארץ מכליה.

האנסן הוא, כמובן, אקטיביסט כול חייו. כול הפעילות המדעית כביכול שלו, כולה מונעת מאקטיביזם, על בסיס אמונה. עכשיו הוא מוותר על מסכת המדע, והולך על אקטיביזם נטו. הוא אומר: "אם נשרוף חלק ניכר מהדלקים הפחמיים שנותרו בבטן האדמה [למעשה נותרו אינסוף דלקים - יעקב] , נגרום נזק בלתי הפיך לכדור הארץ, ולאנשים בדורות הבאים לא תהיה אפשרות להתמודד עם זה".

התמזל מזלו, ובדיוק כאשר עבר לחקר האקלים, באמצע שנות ה 70 החלה תקופת התחממות (שבאה אחרי התקררות בין השנים 1940-75, שיצרה את הבהלה של סוף עולם קפוא). הוא התפרסם ב 1988 כאשר העיד בפני הסנאט (ודאג עם חברו, אל גור, ל"קלקל" את המזגן בעת עדותו), וטען "ההתחממות כבר כאן, הגיע העת לפעול". לנוכח השינויים האקלימיים הטבעיים, לא היה להאנסן בסיס מדעי של ממש לטענתו, אבל הסיסמה נקלטה, והוא הפך לסלבריטי, שוב לא בזכות מחקריו המדעיים, אלא בזכות כושר הדיבור וההצגה. גם בזכות המזל, כי ההתחממות נמשכה, לפחות עוד עשור, עד 1997. בכך הוא הפכך ל"נביא" שחזה את ההתחממות.
אפילו חבריו החממיסטים מודים שהוא קיצוני ומגזים ומתנהג באופן לא תקין לפעמים. ככה למשל – הוא קרא להעמיד לדין את ה"מכחישים" על פשעים נגד האנושות. כמו כן הוא טוען שסופו של כדור הארץ יהיה כמו כוכב (וונוס)- כול האוקיינוסים יתאדו, והטמפרטורה תגיע ל 450 מעלות. כול המדענים מסכימים שזו שטות. פרימן דייסון אמר עליו "הוא, באופן עיקבי, מגזים בתיאור הסכנות".

אולם מאידך, יש לו גם רגעים של שפיות ועמדות יותר סבירות ומציאותיות מאשר לחבריו הירוקים והחממיסטים. הוא מכנה [בצדק] את תחנות הרוח והפאנלים הסולאריים "סיפורי אגדה". הוא תומך בפיתוח האנרגיה הגרעינית, והוא התנגד להצעה שהועלתה בשנת 2009 בקונגרס לחוק "מכסות פחמן סחירות", ואמר שזו שטות שלא יכולה לעבוד. גם ה"פתרון" שהוא מציע, הוא הפחות מזיק מכול הפתרונות המוצעים: מס פחם שכספיו יוחזרו לאזרחים [לא שזה "פותר" את בעיית הפד"ח, שלא ברור אם היא בכלל בעיה – יעקב].

האנסן הוא דוגמא לסכנה שבהיסטריה – היא יוצאת מכלל שליטה. ההיסטריה שהוא יזם וזרע, גרמה לאנושות לשרוף מאות רבות של מיליארדים על שטויות, כמו תחנות רוח ופאנלים סולאריים, שהאנסן יודע שלא יעזרו כלום.
אנו, כמובן, עוד נשמע ממנו.

יעקב



אין תגובות: