31 במרץ 2013

סכנת ההתקררות – דו"ח ה CIA מ 1974.


בקטע קודם סיפרנו על ההתראה מפני סכנת ההתקררות הגלובאלית שהייתה אופיינית לשנות ה 1950-75. קישרנו לעשרות או מאות מאמרים מאותה תקופה שסיפרו על אסון הקרח המתקרב, על כישלון היבולים והרעב הצפוי. אלו הסכנות מפניהן התריע הקונצנזוס המדעי אז. הם טענו שהקור נגרם על ידי הזיהום שהאנושות פולטת ואם לא נתקן את דרכינו ונחדל מחטאינו התעשייתיים, כולנו נקפא למוות.

החממיסטים התגייסו להכחיש את התופעה. פטרסון, קונלי ופלק פרסמו מאמר, בשנת 2008, תחת השם "המיתוס על הקונצנזוס המדעי של שנות ה 1970 על התקררות גלובאלית". הם טוענים שבמאמרים מדעיים הדעות היו חלוקות בין חממיסטים לקריסטים, ובהלת ההתקררות הייתה רק נחלת התקשורת הפופולארית, ולא הספרות המדעית. אם בכלל יש ממש בטענתם זה לא משנה. ההפחדה האקלימית הנפוצה בציבור באותם ימים הייתה ההפחדה בהתקררות, ואם היו בכלל חממיסטים לפני 1975 בחוגי המדענים, קולם לא נשמע בציבור. כלומר – מרבית המדענים נסחפים עם האופנה, ושמחים לתת יד לתיאוריית ההפחדה האופנתית בכול עת.

בשנת 2009 גילה מאוריציו מורביטו דו"ח של ה CIA  משנת 1974 המתריע על הסכנות הביטחוניות לאמריקה מתופעת ההתקררות האקלימית. כלומר: סכנת ההתקררות נחשבה מספיק רצינית חמורה כדי לגרום לסוכנות הביון המרכזית (הכול יכולה) של ארה"ב לחקור את הנושא. הם הגיעו למסקנה שסכנת ההתקררות ממשית מאד. הם לא מזכירים את הדעה הנגדית, על אפשרות של התחממות גלובאלית בעקבות גזי החממה, שפטרסון טוען הייתה נפוצה במאמרים מדעיים מאותה תקופה. הסכנה שהדאיגה אותם הייתה ההתקררות והקיפאון. הדו"ח הוכן לצרכים פנימיים ולא פורסם בזמנו. התוכן המלא שלו – כאן. כידוע, ה CIA  איננו "התקשורת הפופולארית".

בדוח הם כותבים (למשל) "מדעני אקלים בכירים מדברים על שינויי אקלים הרי אסון שמסכנים את היציבות של מרבית המדינות". "העידן האקלימי החדש (הקר), יגרום לרעב, משברי פליטים, שיטפונות ובצורת, כשלום גידולי התבואה, הפסקת המונסונים, ותופעות אקלים חריגות. מדבר סהרה יתפשט, מלאי התבואה בעולם יאזל". הם גם הביאו רשימה של תרבויות מהעבר שהוכחדו בגלל אירועי התקררות אקלימית: החיטיטים, המיקנאים, תרבות האינדוס, וממלכת מאלי, באפריקה.

לפי דו"ח ה CIA – המדענים, שהיו חלוקים בדעותיהם בעבר, הובאו לידי קונצנזוס, בעזרת ההתערבות הממשלתית, וסוכנויות ממשלתיות חדשות חייבות לקום כדי לטפל בבעיה החמורה.

בין התופעות האקלימיות הקיצוניות של אותו זמן (שנגרמו על ידי ההתקררות) הם מציינים:  קוסטה ריקה והונדורס – 1973 – הבצורת הקשה ב 50 שנה, ארה"ב – 1973 – השיטפון של המאה, לאורך האגמים הגדולים, יפאן – 1973 – גל קור רציני פגע ביבולים, פאקיסטן 1973- השיטפון הגרוע ב 20 שנה פגע במיליוני דונאמים, ארה"ב – 1974 – גשמים כבדים בוצורת פגעו ביבולים, וכו', וכו'. לא שונה בהרבה מהתופעות ה"קיצוניות" שמזכירים היום בהקשר של התחממות.

בדו"ח ה CIA  הם מספרים על תקופות הקרח בעבר, שנמשכות כ 90 אלף שנה, ותקופות ביניים חמות של כ 12,500 שנה (inter-glacials) , שבסופה של אחת מהן אנו נמצאים. הם אומרים שכמעט וודאי שחלקים נרחבים של אירופה, אסיה ואמריקה הצפונית יכוסו מחדש בשכבות קרח של 30-60 ס"מ עובי תוך לא יותר מ 2500 שנה, אם אפשרות שזה יתרחש מוקדם יותר.

בין המסקנות "מדענים מובילים בתחומי האקלים והכלכלה תמימי דעים ששינויי האקלים [ההתקררות] כבר מתרחשים, וכבר גרמו לבעיות כלכליות חמורות בעולם"...[נשמע מוכר...]. הם מדגישים [איך לא?] את הצורך של השקעה ממשלתית גוברת בתהליכי המחקר והחיזוי האקלימי.

יש לציין שבכול הדו"ח הזה, בו הם סוקרים ביסודיות את כול קבוצות המדענים העובדים על חקר האקלים בארה"ב ובעולם, הם לא מציינים אפילו לא פעם אחת את התיאוריה של גזי חממה והתחממות גלובאלית.
תאוריית ההתחממות החלה רק 5 שנים מאוחר יותר, בדו"ח צ'ארני, ואח"כ במאמר שפרסם ד"ר ג'יימס האנסן ב 1981, והקונצנזוס השתנה מקצה לקצה. (ז'ול צ'ארני, מחבר דו"ח צ'ארני מת ב 1981).

האקלים שימש מאז ומתמיד כמקור לפחד קיומי [מוצדק] של האנושות, ומכשיר להפחדה. קור, חום – מה זה משנה? העיקר להפחיד.

יעקב


אין תגובות: