24 במרץ 2013

העובדות לא חשובות



אתר הידען מחשיב את עצמו כאתר מדעי המציג אמיתות מדעיות, אך מקריאת הכתבות המתפרסמות בו, עולה כי תיאור זה חוטא לאמת. מסתבר שעל מנת להגיע למסקנה שההתחממות הגלובלית הינה הרת אסון, מותר למתוח ולהגמיש את כללי הכתיבה המדעית והעיתונאית.
במספר מקרים בעבר ביקשתי מכותבי הכתבות באתר הידען להציג את הנתונים עליהם התבססו כתבות באתר, אך פעם אחר פעם נדחיתי על ידי מפעיל האתר (שזכה לאחרונה בפרס למצוינות עיתונאית דיגיטלית) בטוענה ש"יש להשאיר את הנתונים בידי המדענים בלבד".

כאשר חשתי שעיוות הנתונים בכתבות המתפרסמות באתר עבר כל גבול, טרחתי לפרסם באתר זה כתבת תגובה שטענה (ולדעתי גם הוכיחה) כי כתבה מסוימת שעסקה בהתחממות מדינת ישראל אינה נכונה.
הפעם אתייחס לכתבה שפורסמה ב-16 במרץ ונכתבה על ידי דר' אסף רוזנטל. הכתבה שכותרתה "מפגעי ההתחממות הגלובלית – תעשיית גידול האצות בזנזיבר" טענה כי ההתחממות הגלובלית פוגעת בענף חקלאות האצות בטנזניה.

בכתבה נכתב: "עד לפני שנים אחדות עסקו בגידול וקציר האצות כ-20,000 חקלאים וחקלאיות (הרבה נשים), וייצוא האצות תפס מקום מכובד יחד עם רפיה (מעלי דקל הרפיה) ותבלינים. הביקוש היה בעיקר לאצות האדומיות ממיני Cottony ו-Spinosum. אלא שההתחממות העולמית והתחממות מי האוקינוס אינה מטיבה עם מינים אלה... ....ההתחממות פוגעת בכמות היבול שצנחה מכ-15 אלף טון לפני מספר שנים לפחות מ-10,000 טון בשנה שעברה...בנוסף לכך העבודה בחוות האצות קשה ומפרכת, ולכן כאשר ירדו כמויות היבולים, דייגים עזבו את האצות חזרו לעסוק בדייג ".




אין לי, וכנראה שגם לא יהיה לי קשר עסקי או כלכלי עם מגדלי האצות בזנזיבר, אך מאחר שהנחתי שנתונים אלו ניתנים לבדיקה מהירה בעזרת מידע זמין המצוי באינטרנט ומאחר שאני ספקן ביחס למידע המדעי עליו מתבססות הכתבות באתר, החלטתי לערוך בירור פשוט ביחס לכתבה. את הנתונים שלפתי מהלינק הזה אשר מציג בעמוד 13 את הגרף הבא:



הגרף, אשר מתבסס על מידע שמקורו ברשות הדייג של טנזניה, מציג את תפוקת יבול האצות משני הסוגים שהוזכרו בכתבה. אך בניגוד לה, מהגרף עולה כי התפוקה השנתית של אצות אלו דווקא עלתה ולא ירדה. מכאן ניתן להסיק כי הטענה העיקרית של דר' אסף רוזנטל בדבר ירידה בתפוקת האצות השנתית אינה נכונה. (לאלו מכם שאינם בקיאים בקריאת גרפים, אציין שעל מנת למצוא את התפוקה המצרפית של שני סוגי האצות בשנה מסוימת, יש לסכום את ערכי הציר האנכי של שני הקווים).

המשכתי לבדוק. דר' רוזנטל טען כי מספר העובדים בענף גידול האצות ירד, אך המשפט האחרון בעמוד 12 בדו"ח שהצגתי, טוען כי התפוקה הממוצעת לעובד ירדה. עובדה זו, יחד עם העובדה שהתפוקת האצות השנתית הכוללת עלתה, מוביל למסקנה הבלתי נמנעת שמספר העובדים בענף גידול האצות עלה ולא ירד כפי שנטען בכתבה.

עוד נכתב בכתבה כיי "הטמפרטורה הטובה לגידול האצות היא סביב ה-27 מעלות. לאחרונה מגיעה טמפטורת המים בחופים המערביים של זנזיבר ל-30 מעלות (ולשיאים של 38 מעלות), זאת על פי נתונים מ:Western Indian Ocean Marine Science Association) WIOMSA). אך בקישור שהצגתי נטען כי הטמפרטורה בחופי זנזיבר עלתה בשתי מעלות בלבד ובהערת שוליים מספר 7 בעמוד 5 נכתב בפירוש שעליית הטמפרטורה נובעת משינוי מחזורי רגיל שמתרחש כל 2-7 שנים ולא כתוצאה מאותה "התחממות גלובלית" כפי שנטען על ידי דר' רוזנטל.

חדי העין מבינכם ודאי הבחינו כי האמור בכתבה מציג מראה מקום אשר מתיימר להוביל למאמר או מחקר אשר יתמוך באמור בכתבתו של דר' רוזנטל. אך מבדיקה של אותו מראה מקום, מתברר כי הוא אינו כולל כל מאמר או מידע תומך. במקום מענה לבקשתי לספק מראה מקום מדויק יותר, עם לינק מדויק ומספר עמוד העדיף דר' רוזנטל שלא לספק את המידע ולציין כי אינני מבין את הנקרא. ("סייג לתגובה … הבנת הנקרא" ).   

המסקנה העיקרית שעולה מכתבתו של דר' אסף רוזנטל היא שיש לקחת בערבון מוגבל כל כתבה, גם אם היא נושאת שלל מראי מקום וגם אם היא נכתבת על ידי נושאי תואר מכובד. את תגובותיו של דר' אסף רוזנטל ומנהל אתר הידען, ניתן לראות בלינק הזה. קריאת התגובות מומלצת במיוחד לאור הסבריו של דר' רוזנטל כיצד הושגו הנתונים אשר כתבתו מתבססת עליהם ("שיחות עם מקומיים").


אוהד


אין תגובות: