7 במרץ 2013

שי פוטר מסאנטק.



סאנטק היא חברת הפאנלים הסולאריים הגדולה בעולם; סיפרנו עליה בקטע קודם זה.

ד"ר שי זנגרונג, בעל תואר ד"ר בהנדסת חשמל מואנ' ניו-סאות' וואלס באוסטרליה, ייסד את החברה בשנת 2001, והוביל אותה לגדולתה. אבל עכשיו החברה בצרות, היא הפסידה כסף כבד בשנתיים האחרונות – כנראה מכרה את הפאנלים במחיר הפסד, דבר שעזר לה להגדיל את המחזור... המחזור היה 3.1 מיליארד דולר ב 2011, אין עדיין נתון ל 2012. לחברה איגרות חוב בסך 541 מיליון דולר שתאריך פירעונן הוא 15 במרץ (בעוד שבוע) ואין לה כסף.

ד"ר שי פוטר ממשרת יו"ר מועצת המנהלים ב 4 במרץ, ובמקומו מונתה סוזן וונג. ד"ר שי נפגע מהפיטורין, וטוען שלחברה אין איך לשלם את האג"חים, הנסחרים כעת בערך של 37.5 סנט לדולר. נראה שהחברה מקווה שעיריית וושי, העיר בה מרכז החברה, תשלם את האג"חים, אך העירייה דרשה לפטר את שי, היו"ר המייסד.

בדצמבר סאנטק הודיעה על הורדת תחזית המכירות שלה, ביולי שעבר הודיעה על פרשת הונאה שנחקרת.
נראה שהבועה הסולארית מתפוצצת. אחרי שיצרני פאנלים בשאר העולם פשטו את הרגל (ראה סולינדרה), מגיעות הצרות גם לסין. אי אפשר לבנות תעשייה שלמה על אידיאולוגיה וסובסידיות.

לי זה מזכיר קצת את חברת "אנרון"  (enron)ז"ל וקצת את "בטר פלייס". (ה"שי" הסיני הוא שי עם חיריק, לא פתח...)

יעקב


תוספת:
מאמר ארוך יותר על הצרות של התעשייה הסולארית בסין התפרסם בניו יורק טיימס. הבנקים בסין נתנו אשרי לחברות הסולאריות במיליארדי דולרים, בעידוד ממשלת סין, ונפילת התעשייה הסולארית עלולה להפיל גם את הבנקים. המצב קשה. החברות הסיניות דורשות ממשלת סין לסבסד חשמל סולארי בסין בשיטת התעריף הגבוה המובטח, כמו באירופה, אבל ממשלת סין עשתה חשבון שזה יעלה לה עשרות מיליארדי דולרים לשנה והיא מהססת.

אין תגובות: