4 במרץ 2013

העולם נידון לסוף מר וקר.


נבואות סוף העולם בתחפושת מדעית אינן דבר חדש. לא מזמן, בשנות ה 1970, ניבאו כול מדענים, פה אחד, בקונצנזוס, שהעולם הולך וקופא, והסוף של כולנו שנהפוך לארטיקים. הם ידעו גם להסביר בדיוק מדוע זה קורה: בני אדם אשמים. הם מזהמים את כדור הארץ. זיהום האוויר חוסם את קרני השמש וגורם להתקררות. הם ידעו בדיוק, הבינו בדיוק, ולא היססו להציע גם פתרונות.



בין הפתרונות המוצעים: איסור גורף על נסיעה במכוניות פרטיות, איסור כללי על ייצור מוצרים חדשים אלא אם כן הממשלה מאשרת שהם נחוצים, ומיוצרים בצורה יעילה. בקרה הדוקה על כול פרויקט מחקר חדש, שייעצר מייד אם יש חשש של זיהום. אפילו בקרה על ילודה, עם הטלת מגבלה על מספר הילדים שמותר להביא לעולם. הד"ר המכובד רייצה, מאונ' בקליבלנד אפילו אמר שניאלץ, בצער רב, להקריב את הדמוקרטיה (והחופש), למען המטרה הנעלה של הצלת כדור הארץ מקיפאון שנגזר עליו בשל רשעותנו.
מעניין... לא חשוב מה הבעיה – התחממות או התקררות – הפתרון תמיד אותו דבר: הטלת מגבלות חמורות על בני האדם רגילים (טיפשים), שיאלצו לחיות לפי הנחייה, ותחת השגחה של גוף אלוהי של מומחים (מדענים) חכמים, ממש מלכים-פילוסופים של אפלאטון.
לא רק הפתרונות היו זהים – גם חלק מהנביאים, מהמדענים ה"מפחידים" שהפיצו את בהלת הקיפאון, היו אותם אלה שעסקו אחרי 10-15 שנה בהפצת בהלת ההתחממות. אחד מהם היה סטיב שניידר ז"ל. בצעירותו עסק בהפחדת התקררות, אבל כאשר האופנה השתנתה עבר להפחדת התחממות.
אפילו המרכז לחקר האטמוספרה הממשלתי NCAR – בקולורדו התריע ב 1972 על גידול שטחי הקרח בים הארקטי, וגם התריע מפני תופעות אקלים קיצוניות כמו סערות ושיטפונות ובצורת. הוא מנה את המאורעות החריגים: בצורת בקיץ 1972 ברוסיה, חורף 71-72 קשה במיוחד, מונסונים איחרו בהודו, בצורת בסהל (סהרה), וכו' וכו'.






הסיפור הזה על סכנת הקיפאון לא היה המצאה של מדען חריג בודד. יש עשרות קישוריות, לעשרות מאמרים מלומדים המספרים על סוף העולם הקפוא.

זה לא שתיאוריית ההתחממות הגלובאלית שנגרמת על ידי הפד"ח לא הייתה ידועה אז, תיאוריה זו קיימת מאז שפרסם אותה הכימאי סוונטה אהרניוס בשנת 1898 – אבל משום מה תיאוריית ההתחממות נשכחה, ותיאוריית ההתקררות הייתה אופנתית באותו זמן.

מה מלמדת פרשה זו? שחוסר ידע אינו מונע ממדענים רבים להפיץ השערות במסווה של ידע מדעי. שהיו דברים מעולם שמדענים ניסו להפחיד את האנושות לשאוו על בסיס אמונת בטן, או אמונות תפלות (שבני האדם מזהמים את העולם) ולא על בסיס עובדות וראיות מוצקות.

גם בהפחדה החממיסטית אין יותר ממש (אולי) מאשר היה בהפחדה הקרה שהייתה באופנה ב 1970-75.

יעקב

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

יעקב אני פשוט נהנה מכל מילה תמשיך זה טוב