2 במרץ 2013

סוף העולם קרוב


זה המשפט הכי נפוץ – זה המשפט הכי נפוץ בכול הנבואות. לנבא את סוף העולם זה התחביב של כול הנביאים, שום נביא שמכבד את עצמו לא פוסח על נבואות אלה. זה כנראה מאד פופולארי עם הקהל.
כעת מפרסם "כלכליסט" (העיתון הכלכלי שירש את רוח השטות הצהובה של האבא שלו, ידיעות) נבואה חדשה על סוף העולם, או ליתר דיוק - הכחדת המין האנושי. הפעם מופיע הנביא התורן בתחפושת מודרנית, פסיאודו-מדעית, ואף עם תואר פרופסור.
מדובר ב "פיטר וורד (Ward), פרופסור לביולוגיה וחקר מאובנים מאוניברסיטת וושינגטון בסיאטל, מומחה עולמי לחקר שינויי אקלים בתקופות פרהיסטוריות ומחברם של עשרה ספרי מדע שמתמקדים באבולוציה ובאירועי הכחדה בעברו של כדור הארץ. "
מספר מאורעות הכחדה של מינים התרחשו בעבר, לפני מיליוני שנים. במאורע כזה נכחדים חלק גדול ממיני החי שחיים באותה תקופה, תוך זמן קצר יחסית (שיכול להגיע לכמה אלפי שנים). הסיבה למאורעות אלה אינה ידועה, אם כי יש לא מעט השערות. ההשערה הנפוצה היום, בקשר לסיבת ההכחדה – למשל הכחדת הדינוזאורים לפני 65 מיליון שנה, היא אסון קוסמי חיצוני, כמו פגיעת אסטרואיד בכדור הארץ. ווארד מעלה השערה חדשה, שהסיבה אינה אסון חיצוני אלא התהליך האבולוציוני הטבעי, בו מיני החי הקיימים יוצרים חומרים רעילים הגורמים להכחדה המוניות.
השערה זו, כבודה במקומה מונח. כאשר אנו לא יודעים משהו (ויש הרבה דברים שאנו לא יודעים), זה כר נרחב להעלאת השערות. כול השערה טובה כמו כול טענה אחרת, וכולן אינן בגדר עובדה או אמת, אלא רק בגדר השערה.
מכאן קופץ ווארד לטענה שאנו נמצאים על סף מאורע חדש של הכחדה המונית, שבמסגרתו ייכחד גם המין האנושי. אנו, כמובן, לא יודעים אם זה נכון, ומצב של חוסר ידיעההוא הזדמנות לנביאים. הוא ממשיך לטעון שיש יותר מדי בני אדם על פני כדור הארץ, שיש יותר מדי זיהום, שבני האדם מיישבים ומעבדים כ 43% משטח היבשות של כדור הארץ (אז מה?), וזה יותר מדי. בקיצור – יש גרסה חדשה של הנבואה המלת'וסית על סוף העולם.
כול אלו הן שטויות במיץ. כלומר – כול אדם רשאי לכתוב ספרי מדע בדיוני, או לעסוק בנבואה. גם לפרופסורים לביולוגיה מותר. יש פרנסה טובה בזה. אבל זה לא מדע. אין לנבואות האלה שום ביסוס של ממש. ייתכן אומנם שסוף העולם יתרחש, או שהמין האנושי ייכחד. ייתכן שייכחד בעוד 1000 שנה או בעוד מיליון שנה, ואפשרי גם שלא ייכחד. איננו יודעים אם ייכחד ומתי. מאורעות הכחדה המונית התרחשו בעבר, ולא מן הנמנע שיתרחשו גם בעתיד. זה לא בלתי אפשרי.
יש להתייחס לסיפור הזה כמו לשאר הסיפורים שמספרים בעיתונות הצהובה, כמו למשל לכתבות הרבות על דוגמניות נאות, בליווי צילומים חושפניים. זה טוב, זה מוכר עיתונים. זה ששמו של פרופסור-נביא-רודף פרסום ובצע השתרבב לסיפור אינו מקנה לו שום בסיס מדעי או עובדתי. נבואות סוף העולם הן סוג אחר של פורנוגרפיה. זה לגיטימי, זה נחמד אבל זה לא רציני.
יעקב

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

תודה על הפוסט. קראתי את המאמר בהארץ והוא הרגיז אותי מאוד בחוסר האמינות שלו.

נעמי