1 בינואר 2013

חברת סאנטק בצרות.



כלכליסט מביא כתבה מורחבת על חברת סאנטק הסינית, היצרנית הגדולה של פאנלים סולאריים.
החברה, הנמצאת בקשיים כלכליים רבים, מנסה להתגבר על הקשיים באמצעות מסע יחסי ציבור, במסגרתו הזמינה עיתונאים מישראל לביקור במפעל בסין, כדי שיכתבו כתבות תדמית מלוקקות.
יש לשבח את "כלכליסט" שהכתבת שלו רחל בית אריה, חקרה וכתבה יותר מאשר את דברי הרהב שהאכילו אתה במפעל. הכתבת של וואינט (בילי פרנקל) כתבה בדיוק מה שאמרו לה הסינים, אף מילה יותר לא, היא לא חשבה שמתפקידה להתעניין, לחפש ברשת, ולהביא אינפורמציה יותר מלאה ואובייקטיבית.

קטעים מ"כלכליסט":

סאנטק, שקמה רק ב־2001, הפכה בתוך שנים ספורות לחברת הסולאר הגדולה בעולם. עשרות מיליוני פאנלים של החברה מותקנים היום ביותר מ־80 מדינות.

אבל לא הכל ורוד במה שנחשב ליהלום שבכתר התעשייה הסינית. מתחילת השנה הולכים ומתרבים הדיווחים על חובות כבדים והסתבכויות רבות. החברה, הרשומה למסחר בניו יורק, סגרה השנה קו ייצור אחד, רשמה הפסד של מיליארד דולר ב־2011 וצפויה לדווח על הפסדים כבדים גם ב־2012. ההפסדים שלה גדולים כל כך עד שאפשרות ממשית למחיקתה מהמסחר הועלתה השנה.

"במדינה אחרת סאנטק כנראה הייתה פושטת רגל, היא נמצאת בצרות כבר שנים", אמרה אן סטיבנסון יאנג, אנליסטית ותיקה של התעשייה ומייסדת חברת המחקר J קפיטל בבייג'ינג לעיתון האוסטרלי Australian Financial Review.

אבל החברות [הסיניות] גדלו במהירות על בסיס של אשראי זול בערבות ממשלתית, כשבדרך נוצר עודף של היצע. יש פשוט יותר מדי חברות סולאר סיניות, בתחום שלפני עשור היו בו רק כארבע חברות בכל העולם. בסופו של דבר כמה מהחברות ישרדו, אבל אני לא רואה איך התעשייה כאן תהפוך לרווחית".

המצב של חברת סאנטק, כמו של שאר החברות הסיניות, מסביר את הירידה החדה במחירי הפאנלים הסולאריים, שירדו ל 1/3 מהמחיר שלפני שנתיים. החברות הסיניות שורפות כסף של בנקים סיניים (כלומר של הממשלה).

בינתיים, מצווה ליהנות מהמצב, ולקנות פאנלים זולים. אבל – סובסידיות לא יכולות להימשך לנצח. יצרניות הפאנלים הסולאריים בשאר העולם פושטת את הרגל, בגלל התחרות הסינית. ארה"ב ואירופה הטילו מכסי מגן.
בסוף תהיה קונסולידציה, אבל אל תצפו לירידה נוספת של מחירי הפאנלים, כנראה תהיה עלייה. נחייה ונראה. אם תהיה פריצת דרך טכנולוגית, והיעילות של הפאנלים תשתפר פלאים, התמונה יכולה להשתנות, אבל הדבר לא נראה באופק.

חברת סאנטק פתחה מעבדת פיתוח ובדיקה בישראל, בחממה הטכנולוגית ביטבתה.

יעקב


12 תגובות:

טל אמר/ה...

יעקב ידידי,

כרגיל פרשנות מרתקת, בעיקר הסקת המסקנות המבריקה....

"אבל אל תצפו לירידה נוספת של מחירי הפאנלים, כנראה תהיה עלייה"

מעניין כי כל התחזיות של ענף האנרגיה הסולארית חושבים ההיפך - הם רואים את הפיתוחים הטכנולוגיים, התייעלות הייצור והגידול בביקושים ואומרים שירידת המחירים תימשך.

אני בטוח שהמחקר האישי והייחודי שלך מראה תוצאה אחרת....


באשר לסנטק:

עכשיו אתה מזלזל בסינים?


בעזרת מפעלים כמו זה, סין הפכה בתוך עשור למובילה עולמית בתחום הסולארי כשהיא מייצרת 70% מהתאים הפוטו־וולטאיים שנכנסים לשימוש בעולם, וגם מתקינה רבים מהם בתחומה. סאנטק, שקמה רק ב־2001, הפכה בתוך שנים ספורות לחברת הסולאר הגדולה בעולם"


"לטכנולוגיות חדשות לוקח זמן עד שהן הופכות לרווחיות, והן מתמודדות בכל מקום מול מונופולים קיימים, אבל הטכנולוגיה הולכת ומשתפרת, השוק משתכלל כך שחלק מהחברות הקטנות יותר ייפלטו ממנו, והחברות המובילות יתחזקו"



והכי חשוב , הבאת רק קטע של הציטוט של המומיחה מהכתבה - הנה היתר:

"הבעיה היא בשוק כולו. כשהחלו לפתח את התעשייה בסין ההנחה היתה שהחברות הסיניות יוכלו לייצר במחיר תחרותי מאוד וכך לייעל את התחום בעולם כולו, ולהגיע קרוב לעלויות של הפקת חשמל מפחם או מנפט. זה מה שאכן קרה, אבל החברות גדלו במהירות על בסיס של אשראי זול בערבות ממשלתית, כשבדרך נוצר עודף של היצע. יש פשוט יותר מדי חברות סולאר סיניות, בתחום שלפני עשור היו בו רק כארבע חברות בכל העולם."


בקיצור, כל פעם שטכנולוגיה חדשה פורצת ופוטנציאל המכירות גדול, יש השקעות רבות בתחום, הרבה חברות, הרבה פשיטות רגל אבל בסוף יש קונסלידציה ומנצחים - בסולאר אנו עוד לא בחצי הדרך. פריצות טכנולוגיות עוד לפניינו


תסביר את ההבדל בין התמיכה הסינית בסנטק, לתמיכה בישראל כבר 60 שנה בתעשחה צבאית למינה או של חברת החשמל, - נראה בדיוק אותו דבר - הלוואות של בנקים בלי סוף, ערבויות ממשלתיות וכו



מעניין שעל הכתבת אתה אומר:

"היא לא חשבה שמתפקידה להתעניין, לחפש ברשת, ולהביא אינפורמציה יותר מלאה ואובייקטיבית."

אתה מצד שני עורך מחקר ויש לך נתונים על כל מה שאתה כותב....

והאוביקטיביות שלך כמובן סמל - האור לפני המחנה!

בברכת, מחקר שמח!

ידידך המסור

טל

איל אמר/ה...

טל, סולינדרה לא היתה, החובות אינם אמיתיים, התחזיות של ה"ירוקים" תמיד נכונות.
הכל טוב בארץ להלהללנד.

יעקב אמר/ה...

טל: בלה... בלה... בלה...

טל אמר/ה...

איל,

סולינדרה היתה והיו לא מעטות אחרות. כפי שהסברתי - קונסולידציה בענף היא טבעית - זה מראה על התבגרות השוק.

דע לך שבארה"ב הנפיקה ממש לאחרונה חברת התקנות של פנלים - פעם ראשונה שחברה כזו הופכת להיות ציבורית

מי זוכר היום את דיגיטל?

ההבדל בין סולינדרה לסנטאק הוא בגיבוי הממשלתי - סולינדרה לקחה כסף מהממשל ש"חולק" כחלק מההזרמות בעקבות המשבר הפיננסי בנסיון לעודד את שוק העבודה - והחברה עצמה לא היתה תחרותית - וסופה - פשיטת רגל

לסאנטק גיבוי ממשלתי סיני, הם ישקיעו כל מה שנדרש על מנת להגיע למעמד מוביל בשוק בתחום האנרגיה הסולארית וזה חלק ממדיניות ממשלתית סינית בתחום האנרגיה - הם גם קונים מכרות פחם בכל העולם.

בסין, בניגוד למדינות דמוקרטיות, לחובות של חברות אין כל משמעות. תרצה הממשלה - תימחק חובות או תשקיע הון נוסף - בבעלות מי אתה חושב הבנקים שנתנו הלוואות לחברה?
זה הכל אותו כיס....

טל

יוני אמר/ה...

טל וכולם,
כפי שכבר ציינתי, בכלכל אני לא ממש מבין, אבל אני כן מבין קצת בטכנולוגיה... אין שום ויכוח בין המומחים שהירידה במחירים אינה קשורה להתפתחות טכנולוגית או בגרות טכנולוגית. הטכנולוגיה של הפקת תאים סולאריים דומה מאוד תטכנולוגיה של טרנזיסטורים (למשל אינטל וכו) והיא כבר מאוד בוגרת. אין (לצערי) פריצות דרך משמעותיות, והוזלה טכנולוגית שהיתה היא רק בשוליים (שיפור אוטומציה,גידול בהפקה, וכמובן - כח אדם סיני וסבסוד של ממשלת סין). זה לא משנה את העובדה שמחירי הפאנלים אכן ירדו, אבל זה כן משנה את ההבנה של תחזיות עתידיות, מפני שמירה על מחירי פאנלים סולאריים נמוכים כאלו למעשה מותנה בהמשך סבסוד סיני. הסבסוד הזה בינתיים יציב (לסינים יש אינטרס גדול מאוד כפול: גם בגלל שהם תופסים 97% מהתעשיה העולמית, אבל גם בגלל שלהם יש בעיות זיהום אמיתי - לא פד"ח- קשות ביותר בלב הערים, וחוות סולאריות מאפשרות להם גם להקטין את הזיהום וגם להסיט אותו לאזורי תעשיה אחרים). כל מה שאני אומר הוא שצריך להיות אופטימים אבל זהירים לגבי מחירי הפםאנלים, כי יותר משהם משקפים שיפורים טכנולוגיים הם משקפים דברים שעשויים להשתנות לרעה (שיפורים טכנוחוגיים הולכים רק לכיוון אחד...)

יעקב אמר/ה...

לסינים בעיה חמורה של זיהום, אבל מיליארדי הפאנלים שהם מייצאים לכול העולם אינם עוזרים לה להקטין את הזיהום, אלא ההיפך - מגדילים את הזיהום.
תהליך ייצור הפאנלים בעצמו יוצר זיהום רציני, זיהום שאינו מטופל ומסולק כראוי. הדבר מוזיל את הפאנלים הסיניים, ביחס למתחרים שכן נאלצים לטפל בשפכים שלהם. זה עוד סוד למחיר הזול של הפאנלים.

טל אמר/ה...

יוני,

הבגרות היא לא רק של טכנולוגיה - כיצד מפיקים חשמל מקרינה - מדובר על בגרות של תעשיה.

מרכיב עלות הפנלים הוא כבר לא דרמטי בתוך כל העלויות של פרויקט, בוודאי שמדובר על פרויקט קטן

השיפורים שצרכים להתרחש בעלויות הם בתחומים של הממירים וההתקנה לצד הוזלה של עלויות הנובעות מבירוקרטיה.

לשים דוד שמש על הגג - לא דורש אישור של אף אחד. לשים פנל חשמלי - צריך היתר, לעמוד המכסה, לעמוד בביקורת וכו - ככל שהתהליך הזה יפושט - כך העלות תירד


לגבי שיפורים בפנלים עצמם - ככל שנפח ייצור גדל , יש יתרונות לגודל - פנל סולארי זה גם הרבה עבודת הרכבה - שיפור באוטומציה, בחומרים בשיטות עבודה - ימשיכו להוזיל המחירים

לגבי הטכנולוגיה - סיליקוןל שבבי מחשב זה טכנולוגיה בוגרת. אך אינטל ממוקדת בכיצד להעביר זרם "בסיליקון" הולך וקטן.

אנרגיה סולארית מתמקדת בדבר אחר - כיצד לגרום לסיליקון לפלוט יותר אלקטרונים כתוצאה מקרינה - וכאן לטכנולוגיה יש עוד הרבה לאן להתפתח.

לדוגמא - כפי שאינטל מתקלה במחסום מהירות שבב והחלה לפתח מעבדים עם מספר ליבות, בסולאר עובדים על תאים סולארים שיפרקו את קרינת השמש למספר אורכי גל, וכל אורך גל יגרום לתגובה בשיכבת חומר אחרת ובכך תיגדל הנצילות של הפנלים.

בתוך העלות הכוללת - תא סולארי, פנל, התקנה יהיו כל פעם שיפורים שנובעים מנסיון - לפעמים שווה להשקיע עוד דולר בייצור פנל כדי לחסוך 10 דולר בהתקנה


תחשוב על יעד של מערכת "פלאג אנד פלי" - אתה מניח פנלים על הגג, מחבר לאיזה שקע בבית והמערכת עובדת - אנחנו עוד לא שם מבחינת אינטגרציה של מוצר - הטכנולוגיה קיימת

יעקב אמר/ה...

טל,
ההגיגים שלך עם נבואות וורודות לעתיד, נוסח: "יהיו כל פעם שיפורים שנובעים מנסיון" הם ממש מחממי לב.
לולא היה לנו אותך כדי לנבא את העתיד מה היינו עושים?

בינתיים, עד שהעתיד הוורוד יגיעה, מוציאה ממשלת ישראל מיליארד דולר לשנה ביזבוזי סרק. זה לא בעתיד, זה בעבר.

אבל, אין דבר, תמשיך לספר לנו על העתיד הוורוד, זה מחמם לך את הבטן.

טל אמר/ה...

יעקב

הלוואי אלו היו הגיגים שלי.

אין לי זכויות יוצרים על הגיגים אלו.

אלו תחזיות של העוסקים בתחום.

תרצה תאכל, לא תרצה אל תאכל.

התחזית שלך ברורה - מחירי הפנלים צפויים לעלות. נחייה ונראה

התחזית שלך שאין התקדמות טכנולוגית בתחום - נחיה ונראה....

השמעת את התחזית הזו כבר לפני מספר חודשים ומאז המחירים ירדו עוד - הגרף יורד.

אתה בטוח שאתה מסתכל על הגרף לא הפוך?


בברכת - הנבואה ניתנה לשוטים

ידידך,

טל

יעקב אמר/ה...

בלה... בלה... בלה...
אני לא עוסק בתחזיות. אני כותב על מה שקורה עכשיו.

טל אמר/ה...

יעקב,

זו בדיוק הבעיה שלך.

מה שקורה היום זו חוליה במה שקרה אתמול ומה שיקרה מחר.


אתה כמו זה שבא לאדם ששותל עץ ותוהה מודע הוא עושה זאת? הרי הוא לא יהנה מפרות העץ....

כל פרויקט לאומי דורש הסתכלות קדימה ולקיחת סיכונים.

אתה האיש שצועק מעל הגגות "משוגעים, להשקיע מליארדים בכיפת ברזל - אסון, חלם! ליירט קאסם שעולה 100 דולר עם טיל שעולה 100,000 דולר - רעות והבל רוח"

אבל לאחר שנפרסו 5 מערכות - גם המתנגדים הכי גדולים [שמעיננין היכן היו האינטרסים שלהן] הבינו שהמציאות השתנתה

אתה פשוט לא יודע לקרוא נתונים - אני מראה שמחירי החשמל אירופה יורדים, אתה עומה לי עם מחירי אנרגיה באירופה שעולים... - מחירי הגז עולים אז עלות האנרגיה עולה כח מחממים בגז, אבל מחיר החשמל יורד.

אני אומר עלות ייצור חשמל בסיס זה בשעות שפל של תעוז ולכל היתר יש להוסיף ייצור יותר יקר - אתה חושב שרק בשיא מפעילים טורבינות - וזה לא נכון - בגבע מפעילים טורבינות גז, בפסגה כבר קוראים לכל בעלי הגנרטורים להתחיל לעבוד - שורפים סולר.


אתה "מנתח " הסדרה של מונה נטו - בלי לקרוא כלל את המסמכים

אתה טוען חודשים ארוכים שמחירי הפנלים יעלו - הם יורדים

אתה טוען שאנרגיה סולארית היום עדיין מסובסדת - משרד האוצר לא מסכים

אתה טוען שמחירי החשמל בארץ צפויים לרדת בגלל הגז - המדינה מפרסמת עליית מחירים לשנתיים נקרובות של 16%.


יש משהו שאתה טוען ואכן מתרחש?


בברכץ

צא וחשוב,

ידידך

טל

וכו' וכו'

טל אמר/ה...

יוני,


הקישור עבורך, חומר של סאנטק.

ווידאו המראה כיצד שיפור בתכנון הפנלים מביא לקיצור של 40% בזמן התקנה - אלו השיפורים שעדיין מתרחשים וימשיכו

http://www.youtube.com/watch?v=OPFpEaSBmKA

וזה ליעקב , שלהצהרתו עוסק "רק בהיום" שילמד מה העתיד הטכנולוגי של הטכנולוגיה הסולארית.
לאור ניסיוני שליעקב קשה עם אנגלית, ההרצאה בעיברית אבל קצת ישנה

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=UWMXSravUFU#!


טל