24 בינואר 2013

אובמה מבטיח ירוק



הנשיא אובמה "ירוק" בלב, אין ספק בכך. בנאום ההכתרה שלו לקדנציה השנייה הוא הקדיש פרק מכובד לנושא המלחמה בשינויי האקלים. כה אמר אובמה: "אנו נטפל באיום שינויי האקלים, כי אם לא נעשה כך נבגוד בילדנו ובדורות הבאים". מילים מחממות לב. איך נטפל? "אנו נלך בדרך הארוכה והקשה אל מקורות אנרגיה בני קיימא".

אז, מה יעשה הנשיא? ה"סיירה-קלאב" (ארגון שוחרי סביבה) דוחק בו להשתמש בסמכויות הנשיאותיות שלו כדי לעקוף את הקונגרס. בעיקר הם מציעים שהנשיא יכשיל כול יוזמה להמשיך ולהפיק דלקים פחמיים, או להרחיב ייצורם ושיווקם. בין השאר הם דורשים לאסור כול חיפוש או הפקה של דלקים משטחים פדראליים (חלק ניכר מאדמות ארה"ב), לאסור הפקה בשיטת הפראקינג, למנוע הנחת צינור הנפט קייסטון XL מקנדה, למנוע ייצוא פחם וגז, ולהגדיל את ההוצאה הפדראלית (הסובסידיות) על יעילות אנרגטית ויוזמות של אנרגיה מתחדשת.

יש גם אפשרות לעסקה בתחום המיסוי – הטלת מס על פחם (פליטות פד"ח) בתמורה להקטנה כללית של מיסים אחרים כמו מס הכנסה או מס העבודה.
באשר לצינור הנפט קייסטון – היוצא מקנדה ואמור להגיע לבתי זיקוק שלחופי מפרץ מקסיקו: מאחר ומדובר בצינור החוצה גבול בינלאומי, יש לאובמה ולשר החוץ שלו (ג'ון קרי, בעל ההשקפות הדומות), סמכות מלאה לחסום את הפרוקיט. בנוסף, אובמה כנראה ימשיך במדיניות שפיכת הכסף לכיוון ירוק כביכול, כמו שהיה בקדנציה הקודמת. אז הוא הוציא כ 90 מיליארד דולר כספי תכנית "התמרוץ" ו16 מיליארד דולר לסובסידיות ירוקות ב 2010. תוצאות רבות לא הושגו, וחלק ניכר מהחברות המתומרצות פשטו את הרגל, אבל הבזבוז על בסיס אידיאולוגי יימשך.

בוועידת קופנהאגן, ב 2009, התחייב אובמה להוריד את הפליטות ב 17% עד שנת 2020, מתחת לרמה של 2005. היום, הפליטות באמת ירדו כבר ב 9% מהרמה של 2005, בארה"ב (אבל לא באירופה). זה קרה בלי קשר למעשי הנשיא ושפיכת הכסף הבזבזנית. זה קרה משתי סיבות: 1. ייקור הנפט בעולם והמשבר הכלכלי של 2007-11 הביא לירידה של כמעט 25% בכמות הקילומטרים שהאמריקאים נוסעים, עם הירידה המתאימה בצריכת דלק ובפליטות. 2. המעבר המואץ לשימוש בגז להפקת חשמל, במקום פחם. הגז המופק בשיטה הפראקינג, הביא לשפע אספקה ומחיר זול במיוחד. עכשיו דוחקים בו ה"סיירה קלאב" שישים קץ לפראקינג...

אובמה גם הבטיח לשמור על התחרותיות הכלכלית של ארה"ב. אבל, הנאום שלו מבשר המשך המלחמה האידיאולוגית נגד האנרגיה. ככול שיצליח יותר לקיים את המליצות המעורפלות שהוא מזכיר בנאומים, כך תיפגע יותר רמת החיים של אזרחי ארה"ב. אבל, אל ייאוש. הוא לא הצליח במיוחד עד כה, ואין לשער שמשהו ישתנה.
יעקב  

אין תגובות: