9 בינואר 2013

המהפכה האנרגטית הכושלת של גרמניה.



גרמניה הפליגה בתכנית גרנדיוזית של מהפכה אנרגטית, energiewende בשפתם. במסגרת ה"מהפכה" הזו הם סגרו חצי מ 17 הכורים הגרעיניים שלהם, ומתכוונים לסגור, עד 2022 גם את החצי השני. כמו כן הם הכריזו על יעד של 80% מהאנרגיה ממקורות מתחדשים, עד 2050. עד כה הקימו כ 23 אלף טורבינות רוח, ואינספור דונאמים של פאנלים סולאריים, הכול בשיטת תעריף ההזנה הגבוה, המובטח ל 20-25 שנה.

אבל, כבר היום, יש בעיות קשות, כפי שמפרט מאמר ב די-וולט (בגרמנית, תרגום לאנגלית כאן).
המהפכה הזאת, שיש שמשווים את גודלה להנחתת אדם על הירח, נעשתה ללא תכנון מקצועי הנדסי או כלכלי כלשהו, תוך קפיצת ראש לתוך חלל ריק. מנהיג האופוזיציה הסוציאליסטית SPD  אומר שבכול קיוסק לצ'יפס משקיעים יותר בתכנון מאשר השקיעו בפרויקט ענק זה. תכנון דורש ניתוח אמת של האמצעים, האפשרויות ההנדסיות והעלות. תהליך תכנון מסודר היה מגלה את חוסר המעשיות של הפרויקט, אבל תומכיו לא רצו לשמוע זאת. הם קפצו לתוכו מתוך התלהבות אידיאולוגית (או היסטריה...).

ההוצאות העצומות והקשיים בהספקת החשמל מעמידים את הממשלה בלחץ. האופי התנודתי והבלתי יציב של רשת החשמל מחייב את הממשלה לנקוט בצעדי חירום – כמו תשלום גבוה לצרכנים תעשייתיים גדולים (יצרני אלומיניום, פלדה, או מוצרים כימיים) כדי להשבית את המכונות בעת מחסור בחשמל כדי למנוע ניתוקי זרם כלליים. את ההוצאה הגדולה של תרגיל זה מטילים על הצרכן. אבל, באותה עת, שר האוצר, פיליפ רסלר, מבטיח לאזרחים "אנרגיה ברת השגה"... המחירים של החשמל בגרמניה הם הגבוהים ביותר בכול היבשת (חוץ מדנמרק שהיא עוד יותר "ירוקה").
איוולת אחרת הן תחנות הרוח הימיות שנבנות בלב ים. לא רק שהן יקרות אולי פי 10 מהיבשתיות בבנייה ובתחזוקה, אלא שלא נבנו עדיין קווי הולכה שיביאו את החשמל מלב ים לצרכנים (השקעה אסטרונומית נוספת), והממשלה תיאלץ לשלם לבעלי הטורבינות את התעריף המובטח, ל 25 שנה, למרות שלא ניתן להשתמש בחשמל שלהם בהיעדר קווי ההולכה.

חוסר היציבות של רשת החשמל, הנגרמת על ידי העליות והמורדות בעוצמת הרוח, יוצרת בעיות קשות גם אצל שכנותיה של גרמניה, פולין וצ'כיה. הן החליטו להתקין מפסקים בחיבורים לרשת הגרמנית, כדי שיוכלו לנתק את הרשת המקומיות הגרמנית בשעות עומס יתר, ויוכלו להגן על הרשתות שלהן מפני קפיצות מתח וזרם של גרמניה.
מלבד כול אלה ישנה הבעיה של ייקור התעריפים, שמבריח תעשיות רבות מגרמניה לארצות יותר זולות. יוקר החשמל פוגע בתחרותיות התעשייה הגרמנית.

כול הבעיות האלה התעוררו בטרם הגיעו לאחוזים גבוהים של חשמל מתחדש. הם טוענים שהם מפיקים 20% מהאנרגיה ממקורות מתחדשים, אבל אם מנתחים טענה זו ניתן לראות שאין בה ממש, אלא, לרוב, תרגילים חשבונאיים או רמייה עצמית. האחוז האמיתי הרבה יותר נמוך.

יעקב


2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כלכלת גרמניה מצויה בבעיות אחרות גם, בלי קשר לאנרגיה. ראו:
http://www.bloomberg.com/news/2013-01-09/merkel-economy-shows-neglect-as-sick-man-concern-returns.html

אנונימי אמר/ה...

כלכלת גרמניה סובלת גם מבעיות אחרות, מלבד ביזבוז הכספים האדיר על האנרגיה הירוקה הבלתי יעילה.
היא סובלת מחולשה כללית וירידה בכושר התחרות. יש חשש, שכמו ספרד, היא תכיר בקרוב בחוסר הקיימות un-sustainability של הבזבוזים הירוקים, ותפסיק את הסובסידיות. ראו:
http://www.bloomberg.com/news/2013-01-09/merkel-economy-shows-neglect-as-sick-man-concern-returns.html