14 בינואר 2013

ההשקעות באנרגיה מתחדשת בירידה




סיכום הנתונים לשנת 2012 מראים ירידה של 11% בהשקעות באנרגיה מתחדשת, לעומת 2011, זאת בגלל קיטון הסובסידיות בגלל בעיות תקציביות במרבית המדינות.
ההשקעה העולמית הכוללת ירדה ל 269 מיליארד דולר מ 302 מיליארד ב 2011. ההשקעות נפלו ב 32% בארה"ב, 51% באיטליה, 68% בספרד ו 44% בהודו. כול הסקטורים של האנרגיה המתחדשת ירדו, חוץ מסכרים קטנים.
בפאנלים סולאריים הושקעו 142 מיליארד, ברוח 78, והשאר בטכנולוגיות אחרות כמו מכוניות חשמליות או "יעילות אנרגטית" = בידוד בתים.

ההשקעה של הון פרטי והון קרנות סיכון ירדה ב 34% ל 5.8 מיליארד, וההשקעה של הציבור (דרך הבורסה)  ירדה ב 57% ל 5.1 מליארד.

צריך לציין שכול ההשקעה הזו, כולה ממש, מונעת על ידי הסובסידיות, כלומר על ידי הרצון של המשקיעים להרוויח כסף קל מקופת המדינה. כול הפרויקטים של אנרגיה מתחדשת עומדת על סובסידיות ומנדאטים (כלומר חוקים המחייבים שימוש באנרגיה מתחדשת). ההישגים של השקעות ענק אלה הם אפסיים. כמות הפליטות בעולם ממשיכה לעלות באחוזים ניכרים, ההפחתות שהשיגו המדינות שבזבזו הכי הרבה כמו גרמניה וספרד, הן זעירות.

נראה שאולי ההיסטריה של האנרגיה המתחדשת הבלתי יעילה מתפוגגת, והעולם חוזר לאט, לאט, לשפיות. המציאות חזקה יותר, אי אפשר להמשיך לשפוך מאות מיליארדי דולרים על דבר שלא עובד ולא יכול לעבוד.

ידיעות אחרות: הסובסידיה הפדראלית לחשמל רוחני בארה"ב, ה PTC בשיעור 2.2 סנט לקוט"ש ( יותר מ 8 אג) הוארכה. היא עמדה לפוג בסוף השנה, אבל בבלגאן של אישור ה"מצוק הפיסקאלי" הכניסו ברגע אחרון סעיף המאריך את הסובסידיה בעוד שנה, ומחיל אותה, לא רק על פרויקטים שכבר הותקנו והחלו לייצר אלא גם על פרויקטים שבעבודה, כלומר – בפועל האריכו את הסובסידיה בשנתיים לפחות.

יעקב

הערה: חזרנו למדיניות התגובות הפתוחות.

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

רק תיקון -

אין סובסידיה פדרלית לחשמל רוחני, יש זיכוי מס - זה לא כסף.

בועז אמר/ה...

זיכוי מס / סובסידה / מכסות ייצור חובה / מענקים... ואריאציות על אותו עניין.

אנונימי אמר/ה...

בעז

זה לא נכון - זיכוי מס מונע תשלום מס על חלק מהרווחים, מענק זה סובסידיה ישירה וברורה

גם לתחנות פחם יש זיכויי מס - אז מדוע להפלות בין יצרני אנרגיה?

רוצים - שיבטלו לכולם את זיכויי המס, אך עד שזה קורה - מה הבעיה בזיכוי מס לרוח ?

Anochi אמר/ה...

הבעיה היא העיוות שכל הטבה כזאת יוצרת בחישוב העלות האמיתית, הפתרון לא להגדיל עיוותים אלא להפחיתם.