10 בינואר 2013

תחזית מוצנעת ותנודות חד סטריות.



כפי שסיפרנו, עדכן המט-אופיס (השרות המטאורולוגי הבריטי) את תחזיותיו לשנים הקרובות, וכעת אין הוא צופה התחממות משמעותית בחמש השנים הקרובות. אם זה יתממש נגיע למעל ל 20 שנה ללא התחממות. (אותו הסיפור ב BBC).

את התחזית החדשה הוא העלה לאתר שלו, בשקט, ביום 24 לדצמבר, יום לפני חג המולד, מתוך ידיעה שלמחרת אין עיתונים. הוא גם לא שלח הודעה לעיתונות. רק תחזיות מסוג "ההתחממות גרועה מאשר חשבנו" זוכות למסע פרסום ויחסי ציבור רחב. את התחזיות מסוג "פחות גרוע מאשר חשבנו" מצניעים, כי זה לא משרת את המטרה האידיאולוגית של הפחדה. אני חושב שדווקא ידיעות מסוג "פחות גרוע מאשר חשבנו" הן ידיעות טובות שראויות להד רחב יותר.

אנשים תוהים – כיצד אפשרי שקצב פליטות הפד"ח ממשיך לעלות כרגיל (בקצב של אולי 10% תוספת כול שנה) אך ההתחממות נעצרה? למט-אופיס יש הסברים: זה בגלל תנודות אקלימיות טבעיות. הסבר טוב אבל הסבר אד-הוק, כלומר לאחר מעשה. מדוע לא נתנו מספיק משקל לתנודות טבעיות קודם? חוץ מזה זה לא הסבר מדעי-כמותי, מבוסס על מדידות – זה הסבר בנפנוף יד. אבל ספקנים שואלים: מדוע משתמשים ב"תנודות טבעיות" רק כדי להסביר חוסר התחממות ולא את התחממות עצמה? האם התנודות הטבעיות הן חד סטריות? לא ייתכן שההתחממות (הנוראית) שהייתה בעבר נגרמה גם היא על ידי תנודות טבעיות? מלבד זה מסבירים המט-אופיס שתחזית זו מבוססת על מודל ממוחשב חדש. כלומר – המודל הישן, שבו השתמשו להפחיד אותנו עד כה התברר כלא מדויק... הם גם "מרגיעים" אותנו שהתחזיות ארוכות הטווח, ל 100 שנה, עדיין מראות על התחממות גדולה. טוב, אז נרגענו...

הדיילי מייל בבריטניה שואל: שרים (בבריטניה) מוצאים סכומי כסף אדירים, ומזהמים את הנוף עם מפלצות רוח, הכול על בסיס האמונה שלהם בנבואות המפחידות על אסונות אקלימיים. אז מדוע מסתיר או מצניע המט-אופיס פיסות מידע רלוונטיות? 

יעקב 

אין תגובות: