20 בינואר 2013

נזקי זיהום האוויר



בהמשך לקטע שלנו על תרומת הפיח להתחממות הגלובאלית, הנה מאמר של פרופ' אלון טל על פגעי זיהום האוויר בארץ, כלומר – אותו פיח.
אכן, זיהום האוויר גורם, אולי, לכ 800 מקרי מוות בשנה, בארץ, ועוד לתחלואה לא מעטה, עם הסבל וההוצאות הגדולות למערכת הבריאות הכרוכות בכך.
זיהום האוויר הוא חמור במיוחד במרכזי הערים הגדולות, ובאזור התעשייה במפרץ חיפה. זו בהחלט בעיה שאין מטפלים בה, בארץ, בנחישות ובמרץ הראויים. זה משהו שממנו אנו סובלים עכשיו, לא בעוד מאה שנה...

בשנת 2008 חוקק "חוק אוויר נקי", אך, חמש שנים אחרי זה עדיין לא נעשה הרבה בנושא. משרד איכות הסביבה הכין תכנית פעולה, אך היא לא אושרה עקב וויכוח על העלות – 690 מיליון ₪. אני לא מכיר את התכנית, ולא יודע באיזו מידה היא מעשית ויעילה, אבל בהחלט יש לעשות מה שניתן להקטנת זיהום האוויר. המשרד לאיכות הסביבה אפילו לא מוצא תקציב לניתור המזהמים, ולביצוע בדיקות תדירות.

"בשנת 2012 בצעו 3 ימות דיגום במקום 26 כנדרש."
עוד מהמאמר:

"אירופה וארצות הברית... בחרו בשילוב של שיפור במערכת הפליטות של כלי רכב, קידום תחבורה ציבורית נקייה, פיקוח ואכיפה הדוקים מול מפעלים מזהמים ושדרוג דלקים כדי ליצור מציאות חדשה בחיים העירוניים."

אכן – אלה דברים שחייבים לעשות גם אצלנו, לשיפור איכות האוויר, ואיתו איכות החיים.
למשל: רכבות הדיזל פולטות הרבה פיח ומזהמים, כולל במרכזי הערים – ניתן וצריך לעבור לרכבות חשמליות. האוטובוסים פולטים הרבה זיהום במרכזי הערים. צריך לחייב את הקואופרטיבים (החזקים מבחינה פוליטית) לחדש את צי הרכב, באוטובוסים שעומדים בתקן זיהום האוויר, ולהוציא מהשרות אוטובוסים יותר ישנים. צריך להתלבש על המשאיות הכבדות. צריך לשפר את איכות הדיזל. אלה דברים שניתן לעשות, הפתרונות הטכניים קיימים.
לכול אלה יש תרומה ממשית לשיפור איכות החיים במדינה.

במקום זה מתעסקת הממשלה, בבזבוז מיליארד שקל לשנה על פאנלים סולאריים ותחנות רוח (יעדי אנרגיה מתחדשת), שהתרומה שלהם לשיפור איכות האוויר היא לגמרה אפסית, בטח לשיפור האוויר במרכזי הערים, היכן שיש בעיה.

ההיסטריה החממיסטית מעבירה אנשים לחלוטין על דעתם. כופים עלינו בזבוז מיליארד שקל לשנה, בהתחייבות ל 20 שנה, בזמן שבעיות הרבה יותר חמורות כמו זיהום האוויר במרכזי הערים נמשך (וגם, אגב, גורם לחלק מאותה התחממות נוראית). סדר עדיפויות נכון מחייב טיפול בזיהום האוויר הממשי, הפוגע בנו עכשיו, היום, לפני עיסוק בפנטאזיות על הצלת העולם מאיום רחוק (בעוד מאות שנים), ולא ברור, של התחממות, שהבזבוז הזה אינו תורם כלום למניעתו. מיליארד שקל בשנה, או אפילו הרבה פחות מזה, יכולים לעשות הרבה לקיטון זיהום האוויר. הלוואי שהירוקים ופרופ' אלון טל היו מבינים עובדות פשוטות אלה.
יעקב

תגובה 1:

משה אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.