7 בינואר 2013

פיק אדמה מעובדת



לאחרונה התרחש או מתרחש שינוי מגמה חשוב בכמות הקרקע החקלאית המעובדת. אוכלוסיית העולם ממשיכה לגדול, וגם רמת החיים של האנשים משתפרת, ולכן, עד כה, היה צורך לייצר יותר ויותר מזון, ולצורך כך – לעבד יותר ויותר אדמות. במשך מאות שנים הייתה מגמה של עלייה בשטחים המעובדים, על חשבון שטחי בר, ג'ונגל, חורש טבעי ושטחי מרעה. מאחר והאוכלוסייה ממשיכה לגדול ולהתעשר, היינו מצפים שהמגמה הזו תימשך, אך לא היא.

מחקר חדש מראה שהמגמה מתהפכת עכשיו. החוקרים מציינים "אנו בטוחים שהגענו לשיא (פיק) בשטחי הקרקע המעובדים, ומכאן והלאה יהיה קיטון בשטחים המעובדים, שפירושו השבת אדמה אל הטבע". כלומר – אנו נמצאים במסלול של "קיימות" sustainability .

מה שאפשר את השינוי הגדול הזה זו כמובן הטכנולוגיה. ייצור כמות זהה של דגן דורשת היום 65% פחות אדמה מאשר ב 1961, וזה הודות לדשנים, טרקטורים, חומרי הדברה, זנים טובים יותר של דגן ועוד שיפורים. השטח הדרוש לגידול כמות של דגן ממשיך וקטן בקצב 2% לשנה.
למשל – בין השנים 1870 ו 1940 לא היה שינוי בתוצרת של האדמה (התפוקה לדונם), אך בין 1940 ל 2010 , בארה"ב, היה גידול פי 5 בתוצרת, בעוד השטח המעובד אפילו קטן מעט. כך קרה גם בארצות אחרות. בהודו גדל ייצור החיטה פי 5, מאז 1970, אך השטח המעובד גדל רק פי 1.5. ייצור התירס בסין גדל פי 7, על שטח עיבוד שגדל רק פי 2.

למרות זאת, עד לאחרונה, היה גידול מתמיד בשטחים המעובדים, בגלל גידול האוכלוסייה, ושיפור רמת החיים, הדורשת יותר מזון לנפש, בייחוד יותר בשר. אבל גם המגמות האלה משתנות, גידול האוכלוסייה מתמתן, וגם גידול הצריכה, כי מעל רמה מסוימת, האנשים שבעים ולא זקוקים ליותר מזון.

החוקרים עשו הערכה של הקרקע שתהיה דרושה לחקלאות בשנת 2060. הם הניחו הנחות מחמירות לגבי מגמות ההתפתחות. הם הגיעו למסקנה ששטחי החקלאות יקטנו, ושטחים בגודל פי 2.5 מגודלה של צרפת יוחזרו אל הטבע, כלומר – לא יהיו נחוצים לחקלאות. התהליך היה מתחיל כבר בעשור שעבר לו לא החליטו הממשלות בעולם החלטה חסרת כול הגיון, לסבסד ולצוות גידול של צמחים עבור דלק למכוניות – ביו-דיזל ואתנול. גידולים אלה תופסים 3.4% משטחי הגידול החקלאי. יש להניח ולקוות שהטירוף הזה יפסק בקרוב.

אז כול אלה שמטיפים ל"שינוי מהותי באורח החיים" (כלומר יותר עוני), יכולים להירגע. אין בעיה של "קיימות", לפחות לא בקטע של השטח החקלאי המעובד.

יעקב 

אין תגובות: