8 בינואר 2013

עמק הסיליקון ואופנת האנרגיה הירוקה



זהו שם מאמר בוול סטריט ג'ורנל, המספר כיצד קרנות הון סיכון מעמק הסיליקון בארה"ב נסחפו אחרי אופנות וטרנדים פוליטיים ושרפו כסף טוב לריק, בהרפתקאות ירוקות. זה מזכיר את בטר-פלייס שלנו.

משאל שערך הג'ורנל מגלה שהקרנות צופות פחות השקעה באנרגיה ירוקה, ב2013 בהשוואה ל 2012, ויותר השקעה בטכנולוגיות שמרוויחות כסף, כמו IT. כאשר עמק הסיליקון עסק בסיפוק צרכי האנשים הוא יצר חברות כמו אפל, גוגל או סיסקו, אבל כאשר ניסה להרוויח כסף מטרנדים פוליטיים הוא קבר כסף בחברות כמו אבאונד סולאר, ריינג' פיואלס וסולינדרה, שפשטו את הרגל.

חמש שנים אחרי שאל גור הצטרף לקרן היוקרתית קליינר פרקינס, הם ראו מעט מאד הצלחות והרבה כשלונות בתחום הירוק. דוגמה לכך היא חברת פיסקר, שהתכוונה לייצר מכונית חשמלית (עדיין לא ייצרה כלום), היא כבר קיבלה 190 מיליון דולר סובסידיות פדראליות, אך הזרמת הכסף הופסקה לאחר שלא עמדו באבני הדרך שנקבעו. אחת הסיבות הייתה פשיטת הרגל של A123, חברה שאמורה הייתה לייצר את הבטריות של פיסקר, אך פשטה את הרגל, אחרי ששרפה גם היא כמה מאות מיליוני דולרים של כסף תמרוץ פדראלי.
שתי חברות (מאלה בהן השקיעו קליינר פרקינס) כן הגיעו להנפקה בבורסה, (השלב בו קרן הון הסיכון מממשת את הרווחים) אבל, מניותיהן ירדו בין 50 עד 80% מאז.
יותר מ 60 חברות קלינטק נמצאות בתיק ההשקעות של קליינר פרקינס, במסגרת מדיניות ההשקעה הירוקה שלהם, אך הם ראו מעט מאד ברכה בהשקעותיהם, רק שתיים הגיעו להנפקה. אבל הדאגה הגדולה היא בקשר לחברות שעדיין ב"פיתוח", כמו פיסקר, בה השקיעו קליינר ואחרים מיליארד דולר (סכום ענק במונחי קרנות הון סיכון).

כמו שאומר  ה WSJ – זמן לרדת מהשקעות אידיאולוגיות, ולחזור ולהשקיע על בסיס עסקי.
יעקב

אין תגובות: