6 בינואר 2013

האמנה האווילית ביותר



אמנת קיוטו, לצמצום פליטות הפד"ח, היא האמנה הבינלאומית האווילית ביותר מאז אמנת וורסאי ( 1919) אומר דייויד רוז, ואילו פרד פיירס אומר: היא הביאה יותר נזק מתועלת.

חמש עשרה שנה אחרי לידתה בייסורים, היא הגיעה לקיצה בסוף השנה שעברה, אומנם בוועידת דוחה "האריכו" אותה עד 2020 (בלי יעדי הפחתה חדשים), אבל ארה"ב מעולם לא אישררה אותה, וקנדה, רוסיה יפאן וניו זילנד פרשו. נשארו באמנה ארצות אירופה ואוסטרליה, שיחד מייצרים רק 14% מהפליטות.

חותמי האמנה טוענים שהם עמדו ביעדים, והפחיתו את הפליטות ב 16% מתחת לרמה של 1990, עד 2012. אלא שההפחתה הזו היא שקר.
מרבית ההפחתה באה מתרגיל חשבונאי, בו ספרו כהפחתה את החיסכון מסגירת המפעלים המזהמים הכושלים מהעידן הקומוניסטי, מפעלים שהיו נסגרים במילא בלי קשר לאמנה.
באותה תקופה גדלו הפליטות העולמיות ב 50% (58% טוען רוז), בגלל הגברת הפליטות בארצות המתפתחות (כמו סין והודו) שלא היו מחויבות לפי האמנה.

הארצות המפותחות עמדו ביעדים שלהם גם בזכות הייצוא של התעשייה הכבדה והפולטת לארצות המתפתחות. בארצות אלה, הסטנדרטים יותר נמוכים, ולכן התעשיות זוללות יותר אנרגיה ומייצרות יותר פליטות. ככה למשל טוענת בריטניה שהפחיתה את הפליטות מרמה של 1990 ב 23% עד 2011 אבל הערכה של הפליטות האמיתיות (כולל אלה שנעשו בארצות אחרות), הנובעות מהמוצרים שבריטניה צרכה, מצאה שהייתה עלייה ב 10% בפליטות.

CO2 emissions associated with UK consumption 1993 to 2010

כנראה שאמנת קיוטו גרמה למעשה לגידול בפליטות, מסכם פרד פירס (עיתונאי מאד ירוק).
כך אומר גם פרופסור דיטר הלם, פרופ' לכלכלה באוקספורד המעריך את עליית הפליטות בבריטניה ב 19%.

דיוויד רוז מוסיף, שאחת התוצאות של אמנת קיוטו היא אימוץ חוק האנרגיה החדש בבריטניה, שיכפיל פי שלוש את סובסידיות לאנרגיה ירוקה, שיגיעו ל 7.6 מיליארד ליש"ט לשנה, בנת 2020. הוא מכנה את המצב הנוכחי בבריטניה: "המהפכה האנטי תעשייתית".

יעקב


אין תגובות: