23 בינואר 2013

המכונית החשמלית בדעיכה



חלום המכונית החשמלית, עוד אחד מהפנטזיות המנותקות מהמציאות של הירוקים, מתמסמס.
בתערוכת המכוניות האמריקאית ב 2010 תפסו המכוניות החשמליות את מרכז הבמה וזכו לפרסום רב. כעת, אחרי שלוש שנים, בתערוכת המכוניות בדטרויט, כמעט ולא דיברו על מכוניות חשמליות, רק על מכוניות כוח ומכוניות יוקרה.

"איש אינו מדבר על מכוניות חשמליות" אומר אנליסט אחד, "זאת תעשייה צעירה שכנראה לא יהיה לה השפעה או מומנטום אמיתי בעשור הקרוב, וכנראה שלא בשני עשורים".
סקר של יותר מ 200 מנהלים בחברות רכב מעלה שהם חושבים שהמכונית החשמלית לא תגיע אפילו ל 15% עד 2025. יצרני המכוניות משקיעים את מירב המחקר והפיתוח בשיפור מנוע הבעירה הפנימית.

אנליסט אחר קובע: "הכדאיות הכלכלית של החשמלית לא קיימת". קחו למשל את השבי וולט (חשמלית על מנוע בנזין לעזר) – מחירה 42,000 דולר (לפני סובסידיה ממשלתית של 7500 דולר) – לעומת זאת המחיר של מכונית דומה בגודל, טויוטה קורולה, עם כול האביזרים אינו מגיע ל 25 אלף דולר.

המכירות של מכוניות חשמליות בעלייה, אך לא בקצב מספיק כדי להוות גורם חשוב. ב 2011 מכרו 17.5 אלף חשמליות וחשמליות נטענות, ב 2012 – 53 אלף.
מנוע הבעירה הפנימית יש לו עדיין עתיד גדול, התעשייה ממשיכה לשפר כול הזמן את ביצועיו, כולל הורדת צריכת הדלק. בפורד אומרים שימשיכו להציע מכוניות חשמליות, אך המיקוד נשאר על שיפור מערכות הנעה רגילות (בנזין). השיפור במנועי הבנזין מקשה גם הוא על חדירת החשמליות.  מה שדוחף את החשמליות בכול זאת הן התקנות הממשלתיות בדבר החובה להציע צריכת דלק ממוצעת נמוכה לכול צי הרכב של היצרן. לא ניתן לעמוד בדרישות בלי מרכיב כלשהו של מכוניות חשמליות.

אם תתרחש פריצת דרך טכנולוגית, וימציאו מצבר שמספק חשמל לנסיעה של 500 מייל, במחיר סביר – המצב עשוי להשתנות במהירות, אבל איננו יכולים לדעת אם, ומתי, תתרחש פריצת דרך זו.

בינתיים, חלום המכונית החשמלית יחכה.

יעקב


אין תגובות: