3 בינואר 2013

עוני מזהם את הסביבה, גם באתונה


שוחרי סביבה רבים רואים בצמצום השימוש בדלקים פחמיים יעד חשוב לסביבה. לדעתם הדבר יביא לצמצום הפליטות, הזיהום, ולאורח חיים יותר "בר קיימא". הם שמו לעצמם למטרה לייקר דלקים כאמצעי להשגת המטרה של צמצום השימוש.

ראיה זו היא פשטנית, ומובילה לכיוון של עוני. הם מצאו לעוני שם חדש, תקין פוליטית – והוא: "צמצום צריכת יתר" או ""שינוי מעמיק בהרגלי הצריכה".. אבל עוני הוא עוני, לא חשוב השם, ותוצאותיו אינן מרנינות, ובטח שהעוני אינו גורר איתו סביבה יותר נקייה, אלא דווקא סביבה יותר מזוהמת.

ראו את הסיפור של אתונה. ביוון, מחירי הדלקים עלו מאד, כולל דלק הסקה. זה חלק מצעדי הצנע של ממשלת יוון, ולאו דווקא "מדיניות ירוקה", אם כי מיסוי גבוה לדלק הוא צעד פופולארי ומומלץ על ידי כול הירוקים. בלי קשר לסיבת המיסוי – התוצאה היא שיוונים רבים מתקשים לקנות מספיק דלק לחימום בתיהם. בחלומות ירוקים החלופה היא אנרגיות מתחדשות (הרוח).  אבל, המציאות שונה. היוונים עם רב תושייה, שורפים עץ לחימום.

שריפת עץ, ללא אמצעי סינון, פולטת עשן ופיח.
אתונה שוכנת בעמק בין 4 הרים, והיא סבלה מאז ומתמיד מזיהום אוויר כבד. רק בשנים האחרונות הצליחו לכפות תקנים של רמות פליטה נמוכות יותר ממכוניות, ולהביא לצמצום בזיהום האוויר.

עכשיו הזיהום עולה חזרה, בגלל השימוש בעצי הסקה, אומר המשרד להגנת הסביבה. ספירת חלקיקי הזיהום היא 150 מיליגרם למ"ק, פי שלוש מסף הסכנה המותר. הזיהום מזכיר את התקופה שלפני המודרניזציה של ציי הרכב. העשן מכיל דו תחמוצת הגפרית, חד תחמוצת הפחמן וחומרים מסרטנים אחרים.

אמור מעתה: העוני אינו משפר את הסביבה. (הוא גם לא משפר שום דבר אחר). העוני הוא גם אחד מתוצאות הלוואי של בזבוז מיליארדים על אנרגיה ירוקה כביכול. ייקור הדלק מוביל לעוני, לא לשיפור הסביבה.

יעקב

אין תגובות: