1 בינואר 2013

חשמל סולארי ללא סובסידיות בספרד

חברות אנרגיה סולארית בספרד מציעות לחברת החשמל שלהם לספק חשמל במחיר שוק, ללא סובסידיות. הן מציעות לספק כמויות גדולות, ממתקנים סולאריים גדולים (כלומר על הקרקע), בסדרי גודל של 150-500 MW, במחיר 5.5-6 סנט של אירו לקוט"ש שזה בערך 27-30 אג' לקוט"ש. הן מבקשות אישור להתחבר לרשת – כלומר – מה שהן מבקשות הוא שחברת החשמל תרכוש, בהתחייבות, את כול החשמל שהן תייצרנה.

ימי המשיח הגיעו. רק לפני 5-4 שנים ספרד חתמה חוזים ל 20 שנה בתעריף הזנה מובטח גבוה פי 9 ממחיר השוק. מחיר הפאנלים בעולם ירד ל 1/3 מהמחיר לפני שנתיים, בגלל ייצור עודף. יש כעת כושר ייצור עודף של פאנלים סולאריים, פי שניים מהביקוש. רק בשנה האחרונה גדל כושר הייצור ב 55%. הירידה הזאת אשפרה את ירידת מחירי החשמל הסולארי.

ספרד מעצמה עולמית בפאנלים סולאריים, יש לה 4.2 ג'יגהוואט GW של כושר יצור מותקן, וזה מהווה כ 10% מצריכתה בשעות שיא, או כ 2.7% מהצריכה הכוללת. הסובסידיות המטורפות ( פי 9 ממחיר השוק) ירדו בהדרגה, במשך השנים, עד שבתחילת 2012 ביטלה הממשלה את כול הסובסידיות לפרויקטים חדשים, ומאז לא חוברו מתקנים חדשים. הם עדיין מחויבים לפרויקטים הקודמים, ועלות הסובסידיות (המחיר מעבר למחיר השוק) הוא כ 2.5 מיליארד אירו לשנה. הייתה ביקורת קשה בספרד על בזבוז כספים אדיר זה. זו ספרד, השרויה במשבר כלכלי עמוק, יש בה 25% אבטלה, יש ספרדים רעבים הנאלצים לחפש אוכל בפחי זבל, יש ספרדים שלא מקבלים משכורת כי למעסיק (כולל גופים ציבוריים) אין כסף, אבל הממשלה תקועה עם התחייבות של 2.5 מיליארד אירו לשנה לחשמל סולארי.

אבל, נעזוב את ספרד, ונחזור אלינו.

אצלנו אישרה רשות החשמל החודש התקשרויות בהיקף 270 MW במחיר 140 אג' לקוט"ש. תגידו – הם מטורפים? מחיר השוק של חשמל סולארי הוא 30 אג' (ללא התחייבות) – איזה הגיון יש בחוזים במחיר 140 אג' – פי 4 ממחיר השוק, ל 20 שנה, צמוד למדד? או – איזה הגיון יש למחיר של 93 אג' שהובטח, בחוזה ל 25 שנה, לתחנת הכוח התרמו-סולארית באשלים (פי 3 ממחיר השוק)? אפילו המחיר של 55 אג' שהתקבל במכרזים PV באשלים הוא פי 2 ממחיר השוק. רשות החשמל מתנהלת ללא כול הגיון, ושורפת כסף ציבורי גדול, לפחות 500 מיליון ₪ בשנה, בקלות דעת ובטיפשות מדהימה.

עכשיו חשבו על החוזים שנתחמו בעבר (החל מ 2008) על 250 MW חשמל סולארי, במחירים אסטרונומיים של 200 אג' לקוט"ש. זה עולה לנו לפחות עוד 500 מליון שקל מיותרים כול שנה, בהתחייבות ל 20 שנה! בשביל מה היינו צריכים את זה ? מה השגנו? הצלנו את העולם מהתחממות גלובאלית?
אנו הצענו בבלוג להמתין עד שהחשמל הסולארי יהיה כדאי. מה היה קורה לו המתנו 4-5 שנים, ובמקום להיכנס להתחייבויות ענקיות, היינו מתחילים להתקין פאנלים רק עכשיו, כאשר המחיר כלכלי? מה, אצלנו אין קשישים רעבים שהיו מוצאים שימוש לאותו מיליארד שקל בשנה של כסף מבוזבז לריק?

ההיסחפות ההיסטרית שלנו אחרי האופנות המטופשות, החיקוי חסר כול הגיון של כול שטות עולמית הן דבר מדהים. ועכשיו אנו תקועים עם החשבונות שצריך לשלם, מיליארד+ שקל לשנה, ללא שום תועלת.

יעקב

24 תגובות:

טל אמר/ה...

יעקב

ימי המשיח הגיעו כי הממשלות השקיעו כסף בפיתוח תעשיה.

ימי המשיח הגיעו כי התעלמו מחבר'ה כמוך שהסבירו, ועדיין מסבירים שזה לא לעניין , יקר וביזבוז כסף

ימי המשחי הגיעו, כי בניגות לאמונתך שכולם "חממיסטים" ופועלים עפ"י גחמות - העולם פועל עפ"י מה טוב לכלכלה וממשלות מוכנות להשקיע לטווח ארוך אם זה יועיל למשק.


הסובסידיות יצרו ביקושים שאיפשרו הקמת מפעלים, מו"פ ונסיון בהתקנה והפעלה שמאפשרים את אחרית הימים - חשמל נקי בשעות שיא בחצי מחיר מעלויות חברות החשמל.

סך הסובסדיות שהושקעו בפועל (שילמו בפועל תעריפים גבוהים) - זה בטל , קטן ולא מורגש מול הרווחים העתידיים - ההתחייבות ל- 20 שנה על המתקנים הראשונים תכוסה ברווח וחסכון שיבואו ב -10-15 שנים הבאות

הממשלות בעולם עשו כאן דבר גדול , שלא נעשה מעולם - עודדו את המגזר הפרטי , באמצעות סובסידיה ליצור יש מאין , תוך פרק זמן מאוד קצר, תעשיית אנרגיה נקיה , שתורמת לתעסוקה, מקטינה את התלות במקורות פוסיליים - שאינם בשליטתם - ובמחירים תחרותיים - וזה קורה הרבה יותר מהר מהצפוי .

ישראל, קליפורניה ושאר המקומות עם מזג אויר "ישראלי" הגיעו ל"גריד פארטי" עם מחירי החשמל, והם בדרכם להיות עוד יותר זולים.

ב - 2020 תתעורר לכלכלת חשמל שונה לחלוטין ממה שאתה מכיר היום.

אתה כבר עכשיו "אוכל את הכובע" מול המציאות !

בברכת -בתאבון

טל

טל אמר/ה...

רק שתבין את המספרים:

אתה אומר שספרד מוציאה בשנה 2.5 מליארד יורו על סובסידיות לחשמל ירוק

התל"ג של ספרד הוא 1.15 טרליון יורו

כלומר ספרד מסבסדת תעשיה בהיקף של 0.2% מהתל"ג - זה כבר נראה הרבה פחות

עכשיו נשווה לישראל.

אינטל קיבלה מענק של מליארד ש"ח ב 2011 , התלג של ישראל 900 מליארד ש"ח - המענק 0.1% מהתלג

אתה מבין איך זה עובד? - ישראל נותנת מענקים להקמת מפעלים מייצאים , ספרד מסבסדת הקמת תעשיה נקיה - אך במקום לכתוב צ'ק הם קובעים תעריפים בסיבסוד הולך ויורד ככל שהתעשיה מתבססת

אותה הלוגיקה של מענק לאינטל, פועלת בסובסדיות של ארה"ב , גרמניה וספרד לחשמח ירוק - הם רוצים שאינטל של סולאר / רוח - תקום אצלם

גאונים.

יעקב אמר/ה...

טל,
אתה ממשיך עם קישקושים מהבטן על "רווח עתידי", שכולו בדמיון שלך.

בול שיט.

אין שום רווח, לא כעת ולא בעתיד, גם אם המחיר של 2% מהחשמל (החלק הסולארי) הוא *לא יקר יותר** ממחיר רגיל. שים לב שהוא גם לא זול יותר.
כול הדיבורים שלך על "רווח עתידי" זה מהבטן שלך, לא קשור למציאות.

במציאות אנו תקועים עם חשבון של מיליארד שקל לשנה, כול שנה, ל 20 שנה, עולה לפי המדד, כשבצד הרווח יש אפס גדול ומוחלט. גם ספרד.
מה משנה התל"ג הגדול של ספרד? אפשר לחשוב שתל"ג גדול מלמד שהם עשירים, שיש הרבה כסף. אבל עובדה, אנשים רעבים מחפשים אוכל בפחי זבל, בספרד... בעלת התל"ג הגדול...ההולך וקטן לאחרונה, הרבה ב"זכות" הטירוף בסולארי.

טל אמר/ה...

יעקב

קשה לי לעזור לך להבין - כי אתה מסרב לבדוק נתונים.

יש אנשים רעבים בספרד. הם משקיעים 2.5 מליארד יורו בשנה לתעשיה ירוקה שמעסיקה אנשים , במקום לקנות סולר/גז לטורבינות שיעשו חשמל בשעות שיא. כך יש פחות רעבים.

אני עדיין ממתין להסבר ממך על עלות חשמל שולית של ייצור חשמל בישראל בשיא - מדוע התעו"ז הוא 1 ש"ח (ועוד עליה של 16% הצפויה בשנתיים הקרובות)

תסביר את זה, תבין הכל.

אם אינך יודע להסביר - אל תעביר ביקורת או תקבע עמדות שמבוססות על בורות.

בברכת - צא ולמד

ידידך,

טל

אחד אחר אמר/ה...

טל
עד כמה שהבנת- קונים את החשמל הסולארי בכל הזמן- ובאותו המחיר- ולא רק בזמן שיא-
אז תסביר לי למה אתה חושב שזה בהכרח משתלם?
יש דבר כזה שנקרה חורף בו יש גם צריכת שיא- רק אין כל כך הרבה שמש
ויש דבר כזה שנקרא לילה שגם שם יש צריכה של חשמל.
שלא לדבר על העובדה שמכשירים חשמל נהיים יעילים יותר מבחינה אנרגטית והתחנות כוח פוזיליות חדשות הם גם יעילות יותר- למה אתה חושב שתחנת כוח שהיא אולי רווחית בזמן מסויים של היום - בחלק מסויים של השנה- זה הפתרון הכי הגיוני?

טל אמר/ה...

לאחד,

חשמל סולארי טוב כמענה למספר אחוזים של צריכה (עד -10% לכל היותר) כמענה לשיא הצריכה, לא כחשמל בלילה, לא כחשמל בסיסי


היקף הדרישה ועלות ייצור החשמל בכל נקודת זמן באה לידי ביטוי בתעריף תעוז של חברת החשמל.

הו תעו"ז?
התעו"ז יוצר קשר ישיר בין עלויות ייצור החשמל ואספקתו בשעות השונות ובין המחיר שמשלם הלקוח.
תעו"ז חל כיום על כל הלקוחות במתח עליון ובמתח גבוה, על לקוחות במתח נמוך המחוברים בחיבור 3X200 אמפר ומעלה, וכן על לקוחות במתח נמוך שצריכתם במשך השנה הקלנדרית האחרונה (מיום 1 בינואר עד ליום 31 בדצמבר) עלתה על 40,000 קוט"ש

ביולי אוגוסט תעריף תעו"ז הוא:
פסגה מ - 10:00 עד 17:00 - 125 אג לקווט
גבע:מ - 7:00 עד 10:00 ומ 18:00 עד 21:00 - התעריף הוא 53.5 אג
יש כ


ממרץ עד יוני, ומספטמבר עד נובמבר בשעות היום התעריף פסגה - 52.5 אג


בחורף דצמבר-פברואר
גבע: מ 6:00 עד 8:00 - 67 אג
פסגה: 16:00:22:00 114
היתר שפל - 39 אג


ניתן לראות כי רק 3 חודשים בשנה (חורף) החשמל הסולארי עובד בשעות שפל, ביתר תשעת החודשים הוא פועל בפסגה/גבע


מכיוון שתעריפי תעו"ז מקבילים לעלויות הייצור - אם החשמל הסולארי מוכן להסתפק למשל ב - 55 אג לקווט, הרי במשך 9 חודשים תרכוש חברת החשמל חשמל ב - 55 אג ותמכור ביותר (בשיא הקיף - יותר מכפול!) -בתקופה זו יש ימים ארוכים ומעט עננים - התפוקה של הסולאר בשיא

בחורף , משלמת חברת החשמל יותר מהמחיר בו היא מוכרת , אבל כאן נכנס העניין שההספק של מערכת סולארית בחורף יורד משמעותית מאשר בקיץ (פחות שעות אור, ימים מעוננים יותר ופחות) - התפוקה של הסולאר בשפל (אם יש רוח - אלו התקופות של מקסימום ייצור - שעות אחה"צ בחורף...)

כל הרעיון זה למצוא אמצעי ייצור שיורידו את העלות השולית של ייצור החשמל - ובישראל הסולארי אידיאלי.


היופי הוא שברגע שהפרוקיט הסולארי הותקן - הוא עובד בעלות שולית 0 - לכן בחורף אפשר לקחת החשמל המיוצר ולאגור אותו (למשל אגירה שאובה) וכך להעביר ייצור מהיום - לערב - בו יש שיא צריכה


שילוב אינטליגנטי של כל הטכנולוגיות נותן מענה זול משמעותית מאשר מבנה הרשת הקיים

אחד אחר אמר/ה...

מחירים של חברת חשמל לא בהכרח משקפים את הצריכה במדינה- הם גם משקפים את העלות- חברת חשמל היא כאמור מונופול ממשלתי ולכן חוקי השוק לא ממש חלים עליה.

יש לחשמל סולארי עליות שוטפות- זאת הטעיה להגיד שאין.

אפשר לאגור רק כמות מוגבלת מאוד של חשמל.

יעקב אמר/ה...

מחיר השיא של חברת החשמל משקף את מחדלי החברה בהכנת כושר ייצור מספיק. מאחר והיא נתפסה ללא יכולת אספקה מספקת, היא מעלה את המחיר בצורה מלאכותית, ל 125 אג' כדי להרתיע משתמשים. הוא לא קשור כלל למחיר עלות החשמל.

שעות השיא הן אכן רק חודשיים בשנה, רק 7 שעות ביום, ורק בימי חול (לא כולל שישי שבת), כלומר פחות 300 שעות, מתוך ה 1800 שעות של חשמל סולארי שניתן להפיק בשנה.

עלות החשמל בשעות שפל (תחנות כוח פחמיות או גזיות במחזור משולב) צריכה להיות באיזור 25 אג' לקוט"ש (מחיר המכירה - 39).עלות החשמל בשעות שיא בעת שמופעלות טורבינות תעשייתיות במחזור פתוח, העובדות רק 30% מהזמן יכולה להיות באיזור ה 45-47 אג'. (לפי ה EIA).

עם כניסת התחנות הפרטיות לייצור במשך שנה זו, העלות יורדת עוד יותר.

החשמל הסולארי תמיד יותר יקר, לפעמים קצת יותר יקר, לפעמים הרבה יותר יקר. המניע לשימוש בחשמל סולארי אינו כלכלי. לא במחירים של הארץ.
מחיר של 30 אג', כמו שמוצע בספרד, יותר הגיוני.
כאשר המפעילים בארץ יציעו מחיר של 30 אג', בלי התחייבויות, נקנה. למה לא. אין שום סיבה בעולם לשלם להם יותר שיתעשרו כי הצליחו לעבוד על רשות החשמל, ולהוציא מהציבור תעריפים גבוהים.

רשות החשמל מצווה לשמור על האינטרסים של הצרכנים, לא של מתקיני הפאנלים, שעושים מכה על חשבון השלומיאליות של הממשלה ושליחיה, ועל חשבון ההיסטריה החממיסטית, שהיא, ורק היא, המניע לכול זה.

יעקב אמר/ה...

כול הדיבורים על אגירת חשמל הם קישקוש בלבוש, חלומות רטובים ירוקים, פטפטת סרק מנותקת מהמציאות.

אין דבר כזה, רק מילים, סיסמאות.

בשביל אגירה שאובה צריך קודם כול מים (אין בארץ), אח"כ השקעה אדירה בבניית בריכות אגירה בגובה, משאבות, טורבינות הידראוליות, וכול ההשקעה הזו מתווסת על ההשקעה בפאנלים או טורבינות רוח. ובתהליך האגירה הולכת לאיבוד 75% מהאנרגיה לפחות בגלל הניצולת המוגבלת בכול תחנות המעבר.

בקיצור - אגירה זה דיבורי סרק של מי שאין להם מושג על מה הם מדברים.

טל אמר/ה...

יעקב ידידי,

נתחיל מהסוף - אגירה שאובה - את הסיפורים שלך על חוסר כדאיות תספר שאלו שבונים כבר את הפרויקטים....אולי הם יצליחו לעצור את הפרויקט בו הם משקיעים סכום צנוע של 1.5 מליארד ש"ח.

וזה מה שרשות החשמל אומרת:

"מתקני אגירה שאובה מאפשרים שליטה ותפעול נכון של מערכת ייצור החשמל בנוכחות מתקני ייצור חשמל באמינות נמוכה כמו חשמל ממקור סולארי או רוח. ככל שמתבקש להפוך יחידת ייצור חשמל באמינות נמוכה ש"אינה ניתנת לשיגור" (NONDISPATCHABLE) למערכת אמינה "ניתנת לשיגור" (DISPATCHABLE), על יחידת ייצור כזו לכלול מרכיב אגירת אנרגיה משלו, והוצאת האנרגיה החשמלית לרשת החשמל ממרכיב האגירה בלבד."


בברכת - צא ולמד

טל

טל אמר/ה...

לאחד,

אל תתייחס ליעקב, הוא כבר מבולבל לגמרי.

עכשיו הוא מתייחס לתעריפי תעו"ז של החשמל כמשהו "מלאכותי, כדי להרתיע משתמשים. הוא לא קשור כלל למחיר עלות החשמל"

הוא קובע מה "צריך " להיות המחיר. אבל מה לעשות אין קשר בין מה "שצריך" אליבא דיעקב למחירים בפועל.

לעומת זאת, המציאות, כפי שמשתקפת במבנה התעריפים שנקבע ע"י רשות החשמל טוען אחרת מיעקב:

"התעו"ז יוצר קשר ישיר בין עלויות ייצור החשמל ואספקתו בשעות השונות ובין המחיר שמשלם הלקוח."


יעקב צודק בדבר אחד. בחורף ובסופי שבוע - אין דרישת חשמל גבוהה וניתן לספק חשמל "זול" מתחנות בסיס.
בחורף - ממילא אין הרבה שמש כך שזה בה לידי ביטוח בתעריפים של הסולארי
בשבתות לא בחורף - ישרפו פחות פחם - כי העלות בפועל של החשמל הסולארי היא ושמש לא חסר


יעקב מקשקש על "שעות" שיא. זה חסר משמעות.

מה שחשוב זה כמה מהתפוקה של המערכת ניתנת בשיא ובגבע - שהמחירים גבוהים

הנה נתונים -
86% מהתפוקה של מערכת סולארית היא בקיץ ובאביב - שהתעריפים גבוהים.
נוריד סופי שבוע - 61% מהתפוקה מקבל תעריפים גבוהים.
8% מהייצור הוא באביב .סתיו בתעריף גבע
17% - בתעריף שפל
14% - זו התפוקה -בחורף -רובה בשפל

כלומר 70% מתפוקת החשמל הסולארי מיוצר בביקוש גבוה - פסגה/גבע, 30% בשפל

86% מהייצור הוא בתנאים "שניתן לסמוך" על התפוקה -שמים בהירים.

ראה דוגמא לתפוקות:
http://www.pazsolar.co.il/system/projects/system.aspx

טל

אחד אחר אמר/ה...

טל
עלות יצור החשמל היא קבועה- לא משנה מה השעה.
(אולי יותר יקרה בלילה מבחינת עלות כוח אדם בשעות נוספות)
ההבדל היחידי הוא בדרישה- בשעות היום חם יותר ולכן בקיץ אנשים מפעילים מזגנים ואלו עובדים יותר קשה כדי לקרר.
את זה אני מניח אתה גם יודע.
אבל זה לא אומר שהתעריף של חברת חשמל משקף את זה-
חברת חשמל היא חברה ממשלתית- ולכן המחירים שהם נותנים הם לא מחירים "אמיתיים" מהבחינה שהם מחיר של השוק- חברת חשמל מספקת שירות למדינת ישראל ו מחיר החשמל הוא רק אמצעי למנוע מאנשים להשתמש ביותר מדי חשמל- זה לא בדיוק עסקה של מכירה כמו בשוק החופשי.
חברת חשמל יכולה גם להכפיל את מחיר החשמל- ואם אנשים לא יצאו לרחובות בכעס- רוב הסיכויים שחברת החשמל "תרויח" יותר כסף כך-
כי חוקי השוק לא תקפים לחברת חשמל
- חברת חשמל יכולה בקלות לעשות את זה רווחי לאדם פרטי לקנות פאנלים סולארים לשימוש עצמי על ידי העלאת מחירי החשמל- זה לא אומר שחשמל סולארי הוא יעיל יותר.

יעקב אמר/ה...

טל כרגיל איננו יודע מה הוא מדבר, ואיננו יודע לקרוא או להבין נתונים.

תעריף תעו"ז בשיא הוא בחודשי יולי אוגוסט, שעות 10-17, לא כולל סוף שבוע, ס"ה 300 שעות בשנה. המחיר לצרכן הוא 105 אג' (לפני מע"מ) ולא 125 כמו שטל כותב.

בשעות ה"שיא" בעונות המעבר התעריף הוא 42 אג' (בשאר השעות הוא נמוך יותר.


פאנל מייצר במשך 1800 שעות בשנה (מתוך 8760 אפשריות). ב 300 שעות הוא מייצר בעת ששורר תעריף לצרכן של 105 אג', ו 1500 שעות הוא מייצר כאשר התעריף לצרכן הוא בין 25 אג' לבין 42 אג'.

התעריפים האלה הם מחירי המכירה של החשמל ללקוחות, לא מחיר העלות של החשמל לחברת החשמל, מחיר העלות הוא הרבה יותר נמוך - בסיבות 25-30 אג' מקסימום.

כאשר רשות החשמל מאשרת ליצרנים סולאריים תעריפים של 93, 140 או 205 אג', בהתחייבות ל 20 שנה, צמוד למדד - רשות החשמל מטילה על הצרכנים הוצאה מיותרת לחלוטין של מעל למיליארד שקל לשנה, ל 20 שנה.

שום סיפורי מעשיות של טל אינם יכולים לטשטש עובדה זאת.
טל חזק בסיפורי מעשיות, חלש במספרים.

יעקב אמר/ה...

תיקון לקומנט שלמעלה:
יש שלושה תעריפי מעוז, לפי גודל הצריכה של הצרכן.
התעריף הגבוה (עבור צרכנים במתח נמוך) הוא אכן 125 אג' בשעות שיא (בהשוואה ל 105 אג' לצרכנים גדולים), ו 45 אג' בשעות שיא בחורף (בהשוואה ל 42 אג' לצרכנים גדולים).

ההבדלים אינם מהותיים.
הנתון של ביזבוז מעל למיליארד ש"ח (קרוב יותר ל 1.5 מיליארד) לשנה לריק על סובסידיות סולאריות הוא נתון מוצק.

טל אמר/ה...

יעקב,

אני מכבד את החישובים שלך, גם אם אינם נכונים.

אין קשר "לשעות" , מחשבים כדאיות עפ"י תפוקה. קווטX תעריף
התפוקה של סולארי בקיף ובחורף לא דומה.

הצגתי את החישוב, הבאתי קישור להתפלגות תפוקה, יותר מזה אין לי.

אין לי וויכוח שמחיר גבוה שך 2 ש"ח לקווט כפי שהיה בתחילה הוא לא כלכלי - הוא סובסידיה ליצירת שוק - אפשר להסכים או לא להסכים, אבל כל המדינות , כולל ישראל, מעודדות תעסוקה והשקעות - וזה אחד האופנים.

לגבי השפעת אנרגיות ירוקות על מחירי חשמל באירופה ניתן לקרוא בקישור הבא - ירידות מחירי חשמל

http://www1.bizportal.co.il/article/348254


לאחד - חברת חשמל אינה קובעת תעריפיה - הם נקבעים ע"י רשות החשמל באופן שמשקף עלויות ייצור

עלויות הייצור אינן קבועות .

טל

יעקב אמר/ה...

לטל:
בלה... בלה... בלה....

בקשר לתעריפי החשמל באירופה: ראה כאן:
http://www.green-logic.info/2012/07/blog-post_9081.html

ותפסיק לבלבל לנו את המוח.

אחד אחר אמר/ה...

טל עלות חשמל לא עולה בצוהריים מכיוון שיותר יקר לייצר חשמל בצוהריים- זה עולה יותר מכיוון שיותר משתמשים בחשמל בצוהריים.
יש לך לך קישור שמראה שעלות החשמל בזמן שיא - עולה יותר לחברת החשמל - מאשר לא בזמן שיא?
שים לב - העלות לחברת החשמל- לא העלות לצרכן.

יעקב אמר/ה...

"שעלות החשמל בזמן שיא - עולה יותר לחברת החשמל - מאשר לא בזמן שיא?"

הדבר הזה נכון.

בזמן שיא חברת החשמל מפעילה טורבינות גז במחזור פתוח, הסוג היחידי שניתן להדלקה וכיבוי מהירים.
טורבינות אלה שורפות יותר דלק לקוט"ש.

חוץ מזה - הטורבינה עובדת מספר שעות קטן יחסית בשנה (ביחס לשאר תחנות הכוח) ולכן העלות ההונית (מחיר הטורבינה) מתחלקת על פני פחות קוט"שים מיוצרים ומייקר את החשמל של שעות השיא.

יחד עם זאת - היחס בין עלות החשמל בשעות שיא ושעות שפל הוא משהו כמו 1:1.5, או מקסימום 1:2, לא יותר.

יש מצב יוצא דופן בימים אלה כאשר חברת החשמל נאלצת לשרוף סולר בגלל ניתוק הגז המצרי, ולכן, זמנית, הייצור של הטורבינות התעשייתיות יקר עוד יותר, בהרבה. אבל בעיה זו תיפתר אי"ה באפריל 2013, כאשר יגיע גז מתמר, והיא אינה רלוונטית להשואות מחירים לטווח ארוך, כמו למשל טווח הזמן של החוזים הסולאריים במחיר קבוע - שהוא 20 שנה.

אבל, כאמור, תעריף שעת שיא גבוה, הוא בתוקף במשך חודשיים, בקיץ, בימי חול. קח 22 ימי חול, כפול 2 (חודשיים) כפול 7 שעות ביום (10-17), תקבל 308 שעות (בשנה) של ייצור סולארי בעת תעריף שיא.

פאנל סולארי מייצר במשך כ 1800 שעות בשנה, כלומר - רק חלק קטן של הייצור שלו (1/6) הוא בשעת שיא של תעריף גבוה.
כאן מתפוגגת עוד אגדה, כאילו פאנלים סולאריים ציירים חשמל במקרה דווקא בשעות שיא הביקוש והתעריף. הדבר נכון רק ביחס ל 1/6 מהיצור הסולארי, שאר 5/6 מיוצרים בעת שאין תעריפים גבוהים בתוקף. (התעריף הגבוה בעונות המעבר הוא 42-45 אג' לקוט"ש, ולא 100-125 כמו בעונת הקיץ, ואיני מתייחס אליו כתעריף "גבוה").

טל אמר/ה...

יעקב,

תודה על האישור שעלות ייצור חשמל בביקושים עולה יותר מאשר בשפל.

אתה טועה עם העניין של הגז מתמר - אין לצינור מספיק קיבולת לתת מענה מלא לצרכי המשק, זה יקח עוד כמה שנים טובות עד שכל הפלונטרים יפתרו ועד אז בשוליים ימשיכו עם סולר וגם מזוט - עד הסבת תחנת הכח בחיפה

אנו יודעים כעובדה שתעריפי החשמל היו נמוכים מדי - גם עם הגז. הגידול בחובות חברת חשמל לא מהיום ולא רק בגלל חוסר גז - למעשה המחסור בגז איראי רק לחלק קטן מהחוב הענקי.

בחישוב כדאיות אינני מתייחס רק לשעות שיא, אלא לשיא+גבע.

בקיץ , מעבר לשעות שיא, מחיר החשמל ביום הוא 53 אג (מול שפל של 35 אד)

באביב ובסתיו במהלך היום המחיר 52 אג וביום שישי 42 אג (מול שפל 34 אג)

תוסיף לזה את נושא התפוקות - בקיף הפנל מפיק יותר מאשר בחורף - הבאתי את הנתונים קודם , והמסקנה זהה -
70% ממכירת החשמל של פנל סולארי מתרחשת בשעות בהם התעריפים אינם בשפל

בנוסף יש לקחת בחשבון, כפי שרשות החשמל עושה, את "מס הזיהום" שמעלה עוד יותר את תעריף החשמל - זה ניתן למקור אנרגיה נקי כפרמיה


אלו ביחד מביאים את החשמל הסולארי בתעריפים של 50-70 לאורך כל השנה לשווה לעלויות ייצור של חשמל בשיא+גבע
תוסיף לתעריפים 16% - שיעור העליה בתעריפים שכבר נקבע ל -2013/2014 והתועלת מהסולארי אף עולה

אלא העובדות.

אפשר להתווכח על הפרשנות כמה זה באמת חוסך או לא חוסך, אפשר להניח שב 2015 המחירים ירדו (לדעתי הם לא ירדו, גם עם הגז)

ההנחה שלי היא שמחירי הסולארי ימשיכו לרדת וכדאיות ההתקנה תגדל

המכסה למונה נטו היא 400 מגה וואט והיא תיגמר מהר.

ההסדרים ל 2013 כבר מבוססים מכרז על מחיר - מי שיציע יותר נמוך - יקבל רשיון ייצור - נתחיל לראות מחירים של 50 אג ו - 45 אג כבר ב- 2013

טל

אחד אחר אמר/ה...

טל
ירידה במחירי הסולארי זה אומר שכל התחיבות כיוםם ל20 שנה וזמן גדול אחר היא ביזבוז גדול של כסף.
אם מחירי הסולארי ירדו מה טוב- אבל למה לקנות עכשיו ביוקר?

טל אמר/ה...

לאחד

אין בכלל ספק שצרכני החשמל משלמים יותר על חשמל ירוק שיוצר באמצעות אנרגיה ירוקה.

העלות לא מתקרבת למה שיעקב מנסה להציג - שהוא מחשב עלות הוא משתמש בסט נתונים אחד ושמחשבים תועלת הוא שולף סט אחר...

השאלה היא שאלה של מדיניות - האם רוצים לפתח את בשוק ? כיצד הכי נכון לבצע זאת? - בשביל זה יש ממשלה שמקבלת החלטות - טובות יותר טובות פחות - זאת הפרשנות

בכל אופן, השלומאליות של הבירוקרטיה הישראלית מימלא עיכבה מאוד את כל התהליכים, כך שבסופו של דבר, גם אם נגרם "נזק" הוא יתגמד מול הרווחים בעתיד.

יעקב אמר/ה...

תודה על הנבואה החדשה:
"גם אם נגרם "נזק" הוא יתגמד מול הרווחים בעתיד."

אני ממנה אותך לנביא הבית!

טל אמר/ה...

יעקב

תודה על המינוי - זה אומר שאתחיל לקבל גם תשלום?

כמוך, שמרוכזים שאינטרסים אחרים היו גם נגד "כיפת ברזל" והסבירו באופן "מדעי" כי זה לא ניתן לביצוע.

גם לבן גוריון, שהכריז על הקמת המדינה - כמעט חצי מהמשתתפים בהצבעה התנגדו

על הרצל אני בכלל לא מדבר


בכל אופן, תודנ על המחמאה, אני גאה להיות שייך לשורה מכובדת של נביאים.

ידידך

טל

הוט שירות לקוחות אמר/ה...

אהבתי. הגעתי לכאן שחיפשתי לגבי שילוב של קטגוריה בתפריט ראשי של העמודים. אמנם פתרון לזה לא מצאתי כאן אבל בהחלט מצאתי מספר דברים מעניינים.