19 בינואר 2013

הפיח מזהם וגם מחמם


שריפת דלקים גורמת לפליטת חומרים לאטמוספרה. הפליטות מכילות פחמן דו-חמצני (פד"ח או co2) וגם חומרים אחרים, שהעיקרי שבהם הוא הפיח שהוא חלקיקים של פחמן השחור.   על הפד"ח טוענים שהוא גורם לאפקט חממה והתחממות כדור הארץ, אבל הוא אינו גורם נזק בריאותי, הוא אינו זיהום. לעומת זאת הפיח חודר לריאות ומתיישב שם ובהחלט גורם נזק בריאותי ישיר. הרבה אנשים לא מבחינם בהבדל זה וקוראים לפד"ח "זיהום" למרות שאינו זיהום.
מחקר חדש ומקיף מגלה כעת שלפיח יש תפיקד חשוב גם בהתחממות כדור הארץ, חשוב יותר מאשר העריכו קודם. כלומר – לא כול ההתחממות נגרמת על ידי פד"ח, חלק ניכר ממנה נגרמת על ידי הפיח. אלו בשורות טובות – כי קל יותר להפחית את הפיח מאשר את הפד"ח.


הפיח נפלט משריפה של עצים (ביו מסה), פחם ודיזל, אך לא משריפת בנזין או גז. הפיח נפלט ממיליארד או שניים של בני אדם שמבשלים את מזונם על מדורות של זרדים, משריפות יער, משריפת פחם בתחנות כוח, ובעיקר ממנועי דיזל. המחקר מצא שהפיח יוצר "אילוץ" אנרגטי, כלומר – גורם לחלק קטן מארגיית השמש להיקלט בכדור הארץ ולחמם אותו. שיעור האילוץ הזה הוא גדול מאשר חשבו קודם. קודם חשבו שה"אילוץ" העיקרי (forcing) הוא הפד"ח, ורק הפחתה של הפד"ח תקטין את האילוץ. כעת מתברר שהאילוץ של הפיח הוא ניכר, והפחתת הפיח תתרום תרומה טובה להפחתת ההתחממות.
החדשות הטובות הן שניתן להפחית את הפליטות הפיח, שלא כמו פליטות הפד"ח. צריך להתקין מסננים בארובות של תחנות כוח, צריך לייצר דיזל יותר טהור ונקי, צריך להתקין מסננים במנועי הדיזל. פעולות האלה יש להן פתרון טכנולוגי מוכח ויעיל. אבל, היתרון גדול הוא שהן מקטינות גם את הזיהום הגורם לנזק בריאותי, בעוד שה"מלחמה" בפד"ח אינה תורמת כלום לבריאות.
ככה למשל מסתובבים אוטובוסים מזהמים בערים שלנו. ניתן היה לחייב את האוטובוסים להשתמש בדיזל יותר נקי, ולהתקין מערכות סינון לגזי הפליטה. הטענה היא שזה עולה ביוקר, אבל העלות הזאת קטנה ביחס למה שמוציאים על "אנרגיה ירוקה" בלתי יעילה. דוגמה אחרת – תחנות הכוח הפחמיות של חברת החשמל פולטות, כמובן, הרבה מזהמים. ניתן להתקין מתקני טיהור לגזי הפליטה, לניקוי המזהמים כמו פיח. חברת החשמל נמצאת בתהליך התקנה של המסננים, שימשך עד שנת 2016. במקום לאלץ את חברת החשמל להוציא מיליארד ש"ח לשנה, מיותרים, על חשמל סולארי, ניתן היה להאיץ את תכנית התקנת המסננים.
ההיסטריה החממיסטית גרמה לנו לבזבז משאבים אדירים על דברים שהתועלת שלהם קטנה, בעוד פעולות להפחתת הפיח, הזיהום האמיתי, הגורם לנזקי בריאות, נדחקות הצידה. העולם נלחם בטחנות רוח, במקום לטפל ברשע האמיתי – הפיח.
יעקב


אין תגובות: