17 בינואר 2013

הבזבוז הסולארי נמשך.



חברת אנלייט קיבלה אישור מרשות החשמל להקמת מתקן פוטווולטאי בהספק 55 MW, בתעריף 62 אג' לקוט"ש. זהו תעריף מובטח, ל 20 שנה, צמוד למדד.

רשות החשמל ממשיכה לבזבז את כספי הציבור לריק בלי חשבון ובלי ביקורת. העלות הממוצעת של חברת החשמל הוא 40 אג' לקוט"ש, וחוץ מזה היא יכולה לקנות חשמל כמה שהיא רוצה מהתחנות הפרטיות, הגאזיות, שהולכות ומוקמות כעת, במחיר פחות מ 20 אג' לקוטש".
אז, מה פתאום מאשרת רשות החשמל 62 אג' ??

יתרה מזו. חברות סולאריות בספרד רודפים אחרי חברות החשמל שם שיקנו מהם חשמל סולארי ב 30 אג' לקוט"ש – (5.5 עד 6 סנט של אירו). אז אם ניתן לרכוש חשמל סולארי ב 30 אג' לקוט"ש מדוע מאשרים אצלנו 62 אג' בתעריף מובטח ל 20 שנה, צמוד למדד ? כבר כתבנו ששיטת התעריף המובטח היא בזבזנית בצורה משוועת, ויש לעבור לשיטת המונה נטו – שיטה בה היצרן אינו מקבל תשלום כספי אלא רק זיכוי בחשבון החשמל על קוט"שים. גם בשיטה זו כבר יש יזמים שמקימים מתקנים סולאריים. רשות החשמל אימצה שיטה זו – אז מדוע הם ממשיכים לאשר מתקנים בשיטה הישנה של תעריף מוגזם מובטח ל 20 שנה ?

ישנה אגדה שחשמל סולארי מופק דווקא בשעות צריכת שיא בקיץ כאשר שורר מחסור חמור בחשמל. לא נכון. שעות השיא, על פי תעריף תעו"ז של חברת החשמל, הם רק מ 10-17, בימים א-ה, בשני חודשי הקיץ – יולי-אוגוסט. כלומר תעריף השיא הוא במשך כ 300 שעות בשנה. אבל תחנה סולארית מפיקה חשמל במשך כ 1800 שעות בשנה (מתוך 8760 אפשריות). כלומר – ההספקה בשעות השיא היא רק 16% מהתפוקה, אבל התעריף הגבוה מתייחס ל 100% מהתפוקה.

הפרויקט המיותר הזה עולה לאזרחי ישראל (דרך חשבון החשמל) "רק" כ 20 מיליון ₪ לשנה (ל 20 שנה, צמוד למדד). זאת מתוך חישוב של תוספת כ 20 אג' ליצרן הסולארי, מעל למחיר הרגיל (62-40). יחד עם רבים אחרים כמוהו, מטילים עלינו נטל מיותר לחלוטין של מעל למיליארד דולר לשנה.

יעקב

6 תגובות:

ערן אמר/ה...

אינני מבין משהו - תעריפי תעוז בשיא הם יותר משקל, וגם תעריפי הביניים, שאינם שפל גבוהים.

מדוע אינך מראה כמה חברת החשמל משלמת לחשמל סולארי במשך 1800 שעות לעומת כמה חברת חשמל גובה באותם 1800 שעות?

על פניו נראה כי הסבסוד משמעותית יותר נמוך ממה שאתה מציין.

יעקב אמר/ה...

חברת החשמל משלמת לחמשל סולארי במשך כול ה 1800 שעות, את המחיר הרשום בחוזה שהוא 62 אג לקוט"ש. מה לא בור כאן?

המחיר הממוצע שחברת החשמל גובה מלקוחות הפרטיים (ממוצע לכול השעות, שיא ושפל) הוא 53 אג' לקוט"ש.

מחיר העלות הממוצע לקוט"ש (מחיר ייצור החשמל ללא הולכה ואדמיניסטרציה) הוא, לטענת חברת החשמל 40 אג' לקוט"ש - זה ממוצע בין עלויות השעות שפל ושיא.
המחיר הזה כמובן מנופח, כי מדובר בחברת החשמל.
מחיר החשמל של טורבינת גז תעשייתית, העובדת רק 30% מהזמן (כלומר רק בשעות שיא) הוא כ 30 אג' לקוט"ש לפי תחשיב ה EIA - מינהל המידע של ממשלת ארה"ב.

עלות חילופית לקוט"ש חשמל לפי דוח אריאב (שהוכן לפי הזמנה של איגוד הפאנלים הסולאריים) הוא כ 50 אג' לקוטש.

בכול מקרה, המחיר של 62 אג' לקוט"ש מגלם סובסידיה בשיעור, בערך כפי שכתבתי. העובדה שהחשמל הסולארי מסובסד אינה שנויה במחלוקת ואינה מוטלת בספק. יש אנשים שמאמינים שטוב לסבסד חשמל סולארי. אין אנשים שטוענים שהוא אינו מסובסד.

אני לא מבין את השאלה שלך, כי היא לא מסתמכת על שום נתון של ממש.

ערן אמר/ה...

תודה על ההתיחסות, אבל לא נגעת במה שאני שואל -
אמרת כי חברת החשמל מוכרת לפי תעוז, ולפי מה שאני יודע, תעוז בשיא זה יותר משקל. גם תעוז שלא בשיא ולא בשפל זה יותר מ 53 אג.

אני מבקש לשאול - מדוע אינך מחשב כמה גובה חברת חשמל עפ"י תעריפי תעוז , מול כמה משלמת באותם שעות לחשמל הסולארי?
כי ממה שאני מבין ממך, 16% מהזמן זה שיא אז בזמן הזה גובה חברת חשמל יותר משקל ומשלמת 62 אג אז ב - 16% מהזמן, גובה חברת החשמל לפחות 70% יותר ממה שהיא משלמת - אז יש לה בזמן הזה רווח? ואז הרווח לא יורד מהסובסידיה? גם בזמנים אחרים גובה חברת חשמל בערך 60 אג - אז אני לא בטוח שהיא מפסידה אז גם.
רק בזמנים שגובה 50 אג שזה נקרא נדמה לי שפל, אז היא מפסידה
מה שאני רוצה לאמר זה שאני חושב שצריך לעשות חישוב יותר נכון - כמה מוכרת בזמן הזה ובזמן הזה ובזמן הזה, לקחת ביחד ולבדוק מול כמה משלמת

משהו נראה לי חסר.

יעקב אמר/ה...

החישוב הנכון הוא מול העלות האלטרנטיבית.
לא חשוב כמה החברה **מוכרת** את החשמל בשעות השונות, מה שחשוב, לצורך השוואה, הוא כמה עולה לחברה לקנות חשמל ממקורות אחרים, זמינים, באותו זמן.

התשובה המדהימה היא זו: 20 אג' (למעשה - פחות). עם השינויים שהוכנסו לאחרונה, ועם תחנות הכוח הגזיות הפרטיות שיתחילו להיכנס לייצור השנה, תוכל חברת החשמל לקנות חשמל כמה שתרצה, בכול השעות ב 20 אג לקוט"ש (מקסימום).

אז, אם אתה קונה ב 62 אג' חשמל סולארי לפי צו מרשות החשמל במקום לקנות ב 20 אג מיצרן גזי פרטי - אתה מפסיד 42 אג' לקוט"ש. מאחר וחברת החשמל חסינת הפסדים, המפסיד הם אזרחי ישראל. המרוויחים היזמים הסולאריים ויצרני הפאנלים מסין.

המחירים שהיו בתוקף בשנים 2011-12 אינם רלוונטיים כי הם נגרמו במידה מסוימת בגלל אוזלת היד של חברת החשמל בהצטיידות בכושר ייצור, ובמידה אחרת בגלל ניתוק הגז המצרי, ובגלל העיכוב בבניית תחנת הכוח הפחמית באשקלון - שנגרם על ידי הירוקים. אולם כול זה לא רלוונטי - זה שייך לעבר. אנו משווים מחירים למשך הזמן הכפוי מראש של החוזה הסולארי שהוא 20 שנה קדימה.

דו"ח אריאב, שהוכן עבור היצרנים הסולאריים, ושאסף את כול הנתונים קבע שהעלות הנחסכת על ידי החשמל הסולארי היא 52 אג' לקוט"ש. זאת העלות שחשמל ממקורות אחרים עולה לחברת החשמל. זה היה אולי נכון בשנת 2011, אם מקבלים את ההנחות ושיטות החישוב של אריאב (אנו לא מקבלים אותן, וחוץ מזה זה לא רלוונטי כי מתייחס לעבר ולא לעתיד), אבל זה המקסימום של עלות נחסכת שאפשר בכלל לעלות על הדעת, אפילו לפי חישוב מוזמן מטעם חברות הפאנלים.

ונקודה אחרונה: במכרז אשלים ל 30 MW חשמל פוטו-וולטאי התקבל מחיר 54 אג'. אזה מה פתאום רשות החשמל מאשרת היום 62 אגורות?? שלא לדבר אל המחיר של 30 אג' שמציעים יצרנים סולאריים בספרד.
רשות החשמל מבזבזת בקלות דעת משוועת את כספי הציבור, ללא פיקוח ואישור של אף גורם רציני.

לבסוף - להערתך: "מה שאני רוצה לאמר זה שאני חושב שצריך לעשות חישוב יותר נכון ". אין בעיה. לך ותעשה חישוב יותר נכון. נשמח לפרסם אותו, בתנאי שיהיה מבוסס על נתונים ולא על הרגשת בטן שלך.

משה אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.
ערן אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.