17 באפריל 2013

הפרלמנט האירופי: לא לקצץ את מכסות הפחם.




כתבתי בפוסט קודם על השטות האבסורדית שנקראת ETS או מכסות פליטת פחם סחירות, באירופה. גם כתבתי שם שמחיר הזכות לפליטת טונה פחמן ירד לערך כול כך נמוך, שאין הוא מהווה כלל גורם הרתעה ומניעה, המשפיע על יצרנים להקטין פליטות. חסידי התכנית ניסו להצילה באמצעות החלטה להימנע ממכירת מכסות פליטה נוספות ל 5-7 שנים (כמו שהיה מתוכנן), כדי ליצור בכך מחסור בשוק המכסות ועליית מחירן.

ההצעה הזו הועלתה אתמול להצבעה בפרלמנט האירופי בשטרסבורג ונכשלה, כלומר נדחתה (ברוב זעום). המצביעים נגד היו מודאגים מהפגיעה בתחרותיות התעשייה האירופית, אם יטילו עליה מעמסה גדולה שאין מטילים בארצות אחרות. שר הסביבה הפולני קרא להחלטה זו "קול ההיגיון", ושר הכלכלה הגרמני, פיליפ רסלר, אמר שזה "איתות מצוין" להמשך ההבראה הכלכלית. בעקבות ההחלטה ירדו מחיר "טון פליטה" ל 3.2 אירו, וגם מחירי החשמל הסיטוניים ירדו (כי הגדלת מחיר המכסות הייתה גורמת לעליית מחיר החשמל, בגלל ההוצאה של המכסות). ירידת מחירי החשמל היא עוד בשורה טובה לצרכנים ויצרנים פרטיים ותעשייתיים.

ללא התערבות להקטנת הכמות של היתרי פליטה, כול התכנית ETS עלולה להתמוטט, ומחיר טון פליטה עלול (כלומר עשוי) לרדת מתחת ל 1 אירו. ה"ממשלה" האירופית (הוועד הפועל של האיחוד האירופי) שהציע את התיקון, הייתה מאוכזבת. "אין כיום רצון פוליטי" אמר פרשן אחד. שרי הסביבה של האיחוד האירופי אמרו שיחפשו פתרון אחר, אבל לא ברור כיצד מרבעים את המעגל בלי לפגוע בתעשייה.
חברות החשמל, שקיבלו היתרי פליטה בחינם, בזמנו, וההיתרים נחשבו לנכס עובר לסוחר, איבדו את הערך של הנכס, ומניותיהן ירדו בבורסה.

כעת נשארת אירופה עם גוף בירוקרטי ענקי, שהוקם כדי לנהל את ה ETS. הגוף הזה יישאר, כי הוא מספק פרנסה למקורבי הפוליטיקאים, אך המטרה שלשמה הוקם, כביכול, הפחתת הפליטות - לא תושג, כצפוי.

יעקב

אין תגובות: