25 באפריל 2013

אנרגיה ירוקה באירופה היא מקרה אבוד



כך כותב העיתון הליבראלי (השמאלני) הגדול וואשינגטון פוסט, במאמר מערכת. הנה קטעים (תרגום חופשי ופאראפרזה):

במשך שנים התפארו ארצות אירופה במדיניות הירוקה המתקדמת שלהן, ומחויבותן למלחמה בשינויי האקלים. הן נזפו בארה"ב על שהיא לא עושה די. אבל, לאחרונה התברר שמדיניות ירוקה זו היא מקרה אבוד, ודוגמה למה שלא צריך לעשות.

הגורם המרכזי במדיניות האקלים היה תכנית מכסות הפליטה הסחירות שחייבה את כול המדינות. התכנית נועדה לעודד צרכנים ויצרנים לעבור לתהליכים דלי פליטות. התכנית הזו התמוטטה, והפרלמנט האירופי מסרב להחיותה.
הסיבה, לדעת הווא-פו, היא  שהתכנית לא "תוכננה נכון". הדבר דומה לאמירה על הסוציאליזם (או הקומוניזם) – שזה טוב אבל לא בוצע נכון. האמת היא שתכניות מלאכותיות כאלה לא יכולות להצליח.

ממשיך הווא-פו: גרמניה הורתה, במהלך אי-רציונאלי,  לסגור את תחנות הכוח הגרעיניות שמייצרות חשמל יציב ללא פליטות. זה גרם לתחיית תחנות הכוח הפחמיות, בעלות פליטות גבוהות. כמו כן היא בזבזה המון כסף על חשמל סולארי לא יעיל. ספרד גם הגזימה בהשקעה במקורות מתחדשים יקרים.

בשנים האחרונות יש עלייה בפליטות הפד"ח באירופה, ודווקא בארה"ב יש ירידה. רק לפני שנים מספר זה היה נראה מקומם לטעון שמדיניות ארה"ב בנושא אנרגיה ירוקה (או העדר המדיניות) תיתן תוצאות יותר טובות מהמאמץ האירופי. אבל, זו עובדה. השימוש בפחם נמצא בירידה בארה"ב [בגלל המחיר הזול של הגז שמופק בשיטת הפראקינג], בזמן שהוא נמצא בעלייה באירופה [בגלל האיסור שהם מטילים על הפראקינג].
המסקנה של הווא-פו: ארה"ב יכולה להפוך מנהיגה עולמית במלחמה בשינויי האקלים, אבל היא צריכה ללמוד משגיאות האירופאים, ולא לאמץ תכנית מכסות סחירות, רק להטיל מס פחם.

המסקנה האחרונה הזו היא כמובן שטות. מס הפחם לא יפחית פליטות, כמו שמכסות סחירות לא מפחיתות. מה שמפחית פליטות זה פיתוח מקורות אנרגיה חדשים, דלי הפליטות. ארה"ב הפחיתה את הפליטות שלה הודות להתקדמות הטכנולוגית המאפשרת הפקה של גז טבעי בכמויות גדולות ומחירים זולים יחסית. זה קרה בלי קשר למדיניות הממשלה ב"מלחמה בשינויי האקלים". זה קרה באופן טבעי, ללא התערבות הממשלה (יותר נכון, למרות התערבות הממשלה, שמנסה לאסור את הפראקינג, למשל במדינת ניו יורק). המלחמה בפליטות הניבה בארה"ב בדיוק אותן תוצאות כמו באירופה: כלום, אפס מוחלט. ארה"ב הפחיתה את הפליטות בכ 12% בין 2007 ל  2012 הודות למשבר הכלכלי (עוני) ולפראקינג.. זה יפה אבל לא קשור ל"יעדים" של 50% או 80%, ולא מוביל לשם. ההפחתה הזו לא תימשך – כלומר – לא תגדל בהרבה, כאשר יגמרו לנצל את ההפחתה שהמעבר מפחם לגז גורמת.

יעקב

אין תגובות: