1 בינואר 2010

נילס אקסל מורנר שופך מים קרים על נשיא המלדיבים



בתאריך 17 באוקטובר ערך מוחמד נשהיד, נשיא המלדיבים, מדינת האיים הקטנה שליד הודו "ישיבת פרלמנט" מתחת למים במאמץ לגייס את דעת הקהל לסכנות עליית פני הים בשל התחממות גלובלית ולגבות את דרישות התשלומים אותם ציפה לגרוף בועידת קופנהאגן.

שינוי האקלים ממיס את הקרחונים ומאיים להציף אותנו... אנו נמצאים בחזית המלחמה בשינוי האקלים... סכומי הכסף שמציעים לנו הם כל כך נמוכים שדומה הדבר להגעה לאתר של רעידת אדמה עם מברשת ניקוי אבק... הסביר הנשיא המלדיבים למתכנסי ועידת האקלים, תוכלו לראות אותו בפעולה בוידאו הבא:





תעלול יחסי הציבור של ממשלת המלדיבים הוביל לקריאה פומבית של המדען השוודי נילס אקסל מורנר אשר עמד בראש פרוייקט מדידת גובה פני הים במלדיבים מאז שנת 2000, מורנר כתב מכתב פתוח ששפך מים קרים על התלהבותו של נשיא המלדיבים מן ההתחממות הגלובלית:

...ערכת לאחרונה ישיבת קבינט מתחת לפני הים על מנת לעורר את המודעות לרעיון של עליית גובה פני הים הגלובליים המאיימת להטביע את המלדיבים. הטענה הזאת אינה מבוססת על עובדות נצפות ושיפוט מדעי...

משום כך אני מאד מופתע מצעדך זה וחייב למחות נגד המסר אותו ביקשת להעביר.

בשנת 2001, כאשר קבוצת המחקר שלנו מצאה עדויות כבדות משקל כי גובה פני הים לא נמצא בעלייה במלדיבים, אלא נותר יציב למדי במשך 30 השנים האחרונות, חשבתי כי לא יהיה מכובד כלפי האנשים הטובים במלדיבים אם אחזור לביתי ואציג את מימצאינו בפני פורום בינלאומי. לכן, הצגתי את החדשות המשמחות במהלך ראיון עבור הטלוויזיה המקומית בארצך. אך למרות זאת הנשיא שקדם לך בתפקיד צינזר את הראיון ומנע את שידורו.

כאשר אתה הפכת לנשיא, קיוויתי גם לדמוקרטיה וגם לדיאלוג. בכל אופן כתבתי לך פעמיים מבלי לקבל תשובה. אל להם לאנשיך לסבול מן הטענה הקבועה כי אין להם עתיד על האיים שלהם. מסר איום זה הינו בלתי ראוי ביותר, היות והוא אינו מבוסס על המציאות אלא על רעיונות מיובאים שחסרים הצדקה מדעית ורגלים לעמוד עליהם. פשוט אין בסיס רציונלי לכך.

הנח לי לסכם כמה עובדות:

1. ב-2000 השנים האחרונות נעו פני הים ויצרו כחמישה "פיקים" שהגיעו בין 0.6 מטר ל-1.2 מטרים מעל הגובה הנוכחי.

2. מאז שנת 1790 ועד 1970 היה גובה פני הים גבוהה ב-20 ס"מ מן הגובה הנוכחי כיום.

3. בשנת 1970 נפל גובה פני הים בכ-20 ס"מ מגובהם הנוכחי.

4. גובה פני הים נותר יציבבמשך 30 השנים האחרונות, מה שמשמעותו כי אין סימן לכל אזעקה על עלייה של גובה פני הים.

5. לפיכך, אנו יכולים לשחרר את תושבי המלדיבים (ואת שאר יושבי רצועות החוף הנמוכות ותושבי האיים על פני כדור הארץ) מן החשש של היותם מוצפים בעתיד הקרוב.

כאשר הייתי הנשיא של ה-INQA (הועדה לנושא שינוי גובה פני הים והתפתחות חופית) השקענו מאמצים רבים בשאלת שינויי גובה פני הים בהווה ובעתיד. לאחר מחקר אינטנסיבי בשטח, שיקול דעת בתוך הוועדה ודיונים במסגרת חמש מפגשים בינלאומיים, הסכמנו על "ההערכה הטובה ביותר" של אפשרות לעליית גובה פני הים עד לשנת 2100. הנתונים שלנו הצביעו על 10 ס"מ בטווח שגיאה של 10 ס"מ. הערכה זאת עודכנה ל-5 ס"מ עם טווח שגיאה של 15 ס"מ. שינויי כאלו הינם מספיק קטנים בכדי להיות זניחים בהשפעתם.

עלייה כה קטנה לא תציב שום איום עבור המלדיבים. היא תהיה חזרה טבעית לתנאים ששררו משנת 1790 ועד 1970; ז"א למצב שלפני ירידת גובה פני הים בשנות השבעים של המאה העשרים.
לכן, אדוני הנשיא, כאשר אתה מתעלם מעובדות נצפות, מסרב לדיאלוג דמוקרטי, וממשיך לאיים על בני עמך עם האיום המדומה של הצפה ואסון המתקרבים, אני חושב שהינך טועה טעות קשה.

הנח לנו, למען השם, להסיר את האיום הפסיכולוגי הנורא שאתה וקודמיך הנחתם על כתפי תושבי המלדיבים, שחיים כיום בליווי הפחד הדמיוני משיטפון שיציף את בתיהם, איום מוטעה לחלוטין שאינו אלא אגדה מפוברקת שהורכבה באופן מלאכותי על ידי מודלים ממוחשבים שהוכחו כמוטעים באופן עקבי על ידי תצפיות קפדניות בעולם האמיתי.

ישיבת הפרלמט שלך מתחת למים אינה אלא גימיק תקשורתי של אובדן כיוון. אל-גור הינו אמן בטכניקות זולות אלו, אך התנהלות בלתי ראויה זאת אינה הגונה, בלתי פרודוקטיבית ובודאי שהיא לא מדעית.

נילס אקסל מורנר

לקריאת ראיון מורחב עם ד"ר מורנר - כאן. בוידאו המצורף ראיון עם ד"ר מורנר המתאר כיצד עובדת מכונת התעמולה האנטי-מדעית שקצה הקרחון שלה נחשף בפרשת "קליימט-גייט". בחלק השלישי של הראיון מצטט מורנר את שקספיר ואומר על ועידת קופנהגן "משהו רקוב בממלכת דנמרק..."




Nils-Axel Mörner
Head of Paleogeophysics & Geodynamics at Stockholm University, Sweden (1991-2005); President of the INQUA Commission on Sea Level Changes and Coastal Evolution (1999-2003); Leader of the Maldives Sea Level Project (2000 on); Chairman of the INTAS project on Geomagnetism and Climate (1997-2003).
Photo: Maldives’ President Nasheed signs cabinet document at underwater meeting on Oct. 17 (Reuters).



תגובה 1:

יעקב אמר/ה...

שימו לב למשפט המפתח עליו חוזר מורנר שוב ושוב בראיון איתו:
"הדיבורים והתחזיות של ה IPCC ומדעני האקלים מבוססים על מודלים של מחשב. אנו, הגיאולוגים, (ואני) מתבססים על תצפיות ומדידות ממשיות בשטח, על העובדות כפי שהן בשטח".