24 בינואר 2020

שנייה הכי חמה – אז סוף העולם?


כול העיתונים פרסמו ידיעה מבוססת על הודעה לעיתונות של השירות המטאורולוגי האמריקאי: "שנת 2019 - השנה השנייה החמה בהיסטוריה". זה במסגרת המאמץ הבלתי נלאה להפחיד כמה שיותר. נעזוב לרגע בצד את גוזמא השטותית הזו: "החמה בהיסטוריה" – כאילו שהכותב או מישהו בכלל יודע בדיוק מה היה החום של כול השנים בהיסטוריה! (או שהוא יודע בדיוק מה זה חום ומה זה היסטוריה). בגוף המאמר הם אומרים "החמה ב 140 שנים (מאז תחילת המדידות). יותר סביר... אבל חייבים להפחיד בכותרת (מי בכלל קורא בגף הכתבה?).

בכתבה קודמת הבאנו את מדידות הלוויין שקבעו ש 2019 הייתה שלישית מאז תחילת מדידות הלוויין לפני 40 שנה. למה הם מסתירים סט זה של המדידות (ואומרים שנייה על סמך סט אחר)? כי בו מסתבר ש 2019 הייתה פחות חמה מהשנה השנייה שהייתה 1998, כלומר לפני 20 שנה הייתה כבר שנה חמה יותר מ 2019. בכול אופן, שנייה או שלישית, זה לא משנה. ההפרשים בטמפרטורות בין ממוצעי השנים השונות הם בסדר גודל של מאית או כמה מאיות המעלה. הפרש לא משמעותי לכאן או לכן. שטות היא לטעון שניתן למדוד ממוצעים שנתיים, עולמיים, של טמפרטורות בדיוקים של מאיות המעלה... ובכול המדידות לא מציינים את מרווח השגיאה. ההפרשים נופלים בתוך מרווחי השגיאה של החישוב המסובך והארוך מאד והבעייתי של ממוצעים שנתיים, כך שההפרש לא משמעותי בכלל.

אז אין התחממות? יש! אולי. המדידות הכי טובות שאנו יכולים לעשות (שאינן מדויקות במיוחד) מראות על התחממות בסדר גודל של 1.3 מעלות למאה שנה. ההתחממות מאז שנת 1880, או 1900 ועד היום היא בערך מעלה אחת צלסיוס. זה גם בערך קצב ההתחממות שנמדדה ב 40 שנים של מדידות לוויין.  סטים אחרים של מדידות מראים עלייה בקצב של 1.7-2.1 מעלה למאה שנה. גם זה לא נורא ולא 4-5 מעלות כמו שמנבאים נביאי הזעם. גם מחקרים אחרים וחישובים שונים מראים על התחממות של אולי 1.2-1.8 מעלות למאה שנה.

לא הייתה שום האצה בקצב ההתחממות לאחרונה. לא קרה שום דבר בשנים האחרונות שמצדיק את הבהלה והרעש התעמולתי הנוראי. כולם אוהבים להפחיד ולהגזים ולנבא סוף העולם, אבל – זה נובע מצורך פנימי, פסיכולוגי של נביאי האסון. בעולם החיצוני, הפיסי לא קורה שום דבר עד כה שמצדיק את נבואות החורבן.
אז, כן יש התחממות קלה. ניתן לאמור שזה נמדד וזה די בטוח (עד כמה שאפשר...). אם יגידו שהעשור האחרון היה הכי חם מאז תחילת המדידות – זה סביר ונכון – כי הייתה התחממות, אבל צריך לבדוק בכמה. הכי חם בכמה מאיות מעלה...  התחממות כזו אינה חריגה. שטות היא להגיד שמזג האוויר היה תמיד יציב, ורק לאחרונה הפרו אנשים את היציבות וגרמו להתחממות מיוחדת. היו בבירור תקופות חמות: לאחרונה (יחסית) בתקופה הרומאית לפני כאלפיים שנה, ואח"כ בימי הביניים לפני כ 500 שנה, בשתי התקופות ההתחממות הייתה בערך כמו בימינו ואפשרי שגם קצת יותר. ואחרי כול התחממות באה תקופת התקררות כמו "עידן הקרח הקטן" שבין השנים 1600-1850 בערך. מאז 1850 אנו חזרנו להתחממות. וצריך לזכור – כול השינויים האלה היו טבעיים, (לא קשורים לבני האדם) ולגזי החממה (פד"ח) שהאדם פולט. השפעת האדם לא הייתה קיימת לפני השנה 1950 בערך, כי לפני שנה זו ריכוזי הפד"ח באטמוספרה עדיין לא הושפעו מהפליטות האפסיות של האנושות עד אז. בעבר הקרוב הייתה התחממות בשיעור ובקצב דומה בערך להיום בין השנים 1910 ל 1940, והתקררות(!) בין השנים 1940-75. אנו איננו יודעים את הסיבות לכול תנודות האקלים האלה. יכול להיות שזה קשור לשמש (סביר) יכול להיות שלשינויים קלים במסלולי כדור הארץ ושאר הכוכבים. השערות יש, אבל אנו לא יודעים מה הסיבה. אז לכול השינויים הקודמים לא יודעים את הסיבה, אבל לשינוי הנוכחי (התחממות קלה) אנו יודעים את הסיבה בוודאות לפרטי פרטים – זה גזי החממה, זה בני האדם שעשו זאת!

זו כמובן טענה שטותית. בהחלט אפשרי (ואף סביר) שפליטות הפד"ח של האנושות משפיעות על האקלים (מחממות אותו)  השאלה הגדולה היא בכמה?. אין שום דבר שיכול להוכיח שהשינוי הנוכחי (התחממות קלה) נגרם כולו על ידי בני האדם, והאדם בלבד,  ושם דבר על ידי אותם שינויים טבעיים שפעלו קודם.
יש לשים לב גם שההתחממות אינה אחידה וגורפת בכול העולם. בערך ב 1/3 מתחנות המדידה בעולם נרשמה דווקא ירידה בטמפרטורות מאז תחילת המדידות. העלייה הקלה שמדברים עליה היא שקלול או ממוצע בין העליות והירידות שנמדדו במקומות שונים. העלייה בטמפרטורות היא גדולה במיוחד באזור הצפוני, הארקטי. שם הממוצע השנתי הרגיל הוא אולי מינוס 30 מעלות. עלייה של שתיים שלוש מעלות שם אינה אסון כלל, אדרבא. ובאשר לדירוג השנים החמות – בארה"ב (בחלק היבשתי הרצוף) שנת 2019 דווקא הייתה שנה קרה למדי – 34 בדירוג השנים החמות. שימו לב בתמונה למטה שההתחממות ה"גדולה" יותר הייתה באזור הארקטי.


לבסוף: הנה גרף המתאר את עליית ריכוז הפד"ח באטמוספרה מול עליית הטמפרטורות: לא רואים הרבה קשר ביניהם.


שורה תחתונה: לכול זעקות השבר ונבואות סוף העולם אין שום בסיס במציאות. בעולם לא מתרחש עד כה שום אסון אקלימי חריג, שום מדידה של תופעה מסוכנת. אסונות טבע (בצורת, שיטפונות, הצפות, גלי חום, גלי קור, סערות) תמיד היו ותמיד יהיו. האסונות האחרונים אינם חריגים. לא מתרחש כעת שום דבר ממשי, שנמדד, ומצביע על אסון אפשרי בעתיד. זעקות השבר ונבואות החורבן בווליום גבוה שנשמעו לאחרונה הם היסטריה טהורה, ללא בסיס ממשי במציאות. ולא משנה שלהיסטריה הזו נתפסו מרבית הפוליטיקאים, וחלק גדול מהמדענים, והדבר הפך אופנתי. היסטריה המונית היא עדיין היסטריה ולא מציאות.

יעקב

בהמשך נכתוב גם על ההתחממות הנוראית כביכול של האוקיינוסים...


10 בינואר 2020

הסכם להרס הטבע בצפון


וואינט: "משרדי הביטחון, האוצר, האנרגיה ורשות החשמל חתמו על הסכם מסגרת, שיאפשר הקמה של מאות טורבינות רוח בצפון הארץ."

זהו הסכם לפגיעה חמורה בנופים ושטחי טבע ובתושבים בצפון הארץ וברמת הגולן. עשרות או מאות הטורבינות שיוקמו חו"ח בצפון יפגעו קשות בנוף – הטורבינות הן פורונקל וויזואלי אדיר ממדים. במקום לטייל בחיק הטבע הראשוני או המקורי, הנקי פחות או יותר, ניאלץ כעת לטייל בין מפלצות תעשייתיות ענקיות, בין תרנים עבים מפלדה בגובה 200 מ' כשמעל ראשינו מסתובבים פרופלורים ענקיים מפיברגלס, שלפעמים מתפרקים ועפים ויכולים ליפול על אנשים ולגרום לשריפות יער.

הטורבינות גם מרעישות ברעש בעל תדירות נמוכה שלא ממש נשמע אבל גורם לאנשים להרגיש מוטרדים ועצבניים ולא לישון טוב. פגיעה אחרת היא הריצוד – האור והצל המתחלפים של הפרופלור המסתובב בהחלט מעצבן כול מי שנמצא בלית ברירה בקרבת הטורבינה. הטורבינות פוגעות בבירור בשלומם ובריאותם של מי שחיים בקרבתן.  במקרים רבים נאלצו אנשים לנטוש את בתיהם, בכול מקרה ערך של בית בקרבת טורבינה יורד לאפס – כי לא ניתן למכור אותו.

התקן המקובל באירופה (בעיקר בגרמניה), שבה נבנו כבר עשרות אלפי טורבינות, קובע שאסור לבנות טורבינות במרחק פחות מ 1.5 ק"מ מבתים, כדי לא לפגוע באנשים. אחרי שעשרות אלפי טורבינות נבנו בבריטניה יצאו כול תושבי האזורים הכפריים במחאות חריפות נגד המפגע, וממשלת בריטניה נאלצה להכריז על הפסקת התקנת הטורבינות ביבשה (ממשיכים רק בטורבינות ימיות שמותקנות רחוק מהחוף, מחוץ לטווח ראיה מהיבשת). בקנדה נאלצו לבטל פרויקט של 750 טורבינות בגלל התנגדות התושבים.

בארצנו הצפופה  – יהיה קשה למצוא שטח בצפון הארץ המרוחק יותר מק"מ וחצי מבתי הישובים. ואם ימצא שטח טבע בתולי (שמורות טבע) במקום כלשהו יהיה זה פשע להרוס אותו על ידי בניית דרכי גישה וזריעת מתקנים תעשייתיים ענקיים בו. תושבי הדרום כנראה ניצלו מהמכה הזו – כי אין רוחות חזקות בדרום הארץ. גם הרוחות בצפון לא משהו, הרבה חשמל לא יצא מהטורבינות האלה, אבל פגיעה באנשים ובטבע כן.
פגיעה קשה נוספת היא בציפורים למיניהן ובעטלפים. אלפים ומאות אלפים, אולי גם מיליונים של ציפורים ועטלפים נקטלים כול שנה על ידי מפלצות הרוח, ביניהם עופות דורסים גדולים שהם יצורים מוגנים שאנו נלחמים בחירוף נפש להצלתם מהכחדה – כמו הנשרים של רמת הגולן. וארצנו היא ארץ המוצפת במאות אלפים של ציפורים נודדות, שאנו בהחלט לא היינו רוצים להשמיד בסיטונות.



טורבינות הרוח פועלות, כמובן, רק כאשר נושבת הרוח, ודרושה רוח חזקה יחסית. הן פועלות באופן תזזיתי, דהיינו – מקרי וסרוגיני – כאשר הרוח נושבת ולא כאשר אנו זקוקים לחשמל. הרבה מהחשמל הרוחני מופק בלילה כאשר צריכת החשמל נמוכה, ויש עודף חשמל מהתחנות הרגילות. ובכול מקרה – חייבים להחזיק תחנות כוח רגילות כגיבוי לטורבינות הרוח – בשיעור 100%. טורבינות הרוח רק מסבכות ומיקרות את מערכת החשמל, והחיסכון בדלק (ובפליטות) שהן משיגות הוא זניח.

פיזור טורבינות מפלצתיות במספרים גדולים בארצנו הצפופה והקטנה יהיה בכייה לדורות. אל לנו להעתיק כול שטות מחו"ל בלי שיקול ומחשבה. זה שהטורבינות אופנתיות בחו"ל אינו אומר שהן מביאות תועלת, לא שם ובוודאי לא אצלנו. צריך להטיל איסור מוחלט על פיזור הטורבינות המפלצתיות בארץ ישראל.

יעקב

5 בינואר 2020

אירוע הגשם החריג בדרום תל אביב אתמול

בהמשך להסברי עיריית תל אביב כי אירועי הגשם הקיצוניים נגרמו כתוצאה מ"משבר אקלים" מחמיר מציינים בשירות המטאורלוגי כי אמנם התרחש אירוע חריג אולם אירועים כאלו התרחשו גם בעבר במקומות שונים בארץ.


השירות המטאורולוגי הפיק דו"ח ביחס לאירוע הגשם החריג שהתרחש ב-4 בינואר בדרום תל אביב.
על פי הדו"ח בתחנת תל אביב חוף (שנמצאת ליד מוזאון האצ"ל) נמדדו בתוך שעתיים 79 מ"מ מתוכם 67 מ"מ בשעה אחת.

עוצמות הגשם הללו חריגות  - והן הגבוהות ביותר לפרקי הזמן הזה מאז החל רישום עוצמות הגשם בתחנות גוש דן בתחילת שנות ה-40.

על פי דיווח השירות המטאורולוגי יש מחזוריות של כ-100 שנה ויותר של תופעה זאת בגוש דן, והיא מתקיימת גם באזורים אחרים בארץ.

בהדר הכרמל נמדדה כמות דומה בפרק זמן קצר בשנת 1949, ביריחו באוקטובר 1987, באונ' חיפה באוקטובר 2008 ובאשקלון בנובמבר 2015.

העוצמות החריגות של אמש נמדדו רק ברצועה צרה באזור דרום תל אביב.

ככל שעוברים לפרקי זמן ארוכים יותר עוצמות הגשם שנמדדו פחות חריגות. אירוע גשם של 100 ועד 120 מ"מ גשם ביממה באזור תל אביב אינו חריג ומתרחש אחת ל5 עד 10 שנים. יממת הגשם הגשומה ביותר בתל אביב יפו היתה ב-6 בנובמבר 1938 אז ירדו 202 מ"מ ביפו.


2019 שלישית בדירוג שיאניות החום


שנת 2019 היא השנה השלישית מבחינת דירוג השנים החמות ביותר מאז תחילת המדידות הלווייניות לפני 41 שנה. האנומליה של הטמפרטורות (סטייה מהממוצע 1981-2010), ב 2019, הייתה +0.44 מעלות. השנים החמות יותר היו 2016 - +0.52, 1998 - +0.48.

דירוג השנים מאז 1979, לפי רמת החום נראה בגרף למטה:

מגמת ההתחממות הקווית, מאז ינואר 1979 היא 0.13 מעלות לעשור (כלומר 1.3 מעלות למאה שנה) שזה הרבה פחות מאשר התחזית הממוצעת של ה IPCC המדברת על 3 מעלות למאה שנה (ויש מדענים חממיסטים הטוענים ליותר מזה). 

כלומר: כול התחזיות המחמירות על התחממות נוראית שתתרחש כבר עכשיו הן תוצאה של מודלים או ניחושים או נבואות. עד עכשיו לא נצפתה או נמדדה מגמת התחממות גדולה במיוחד. כלומר: יש בהחלט התחממות – נמדדה התחממות בקצב 1.3 מעלות למאה שנה – אבל היא רחוקה בשיעורה מהניחושים ההיסטריים שהתקשורת וחלק מן המדענים מפיצים.

יעקב

4 בינואר 2020

עיריית תל אביב מאשימה את "משבר האקלים" בהצפות

"תופעות של ארועי גשם דרמטיים כמו זה שחוותה העיר הבוקר מתגברות בשנים האחרונות עקב משבר האקלים". כך מסבירים בעיריית תל אביב את ההצפות בדרום העיר שהובילו לנזקים נרחבים.

השימוש ב"משבר אקלים" על מנת להסיט את האחריות מטיפול לקוי בתשתיות ניקוז ואירועי חירום חוזר גם בתגובות הגנריות הדף הפייסבוק של העירייה לתלונות של תושבים על הצפות ונזקים.


עיריית תל אביב מגלה יצירתיות בהפניית ה"אשמה" ל"משבר האקלים" ותורמת לרשימת ברינגל המרכזת מאות טענות התולות תופעות שונות במשבר האקלים ובהתחממות גלובלית. 

למרות "המשבר האקלימי" ולמרות שמדובר בתופעה נדירה וחריגה אין היא מסמנת שינוי דרמתי באקלים. לא עברנו את כמות הגשמים שנרשם בשנת 1955, אז ירדו בתל אביב 133 מ"מ גשם ביממה אחת, או את יממת הגשם הגשומה ביותר בתל אביב יפו הייתה ב-6 בנובמבר 1938 אז ירדו 202 מ"מ ביפו.
 
תוספת: על פי דיווח השירות המטאורולוגי יש מחזוריות של כ-100 שנה ויותר של תופעה של ריכוז ממוקד של כמות גשם בזמן קצר בגוש דן, והיא מתקיימת גם באזורים אחרים בארץ. בהדר הכרמל נמדדה כמות דומה לזאת שירדה בדרום תל אביב בפרק זמן קצר בשנת 1949, ביריחו באוקטובר 1987, באונ' חיפה באוקטובר 2008 ובאשקלון בנובמבר 2015.


כתזכורת לשטפונות עבר ערוץ 7 מפרסם תמונות מארכיון צה"ל ולע"מ של שיטפונות בתל אביב ובמעברת בית ליד בשנות ה-40 וה-50 של המאה הקודמת:



ואם כבר עסקנו ביצירתיות Julian Van Hagen  מפרסם בקבוצת Secret Tel Aviv  את הוידאו הזוכה שלנו:


2 בינואר 2020

2019 – שנת שיא בשטויות אקלימיות


מאז שההיסטריה האקלימית החלה, בשנות ה 1980, היה שיפור בכול המדדים של החיים על כדור הארץ: יותר מזון, יותר עושר, פחות עוני, יותר בריאות ותוחלת חיים יותר ארוכה, איכות חיים משופרת. כול נבואות הזעם והתחזיות האקלימיות מאז ועד היום התבדו. למרות זאת ההיסטריה האקלימית נעשית יותר חזקה, צורמת וקולנית כול שנה. רעיונות "ירוקים" מטורפים והרסניים עדיין שולטים בדו-שיח הפוליטי.


גרטה טונברג, הילדה החצי אוטיסטית משוודיה, נתקפה כנראה חרדה אמתית לעתידה – ועתיד העולם – כתוצאה משטיפת מוח בלתי פוסקת ושקרית מצד הוריה וההיסטריה האקלימית ששוטפת את מערכת החינוך. ההפחדה חסרת הגבולות של הילדים היא בגדר התעללות בחסרי ישע. הילדה הנבערת לא יודעת ולא יכולה לדעת בעצמה מה קורה בעולם, היא רק משמשת שופר למבוגרים שמפחידים אותה לשווא וששטפו את מוחה ומשתמשים בה ככלי תעמולה. זה בגדר ניצול ילדים, זה פשע חמור, זה מעשה שלא ייעשה. זה פסול לנצל ילדים למטרות פוליטיות. בכול זאת כול העולם מריע ומתמוגג ממחזה האבסורד המרושע ונותן לה כותרות בלתי פוסקות.

וועידת האקלים ה 25 של האו"מ התקיימה השנה במדריד, וכמו כול 24 קודמותיה, הוקדשה כולה לפטפוטי סרק בלתי מציאותיים, על "מכסות" של פליטות  ו"יעדים" – ועל העברת סכומי כסף אסטרונומיים לארצות המפגרות בעולם "כדי להעבירם לאנרגיה ירוקה" – אנרגיה שלא קיימת ולא מסוגלת לספק את צרכי הארצות העניות (וקל וחומר – גם לא של הארצות העשירות).  הנחת היסוד של כול ה"ירוקים" הייתה תמיד שרק חסר לקבוע יעדים "נכונים" או "שאפתניים" ולהוציא טריליארדים של כסף (שלא קיים) ואז הפליטות ייפסקו והאקלים יינצל והעולם יושע. אבל זה לא ככה. העולם הוציא כבר כ 2.5 טריליארד דולר בעשור האחרון על "אנרגיה ירוקה" – לוחות שמש ותחנות רוח – והפליטות לא רק שלא נעלמו אלא המשיכו בקו העלייה, וההוצאה הייתה לריק. כי אין בכוחם של לוחות השמש ותחנות הרוח לספק את האנרגיה הדרושה, האנרגיה שהם מספקים היא מזערית ובלתי מועילה. העובדה הפשוטה היא שלא קיימים מקורות אנרגיה חליפיים. הפחם הנפט והגז ימשיכו לספק את הרוב הגדול של האנרגיה הדרושה לקיום האנושי, לפחות כמה עשרות שנים קדימה, והפליטות לא ייפסקו. זאת עובדה, השאר פנטזיות. אין בכוחה של וועידת פטפטת לספק אנרגיה.  הוועידה האבסורדית הסתיימה ללא הסכמות (חסרות משמעות).
תנועת "מרד ההכחדה" זו תנועה של ילדי שמנת משועממים (רבים ממעמד האצולה) שלא יודעים מה לעשות עם עצמם ואיך לסמן לכולם כמה הם צדיקים. יש גם ידוענים, זקני שמנת, כמו ג'יין פונדה (82) הלוקים באותו הלך רוח ורמה שכלית כמו שאר חברי התנועה הצעירים ...


הם מנסים לשבש חייהם של אנשים פשוטים החרדים לפרנסתם. הם הפגינו בשווקים לבשר ודגים בהם עובדים סוחרים ופועלים פשוטים, המוכרים סחורתם לעמך (האריסטוקרטיה קונה בחנויות יוקרה לא בשווקים, או מקבלים משלוחים מספקים ישר הביתה). הם גם ניסו לשבש את תנועת הרכבות "כדי לעורר את התודעה" של עמך לחומרת הבעיה אך נתקלו בהתנגדות אנשים פשוטים שרצו להגיע הביתה או לעבודה והדפו אותם בכוח מהקרונות.

ג'ורג' מונביוט, עיתונאי, סופר ופעיל ירוק נודע – שהוא בעצמו נצר למשפחה אריסטוקרטית מאד עשירה, אמר בפירוש: "סביבתיות היא תנועה שמתנגדת לשפע, ומקדמת צנע (דהיינו – עוני), לא בעד יותר חופש אלא פחות חופש" (חופש להתעשר). זה "מסע נגד שאר האנשים" הוא מודה בגלוי. כלומר: הם בעד עוני – לא של עצמם חו"ח – של אחרים.

גם בישראל הם מפעילים תעמולתם השקרית. בתמונה למטה רואים "לבניות" (לכאורה של תחנות כוח) שלהן הדביקו בפוטושופ עשן שחור. ה"לבניות" האמתיות שליד בתי הזיקוק או תחנות הכוח שימשו לקירור מים ופלטו אך רק אדי מים לבנים (הן כבר לא פעילות). העשן השחור הוא זיוף שהודבק להן.


השנה שבה העולם השתגע וכתות של מופרעים מפיצות היסטריה ושקרים בלי סוף – שנת 2019.

יעקב