26 בפברואר 2018

עוני אנרגטי בעולם




Local girls bringing back firewood near Jinka, Southern Ethiopia. Credit: David Stanley Flickr (CC BY 2.0)

הנה נתונים על העוני האנרגטי בעולם: מיליארד בני אדם (מיליארד!!) אין להם חשמל כלל. עוד 2 מיליארד סובלים מחיבור חשמל חלקי או לקוי (כמה שעות או ימים עם חשמל, כמה שעות או ימים בלי..), 3 מיליארד בני אדם אין להם גישה לאמצעי בישול מודרניים ונקיים (בגז או חשמל). 4 מיליון בני אדם (בארצות עניות) מתים טרם עת מדי שנה משאיפת עשן בעת בישול על עצים, פחם או גללים.
מובן מאליו הוא שחשמל הוא תנאי ראשון לאפשרות להיחלץ מעוני חמור השורר בהרבה ארצות מתפתחות (קרי: מפגרות). חשמל הוא המפתח לשימור מזון (מקררים), הקמת עסקים קטנים (בתי מלאכה), ולפיתוח בכלל.

יש זרם מחשבה מרכזי וגדול (ירוק ותקין פוליטית) הטוען שניתן לספק חשמל בארצות אלה על ידי מקורות מתחדשים (שמש ורוח). הטענה היא שארצות אלה צריכות לדלג על שלב האנרגיה המסורתית (פחם, נפט או גז), ולעבור ישר מאין אנרגיה לאנרגיית ה"עתיד" – האנרגיה הירוקה. הגישה הזאת "יפה", מחממת את הבטן, פיוטית – אבל היא לא מעשית. המקורות המתחדשים התזזיתיים אינם מסוגלים לספק את האנרגיה בכמויות הדרושות, באספקה סדירה ורציפה, ובמחיר סביר.

העולם המפגר ישיג אנרגיה – לא ניתן לעצור אותו, לא ניתן לחסום את העניים בעוניים ולמנוע מהם פיתוח, וגם לא מוסרי לנסות לעשות זאת. הארצות העניות יפתחו את מקורות האנרגיה המעשיים, הזמינים והזולים – קרי: פחם. איש לא יצליח לחסום את דרכם.

הנה תחזית הביקוש לאנרגיה לשנת 2035: 35% גידול בביקוש לאנרגיה בעולם, 62% גידול באסיה המתפתחת, 77% גידול באפריקה, 129% גידול בהודו.

כותבת המאמר, טישה שולר, מאונ' סטנפורד בארה"ב, מציעה שהעולם המפותח יסייע לארצות העניות לפתח תשתיות אנרגיה מבוססות גז טבעי. גז טבעי עונה לדרישות האנרגיה, נקי בהרבה מפחם (מבחינת זיהום האוויר), ופולט 50% פחות פליטות פד"ח. טישה שולר כופרת בזרם המחשבה ה"ירוק", שגז הוא מקור פחמי, ולכן "פויה", פסול, ואסור לפתח אותו, והסיוע האנרגטי לארצות העניות צריך להתמקד רק באנרגיה מתחדשת.

במאמר אחר מצוטטת רחל פריצקר: "לו ידענו להסתדר עם כמויות קטנות של אנרגיה תזזיתית מתחדשת היינו עושים זאת כבר במדינות המפותחות (העשירות). כיצד אנו מצפים מהעניים המפגרים – שיעשו משהו שאנו לא יודעים לעשות? האם רוצים למנוע את שיפור רמת חייהם (על ידי מניעת אנרגיה )? העוני איננו הפתרון לבעיות האקלים".

הרבה מתומכי האנרגיה המתחדשת באפריקה מנסים לקדם אותה בלי להתייחס אם היא הפתרון האופטימלי במקום ובזמן הנתון. הם לא מטפלים לא בבעיית העוני האנרגטי ולא בבעית האקלים, הם מקובעים ברעיון האנרגיה המתחדשת כאילו זאת הייתה שאלה מוסרית ולא שאלה של פתרון-עלות-תועלת. סוגדים לאנרגיה מתחדשת כשלעצמה, כמו שסוגדים לאל, בלי קשר לתכונות שלה ולתועלת שבה.
האידיאולוגים הירוקים האלה משולים למרי אנטאנט – הם מעדיפים שהרעבים באפריקה יאכלו אוכל אורגני, אפוי בתנור סולארי.  

יעקב


21 בפברואר 2018

אסונות אקלימיים – הכול רגיל


שנת 2017 הייתה שנה הרת אסון מבחינת אירועי מזג האוויר, בארה"ב. התרחשו שני הוריקנים, שאחד מהם היכה בחופי ארה"ב, בטקסס, אחרי שב 12 השנים הקודמות לא היכה הוריקן בחופי ארה"ב. בקליפורניה היו שריפות יער אדירות ששרפו מאות בתים וגרמו נזקים עצומים.
כלי התקשורת התרגלו להציף אותנו בסיסמה "התחממות גלובאלית – שינויי אקלים", וטוענים שהתנהלות בני האדם (שריפת דלק פחמי) גורמת להחמרת אסונות אלו. גם השתרשה הסיסמה: "צפו לאסונות יותר גדולים ותכופים בעתיד". אין בטענות אלה שום ממש. זו סתם היסטריה המונית אופנתית. איננו יודעים מה טומן בחובו העתיד, אבל האסונות שהתרחשו אינם יוצאי דופן, הם, בס"ה – "עסקים כרגיל". תמיד היו אסונות כאלה, וכנראה תמיד יהיו, בלי קשר לבני האדם (שרק סובלים מהאסון).
כדי להעמיד את האסונות האלה בפרופורציה צריך, ראשית כול, לבחון אותם בהיבט העולמי. בעוד ארה"ב ניזוקה באופן מיוחד ב 2017, הרי בהקשר העולמי היו בעולם כולו רק כ 250 אירועי אסון, בעוד שבשנה רגילה, ממוצעת, יש 325. מספר ההרוגים, בעולם, כתוצאה מאסונות מזג אוויר היה קטן ב 1/3 מאשר בשנה ממוצעת.
באשר לטמפרטורות ב 2017 שטוענים שהייתה השנה, "שנייה או שלישית" הכי חמה – גרף רב שנתי מראה שאחרי שנרגעה העלייה שנגרמה ב 2016 על ידי תופעת אל-ניניו (תופעה טבעית ומחזורית) חזרו הטמפרטורות לרמה ה"רגילה", ולא קורה שום דבר יוצא דופן.



הוריקאנים: אם בודקים את אינדקס האנרגיה המצטברת של כול ההוריקאנים והציקלונים בעולם רואים שאינדקס זה היה ב 2017 כ 20% מתחת לממוצע הרב-שנתי.
שריפות יער: ב 2017 היו יותר מ 9000 שריפות בקליפורניה, ונשרפו כ 5.6 מיליון דונם יער. נזק עצום נגרם. אבל, אם בוחנים את השריפות לאורך זמן רואים שיש למעשה ירידה במספר השרפות. כנ"ל ברמה עולמית: מגמת ירידה בשרפות. גם בבצורת יש מגמת ירידה קלה מאז 1980.

גם אם מסתכלים על הנזק הכספי של האסונות רואים תמונה דומה: אומנם ב 2017 הנזק הכספי (כאחוז מהתל"ג) היה גבוה ביחס לכול השנים הקודמות מאז 2005, בכול זאת, התמונה הרב-שנתית מראה שיש מגמת ירידה בנזקים מאז 1990.

לסיכום: התקשורת נאחזת בכול אסון טבע כדי ללבן את להבות ההפחדה האקלימית ולצעוק בקולי קולות "התחממות גלובאלית". אלא שאסונות תמיד היו, ואין הוכחות סטטיסטיות שיש החמרה באסונות לאחרונה. מיותר לציין שגם אין שום רגליים לניסיון לקשור אותם לחטאי בני האדם (התחממות גלובאלית או שריפת דלק פחמי), מטיפים זריזים נוהגים תמיד לנסות לעשות הון מהטפה על אסונות טבע. אין בזה אמת.
יעקב


8 בפברואר 2018

פיל לבן סולארי


באשלים שבנגב הולכת ומסתיימת בנייתה של "תחנת הכוח" התרמו – סולארית החדשה. היא מתקן ענק ומרשים בגודלו ומורכבותו בעלת המגדל הגבוה בעולם. הלוואי והיכולות של התחנה, או התפוקה, היו בפרופורציה לגודל ולמאמץ ולכסף שהושקעו, הצילום למטה מ 2016, כעת המפעל אמור להיות מוכן ומפיק חשמל, אבל עוד לא.... (הובטח שיושלם עד סוף 2017) (צילום: ברייטסורס, מפעילי התחנה).



50,000 מראות (חמישים אלף) בגודל מיטה מותקנות על שטח בגודל 655 מגרשי כדורגל, לכול מראה מנוע, נשלט מחשב, שמכוון אותן כך שתמיד יחזירו את קרני השמש אל הדוד-קולט שבראש המגדל בן ה 250 מ'. בדוד מרתיחים מים לקיטור שמניע טורבינה שמפעילה גנרטור שיוצר חשמל ל 120,000 בתים (טוענים). ראו סרטון –כאן.

הכול טוב ויפה... צילומים יפים... סיפור יפה, טכנולוגיה מתקדמת, אנרגיה נקייה... נהדר – עד שאתה מתחיל לבדוק פרטים – כמו תפוקה, עלות ושטויות מספריות קטנוניות מסוג זה.
ראשית כול השמש זורחת ומפיקה אנרגיה 20% מהזמן (באשלים, במקומות אחרים – פחות). השמש מפיקה חשמל (לא חשוב באיזו שיטה) כ 1750 שעות מתוף 8760 שעות שיש בשנה. זו עובדה ששום גודל של מתקן או תחכום לא ישנה אותה. המתקן המפואר והיקר הזה יעבוד (במקרה הטוב) 20% מהזמן.

שנית: השיטה של הפקת חשמל באמצעות טורבינה המונעת על ידי קיטור (השיטה התרמית), לא מתאימה, או לא יעילה – באופן עקרוני להפעלה בשמש. האנרגיה שמצטברת במשך היום בקיטור חם הולכת לאיבוד (או מתפזרת לריק) בלילה, כאשר השמש לא מחממת, ואז – למחרת בבוקר, חייבים להשקיע אנרגיה וזמן בחימום מחדש של הקיטור לפני שהוא מגיע לטמפרטורה ולחץ להפקת חשמל. טורבינת קיטור עובדת ביעילות כאשר היא עובדת ברצף, ולא לסירוגין כול כמה שעות, כפי שפועלת השמש.

יש תחנת כוח דומה, אייבנפה, שאותה חברה, ברייטסורס, מפעילה במדבריות קליפורניה (אקלים דומה לאשלים), מאז 2014. אייבנפה היא בעלת כושר ייצור נומינלי (כלומר מקסימלי) של 377 MW   (כלומר פי 3 מאשלים) ותפוקה מתוכננת של  448,000 MWh  שהם כ 13.5% מהתפוקה הנומינלית. אייבנפה עוד לא הצליחה להגיע לתפוקה המתוכננת אחרי 3 שנים של הרצה וכיוונון – הם הגיעו רק ל 91% מזה.
וכדי להגיע לתפוקה המסכנה הזו (13.5% מהזמן) אייבנפה (ואשלים) ישתמשו בגז, כי השמש אפילו לזה לא מספיקה. הם התקינו מבערי גז, לחימום הקיטור, כי לחמם את הגז בבוקר, כאשר השמש מתחילה לזרוח, שהקיטור יגיע ללחץ יותר מהר, ותפוקת החשמל תוכל להתחיל בבוקר. מבערי הגז יפעלו גם בשעות היום, כאשר עובד ענן בשמיים... כדי שתפוקת החשמל לא תיפסק...
עד כאן ההיבט הטכני-כמותי. עכשיו להיבט הכלכלי.

החשמל הסולארי (בשיתוף גז) של אשלים יעלה לנו (על פי החוזה של רשות החשמל) 88 אג' לקוט"ש, צמוד למדד, בהתחייבות חוזית ל 25 שנה. להשוואה: חשמל מתחנות כוח גזיות עולה כ 20 אג' לקוט"ש. חשמל מתחנות כוח סולאריות, פוטו-וולטאיות – עולה (לפי מכרז אחרון בארץ) 19 אג' לקוט"ש. אז למה אנו צריכים לשלם יותר מאשר פי 4 לפיל הלבן הזה??? תיק"ו.

האובססיה הסולארית (דת השמש) היא כמו דת – חזקה מעבר לכול הגיון. שיגעון.

יעקב





5 בפברואר 2018

יום דרווין הבינלאומי בישראל 12.2.2018



בשנת 1859 פרסם צ'רלס דרווין את תיאוריית האבולוציה פורצת הדרך שלו בספרו הידוע "מוצא המינים", והיה לאחת הדמויות החשובות ביותר במדע ובתרבות האנושית. מאז ועד ימינו, מדענים, חוקרים, מלומדים והוגים, מעריכים את פועלו של דרווין ומוקירים את זכרו.


פרויקט יום דרווין הבינלאומי מציין את יום הולדתו של דרווין, שחל ב-12 בפברואר 1809, בפעילויות שונות ברחבי העולם, ומהווה מקור השראה לאנשים רבים לחשוב ולפעול על פי ערכים של אומץ אינטלקטואלי, סקרנות מתמדת, מחשבה מדעית וחיפוש בלתי נלאה אחר האמת, ערכים שגילם דרווין בחייו.

עמותת מדע גדול בקטנה, מרכז איין ראנד בישראל, מכון דוידסון לחינוך מדעי, מכון ויצמן למדע, האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת תל אביב והטכניון, חברו יחד לציון יום דרווין הבינלאומי בישראל, במטרה לתרום להנחלת תובנות מדעיות, רציונליות וחירות רעיונית לכלל האוכלוסייה.

 בתאריך 12 בפברואר 2018 נציין 209 שנים להולדתו של צ'רלס דרווין בסדרה של הרצאות פתוחות לקהל הרחב, בהן יציגו חוקרים מהמוסדות השותפים בפרויקט נושאים שונים במחקר העדכני בתחום האבולוציה.


ההרצאות יתקיימו בפאבים, בבתי קפה ובמרכזים קהילתיים, בירושלים ובתל אביב.

לצפייה בתכנית האירועים ולהרשמה באתר הפרוייקט כאן או באירוע הפייסבוק כאן.