25 במאי 2017

הסגידה לרע

המצרים הקדמונים סגדו ל"רע" (או "רא") אל השמש. ההערכה לשמש היא טבעית ומובנת כי השמש היא מקור כול האנרגיה ולכן - כול החיים על פני כדור הארץ. גם בימינו אנו סוגדים ל"רע" (לשמש), אבל בצורה המודרנית ה"טכנולוגיסטית-מדעית" או פסאודו מדעית אופנתית לעידן שלנו: אנו סוגדים לפאנלים סולאריים. הנה דיווח של כתבנו בארה"ב (הח"מ).

ביקרתי לאחרונה בעיירה הנובר, במדינת ניו המפשייר, בה ממוקמת האוניברסיטה היוקרתית והוותיקה דרטמות',  Dartmouth, שנוסדה ב 1769, והנה בין הכי חשובות בארה"ב. 



בכיכר מרכזית באוניברסיטה, ליד בניין מור (בצילום למעלה - Moore Psychology building) הם התקינו את הפאנל הסולארי המשוכלל ולידו לוחית המסבירה (בתמונה למטה) לעוברי האורח שהלוח המשוכלל מצויד במנוע הנשלט על ידי מחשב, המכוון אותו תמיד כלפי השמש, ומאפשר לו להפיק 40% יותר אנרגיה מאשר לוח סטטי. הלוח מספק חלק גדול מצריכת החשמל של בניין מור (הם כותבים)  - ממקור מתחדש נקי ובלתי מזהם.


סיפור יפה, אבל לא נכון. הלוח הנ"ל שגודלו כ 4 על 4 מ' (16 מ"ר), מספק 4300 וואט חשמל (ככתוב בלוח), כאשר השמש מאירה במלוא עוצמתה. זה מספיק בערך ל 3 מייבשי שיער ביתיים רגילים, או (דוגמה נוספת להמחשה) – לשני קומקומים חשמליים. (כול קומקום צורך בערך 2000 ואט). הלוח יכול גם לספק חשמל ל 43 נורות ליבון (לתאורה) בנות 100 ואט כ"א או כ 215 נורות לד חסכוניות (אם לא מפעילים קומקומים). זה כמובן רחוק מלספק את כול צרכיו של הבניין הגדול בן 4 הקומות אפילו אם אין בו מתקני חימום או מיזוג אוויר חשמליים (כנראה שיש).

כמות החשמל שהלוח הגדול והמשוכלל מספק היא קטנה ביותר, ואינה מספיקה אפילו כדי להניע את המנוע הדרוש כדי לסובבו לכיוון השמש. המנוע מחובר לרשת החשמל הרגילה, יחד עם הבניין כולו.

ושימו לב: החשמל שהלוח מספק נוצר רק כאשר השמש מאירה במלוא עוצמתה. הצרה היא שזה קורה לעיתים רחוקות באזור זה. אני הסתובבתי כחודש באזור והיו לי רק 2 או 3 ימי שמש, וגם באותם ימים היו עננים לסירוגין, כלומר לא הייתה שמש מלאה בכול שעות היום.

בקווי רוחב אלה ( כמעט 44 מעלות צפון) השמש מאירה (ומפיקה חשמל) רק כ 10% מהזמן. בניין מור (כמו כול הבניינים) מקבל חשמל מהרשת, ולא מלוח השמש המפואר שהותקן בחזיתו לתפארת במקום בולט לעין. אין כול תועלת מעשית בלוח זה, מדוע הותקן אם כן? זה ברור: מאותה סיבה שנהגו בעבר להתקין צלב גדול על הקתדרלות (ומבנים אחרים). הלוח הוא סמל, חשיבותו סמלית לא מעשית. הוא הצלב (או הסמל) של האל "רע" (אל השמש) לו סוגדים האנשים המודרניים. הוא בא להודיע לכולם כמה צדיקים וירוקים אנשי דורטמות' בנפשם, וכמה יקר להם גורל כדור הארץ.

יעקב





3 תגובות:

אשר פט אמר/ה...

אני מבטיח חגיגית להפוך לירוק קיצוני כאשר אראה כפרים של אידיאליסטים ירוקים "חותכים את הכבלים" - כלומר מיתנתקים מרשת החשמל, הגאז והמים (גם מורכת המים דורשת אנרגיה רבה השאובה מדלקים מאובנים) המודרניים. כל הקישקושים על מחירי לוחות השמש ה"קורסים", על רכבות הנוסעות "100% על שמש", ואפילו כפר אחד, אפילו בית אחד של אידיאליסטים לחי עיניים אין, אין אפילו אחד ש"התנתק מהרשת".

צבועים ושקרנים.

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

אפילו המנוע שמזיז את הפאנל הסולארי כלפי השמש מחובר לרשת החשמל...
נמדה לי שזה מקרה קלאסי של "הסנדלר הולך יחף", לא?
(רק מניח שלא חיברו את הפאנל למצבר לאותם רגעים שבהם המנוע המניע זקוק לחשמל להזיז את הפאנל הנכבד כשיש עננים).

יובל אמר/ה...

"כמות החשמל שהלוח הגדול והמשוכלל מספק היא קטנה ביותר, ואינה מספיקה אפילו כדי להניע את המנוע הדרוש כדי לסובבו לכיוון השמש. המנוע מחובר לרשת החשמל הרגילה, יחד עם הבניין כולו. "

זה שקר של ממש.
יכול להיות שהמתקן אינו נעזר במצבר, וכדי להגיע מהצד "ערב" לצד "בוקר" הוא משתמש ברשת החשמל. זה אומר שהוא לא "מסוגל להניע את עצמו". איני יודע מה המומחיות של אדון "יעקב", אבל הנדסה כנראה שלא.