27 באפריל 2020

כדור הלכת של בני האנוש



Planet of the Humans הוא סרט תעודה חדש שהופץ לצפייה חינמית ביו יו-טיוב ב 21 באפריל, לפני כמה ימים, לרגל "יום האדמה". הוא הופק על ידי מייקל מור (מפיק ובמאי ממחנה השמאל) והבמאי ג'ף גיבס, נצפה כבר יותר מ 2.9 מיליון פעם. 140 דקות... חובה לראות!

הסרט יוצא מנקודת השקפה אקולוגית-קיצונית – שבני האדם הם מין שמתפשט כמו סרטן או סוג של ג'וקים (ציטוט מהסרט) שמתרבים בלי הגבלה ומזהמים והורסים את כדור הארץ, שצורכים יותר ויותר, ומכלים את המשאבים של "הטבע". הריבוי האנושי הגדול (גידול מואץ באוכלוסייה) החל עם גילוי וניצול מאגרי האנרגיה הפוסיליים (מאובנים, פחמיים – כלומר מהמהפכה התעשייתית בערך) – ונמשך בקצב אדיר ומפחיד. 

חמדנותו ותאבונו של האדם הם בלתי מרוסנים, והוא מתקדם בצעדי ענק למצב של מחסור במשאבים (בייחוד אנרגיה פוסילית) והרס הטבע והחי, וכתוצאה מכך - הכחדת המין האנושי עצמו. הסרט נפתח בתמונות בהן שואל הבמאי אנשים אקראיים מהציבור: "כמה שנים יוסיף להתקיים המין האנושי?"

אתייחס ברשימה אחרת להשקפה של "אקולוגית עמוקה" (אנטי אנושית) זו, שהיא מאד נפוצה ואופנתית, למשל – היא הבסיס לקבוצת "מרד ההכחדה". הנושא הספציפי לו מוקדש מרבית הסרט הוא ה"אנרגיה המתחדשת" – או ליתר דיוק - הבלוף והרמייה של האנרגיה המתחדשת.

אומר הבמאי גיבס בסרט: "אתם חושבים שעוד מעט קט נעבור מאנרגיה פחמית מזהמת לאנרגיה מתחדשת ירוקה וברת קיימא, ונפתרה הבעיה, ונמשיך בעזרתה לחיות את חיינו הרגילים? אתם משלים עצמכם, אתם טועים בגדול! אין כזה דבר אנרגיה מתחדשת. הכול בלוף! הכול אינטרסים של קפיטליסטים חזיריים ירוקים כביכול ושקרנים, אין בזה ממש". וזו הנקודה המעניינת – כי זה נכון. האנרגיה המתחדשת, הירוקה כביכול, היא לא אנרגיה ולא מתחדשת ולא ירוקה, והיא לא תושיע, והיא כולה רמאות, והיא גם אסון אקולוגי. את זה אומרים שני אנשי שמאל מובהקים, חסידי התנועה האקולוגית מאז ומתמיד.

אנרגיה סולארית? לוחות השמש מיוצרים בעזרת מחצבים רבים וכמויות גדולות של פחם, (כלומר תלויות באנרגיה פחמית), והן מייצרות מעט חשמל וזקוקות לגיבוי של תחנות כוח פחמיות. הן גם תופסות שטח גדול וגורמות להרס שטחי טבע. טורבינות רוח: גם הן בנויות ממאות טונות של פלדה ומתכות נדירות נוספות שבהפקתן משחיתים את הטבע ומשתמשים באנרגיה פוסילית רבה. והטורבינות מזהמות שטחי טבע איכותיים בראשי ההרים [וקוטלות ציפורים בסיטונות – שכחו להזכיר זאת בסרט]. וגם הן מפיקות מעט חשמל, ובצורה תזזיתית, וזקוקות לתחנות גיבוי פחמיות. מכוניות חשמליות? וכי מאין באה האנרגיה שבעזרתה הן יוצרו וזו שמניעה אותן? נכון, אנרגיה פחמית. אתנול? שריפת המזון שלנו? (אתנול מופק מתירס). וכי איך מפיקים את המזון? בעזרת טרקטורים  (אנרגיה פחמית) ודשנים... ואיך מפיקים אתנול מתירס? בעזרת אנרגיה פחמית...

זעם מיוחד מופנה לרמאות הנוראה שנקראת "ביומסה". מה זו הביומסה הזו שממנה מפיקה, למשל, גרמניה המתקדמת, יותר מחצי מהאנרגיה ה"מתחדשת" שלה? ביומסה זו שריפה של היערות שלנו. לכרות ולהשמיד יערות עד וותיקים בשם שמירת הסביבה? זה טירוף אדיר. הסרט מצלם מפגינים צעירים בקולג' שדורשים אנרגיה ירוקה, ואח"כ את הנאום המלוקק והמתפאר של נשיא הקולג' שמודיע שתחנת הכוח של הקולג' הפכה לירוקה כי היא פועלת על ביומסה במקום פחם, ואח"כ מצלם הבמאי כריתת עצים ענקיים והקרחות המכוערות שנשארו במקום בו היה קודם יער מפואר. שיא הנזק הסביבתי והטמטום. וקיימות? הרי כול היערות בעולם לא יספיקו אפילו כדי להפיק את כמות החשמל שהעולם צורך בשנה אחת! הטירוף הזה נעשה בלחץ התנועות הירוקות...

זעם, לעג ובוז מיוחדים מופנים לכול העשירים המתהדרים ומתפארים בתמיכתם בתנועה הירוקה – כמו מייקל בלומברג, אל גור או אלון מאסק (טסלה) וקרנות ההשקעה ה"ירוקים". הם אינם אלא חזירים עשירים שניזונים מכספי ציבור המופנים למטרות ירוקות כביכול בטענות שווא. הם מתעשרים מהבלופים הירוקים – וזה מה שמביא אותם לנושא – האפשרות להתעשר על חשבון אחרים ובעזרת שקרים. גם ראשי הארגונים הירוקים, כמו ביל מקקיבן או תנועת "סיירה קלאב" – אינם אלא צבועים ושקרנים המשתמשים בתנועות הירוקות כדי להשיג תרומות ולהתעשר.

הסרט חזק מאד.

הטענות אינן חדשות. הרבה גופים (ביניהם הבלוג הצנוע שלנו) כבר מתריעים הרבה שנים שאנרגיות "מתחדשות" הן בלוף, שאין בכוחן לספק את האנרגיה הדרושה למין האנושי, שהן מבזבזות כסף אדיר לריק, וגורמות נזקים סביבתיים ענקיים. אני טוען הרבה זמן שמה שקורה (יעדים ירוקים בינלאומיים, מטרות כמו "אפס פליטות נטו") הוא טירוף מוחלט שבו נגוע חלק גדול של המין האנושי.

עכשיו, פתאום, הבין את הדבר אדם חשוב ורב מוניטין ממחנה השמאל. פתאום הבינן מייקל מור וג'ף גיבס שהמחנה שלהם (עד כה) טעה ובגדול. והם עשו סרט שמבטא את הדבר בצורה הרבה מאד חזקה ובוטה. הסרט מבוסס ברובו על ספר "אשליות ירוקות - הסודות המלוכלכים של האנרגיה הנקייה" של הפעיל הירוק אוזי זהנר, משנת 2012.

צפו בסרט.

יעקב