18 ביולי 2014

פאנלים סולאריים צורכים אנרגיה.


אנו מתקינים פאנלים סולריים (לוחות שמש) כדי להפיק מהם אנרגיה. מסתבר שלפני שמפיקים מהם אנרגיה, אנו חייבים להשקיע אנרגיה בייצורם – הרבה אנרגיה. מסתבר שתעשיית הפאנלים הסולאריים צרכה, בתקופה 2000-2013,  יותר אנרגיה מאשר הפאנלים הפיקו – כלומר – במאזן כללי ומצטבר, ייצור לוחות השמש היה גורם לגידול בפליטות הפד"ח ולא צמצומן. דבר זה מתברר במחקר שערכו חוקרים באוניברסיטת סטנפורד, שהתפרסם ב 2013.

כדי לייצר לוחות שמש חייבים להתיך סיליקה בטמפרטורה של כ 1800 מעלות. החימום נעשה באמצעות חשמל – והתהליך צורך הרבה חשמל,  לכן – הרבה אנרגיה – ולכן גורם להרבה פליטות, מתוך הנחה שהחשמל בא מתחנות כוח פחמיות, כמו מרבית החשמל בסין, שמייצרת את מרבית הלוחות. ברור, שאחרי ההתקנה, הלוחות מתחילים לייצר חשמל – אבל כמות החשמל שהם מייצרים היא קטנה. לוקח הרבה זמן, שנים, כדי שהתפוקה המצטברת של הלוחות תכסה את כמות החשמל שנצרכה בעת ייצורן. אחרי זה, כמובן, הלוחות ממשיכים לייצר, אולי במשך כ 20 שנה, ובסך הכול מייצרים יותר חשמל מאשר צרכו בעת ייצורן. אבל, בתחילה, בשנים הראשונות, הם עדיין בגרעון אנרגטי – כלומר – עוד לא כיסו את כמות האנרגיה שצרכו בעת תהליך הייצור.
חוקרי סטנפורד חישבו ומצאו שהמאזן האנרגטי של כול לוחות השמש בעולם היה שלילי עד שנת 2013. כלומר: כמות האנרגיה שהושקעה בעולם בייצור הלוחות בין השנים 2000 (תחילת הייצור) ו 2013 הייתה יותר גדולה מכמות האנרגיה המצטברת שהלוחות המותקנים הפיקו עד אז. במילים אחרות: לוחות השמש גרמו להגדלת הפליטות ולא להקטנתן.

מאז המגמה השתנתה, הודות לטכנולוגיות יותר יעילות, וזמן ההפקה המצטבר. כעת סך הכול הלוחות המותקנים בעולם מפיקים יותר אנרגיה מאשר תעשיית הלוחות צורכת. בכול זאת, ייקח עוד כמה שנים עד שגרעון האנרגיה של תהליך הייצור יכוסה על ידי הצטברות כמויות האנרגיה המופקת. מסתבר גם (נתון מדהים) ש 9% מצריכת החשמל העולמית משמשת לייצור והתקנה של לוחות שמש... מקווים ששיטות ייצור יותר יעילות יורידו בעתיד אחוז זה ל 2%.

מסתבר גם שהמחיר היקר של לוחות השמש אינו שרירותי – הוא תוצאה של תהליך ייצור יקר, הצורך הרבה אנרגיה. ההתפתחות המהירה והגדולה של לוחות השמש נבעה כולה מהתמיכה הממשלתית הגדולה שניתנה על בסיס רגשי-אידאולוגי ("זה נקי, זה טוב") – מבלי להתייחס לפרטים הטכניים – כמה חשמל זה מייצר, כמה זה עולה, וכמה פליטות נגרמות בתהליך ייצור הלוחות, כמה פליטות נחסכות בפועל.

דרך אגב, ובלי קשר לנאמר לעיל: הנה נתון כמותי נוסף: באוסטרליה הותקנו לוחות שמש לייצור חשמל על גגותיהם של 2.1 מיליון בתים. בגרמניה, אלופת העולם (גם בלוחות שמש, לא רק בכדורגל), – שבה מותקנים 40% מהלוחות בעולם, יש אולי מיליון וחצי "מתקנים" בגדלים שונים. מיותר לציין שהכול מבוסס על סובסידיות.

יעקב


אין תגובות: