14 ביולי 2014

אירועי אקלים חריגים היו תמיד.

כל אירוע אקלימי חריג גורם לתעמלנים חממיסטים לקפוץ ולצרוח: "אמרנו לכם! ההתחממות הגלובאלית הנוראית כבר כאן! ראו איזו סופה נוראית (הוריקאן/שיטפו/בצורת) התרחש כעת!".

האמת היא שאירועי אקלים קיצוניים התרחשו תמיד. מאחר וההתרחשויות חריגות, כלומר נדירות, נראה לנו, על סמך הניסיון האישי, שהוא בהכרח קצר ודל, ש"אסון כזה עוד לא היה". אם בודקים את המספרים והנתונים ההיסטוריים מגלים שאין שום שינוי בתופעות אקלים קיצוניות, אין החמרה, אין גידול בתדירות.
התקשורת, המפיצה סנסציות ממניעים של הגברת התפוצה, אוהבת בהחלט כותרות שמנות בנוסח "אסון כזה עוד לא היה".

הנה לדוגמה עיתון משנת 1936: "כול מזרח ארה"ב שוקע במים", "סופות חול במערב". ממשיכה הידיעה: "הקפיטול (בוואשינגטון) מוצף, 10 ערים ו 14 מדינות נפגעו". "כרבע משטחה של ארה"ב מוצף. זהו אסון טבע מהגרועים בתולדות המדינה". "הנזקים ענקיים קשה אפילו לאמוד אותם". "בזמן שכמעט כול מזרח ארה"ב שקועה במים, משתוללת סופת חול נוראית במדינות המערב, שעוקרת יבולים מהשורש. אלפי מיילים מרובעים הפכו לשממה". "עננים שחורים ומחניקים של אבק מכסים שטחים נרחבים באוקלהומה, קולורדו, קנזס, ניו מקסיקו וטקסס".

אסונות אלה התרחשו, להזכירכם, בשנת 1936, לפני שפליטות הפד"ח הנוראיות הגיעו לרמה גבוהה מהרגיל, ולפני שניתן לטעון CO2 מעשה ידי האדם גרם את האסון.


בתמונה: שקיעת שמש בנירנברג

מחקר חדש מספר לנו שגלי החום ה"נוראיים" שהיו בשנת 2003 באירופה ובשנת 2010 ברוסיה לא היו, כמו שנטען, מאורעות חסרי תקדימים. והנה, היה גל חום ובצורת נוראית באירופה המערבית והמרכזית, הרבה יותר גרוע מהמודרניים, בשנת 1540. הטמפרטורות הגיעו לרמות גבוהות ממה שנרשם מאז החלו המדידות הסדירות לפני כ 150 שנה. גם הבצורת – מיעוט ימי הגשם במשך 11 חודשים בשנת 1540 הגיעה לשיא שעוד לא נשבר. המים בנהרות הגיעו לשפל, ניתן היה לחצות ברגל נהרות גדולים כמו האלבה, הריין והסיינה. שריפות השתוללו ביערות ובשדות, יותר בתים וישובים נשרפו מאשר אי פעם בימי שלום. היבולים התייבשו בשדות. החוקרים מצאו שמאורע כול כך קיצוני לא ניתן לשחזור באמצעות מודלים אקלימיים.

כדאי לזכור את העובדות האלה כאשר תיתקלו בהמשך בסיפורים על המאורעות הקיצוניים שההתחממות הגלובאלית הנוראית, מעשה ידי האדם, של חמישים השנים האחרונות, גורמת.

יעקב

אין תגובות: