24 ביולי 2014

המטאורולוג של החקלאים אינו מאמין בהתחממות גלובאלית


ברייאן בלדסו הוא מטאורולוג מקצועי שמשמש חזאי ראשי בתחנת טלוויזיה מקומית בקולורדו בארה"ב. סיפור עליו מופיע בוואשינגטון פוסט. המיוחד בבריאן הוא שהוא גדל בחווה, בפינה נידחת של קולורדו. הוא הרגיש על בשרו ולמד מניסיונה של משפחתו עד כמה מזג האוויר משחק תפקיד מכריע בחייו של חקלאי, יום-יום. מזג האוויר קובע הכול - מה לזרוע בשנה הבאה, האם תהיה שנת שפע או בצורת, האם תרוויח מהיבולים או תפסיד, האם תהיה שמח או עצוב.

בראיין הוקסם בילדותו מבעיות מזג האוויר, הלך ללמוד מטאורולוגיה, ועכשיו יש לו רקורד של תחזיות מוצלחות, וקהל של מעריצים בקרב החקלאים. הם מרגישים שבריאן הוא בשר מבשרם, מבין את בעיותיהם, יודע לתת תחזיות טובות, ועצות רלוונטיות לחקלאים בנושא שפרנסתם תלויה בו.
לעיתים קרובות הוא נשאל האם הבצורות של השנים האחרונות קשורות לשינויי אקלים, משעה ידי אדם, כפי שרבים טוענים. תשובתו היא חד משמעית: לא. "כשאתה בודק את ההיסטוריה -  היו בצורות שנמשכו עשורים, הן גרמו לשבטי האנסטסי לעזוב את האזור הדרום-מערבי. בשנות ה 1800 המאוחרות היה זמן יבש גם כן. אם שואלים אותי [את ברייאן] אם מעשי האדם משנים את האקלים אני אומר חד וחלק: לא. יש גרומים טבעיים הרבה יותר חזקים, שמשנים את האקלים."

אנשים רבים החלו להאמין שאכן המאורעות הקיצוניים של השנים האחרונות הושפעו, במידה זו או אחרת, על ידי בני האדם (פליטות הפד"ח), אך בריאן לא מאמין בכך והוא מפיץ את דעותיו הספקניות בטלוויזיה ובבלוג שלו. הוא לא לבד. סקר שנערך ב 2011 מצא שכשליש מהחזאים אינם מאמינים שלבני האדם קשר לתופעות מזג האוויר שהם מדווחים עליהן. והחזאים הם אנשי מקצוע, שמזג האוויר הוא המקצוע שלהם, יש להם הכשרה והבנה בנושא.

הספקנות של החזאים החלה עוד בשנות ה 80 ו ה 90, כאשר, למשל, הנשיא קלינטון הזמין חזאים לבית הלבן וניסה לגייס תמיכתם לאמנה אקלימית. החזאים לא אהבו שפוליטיקאי מנסה ללמד אותם על מדעי האקלים, וגם ל"מכור" להם פתרונות פוליטיים.

מדענים מודאגים (חממיסטים) עשו מאמצים רבים ל"חנך" את החזאים, להסביר להם את המדע [שהסתומים האלה מסרבים לקלוט], ולהעביר להם ניסוח של מסרים [חממיסטים] שעליהם להעביר למאזינים בתחזיות מזג האוויר המשודרות [ניסוח תקין פוליטית, של תעמולת הפחדה].

ברייאן לא קונה את זה. הוא אומר שכול הדיבורים האלה [ההפחדה] קשורים לאג'נדה פוליטית וכלכלית ואין לזה שום קשר לאקלים או להגנה על הסביבה. זה קשור בהטלת מיסים ושליטה. ברייאן מתנגד למנדטים של אנרגיה מתחדשת של קולורדו שיגרמו לעליית מחירי החשמל גם לחקלאים שכבר נפגעו מהבצורת.

אבל, בראיין לא רק "מיישר קו" עם הדעות של לקוחותיו, החקלאים השמרנים. הוא משוכנע שספקנותו מעוגנת היטב בידע מדעי, אותו הקפיד לרכוש במשך שנים. הוא חקר במיוחד זרמי האוקיינוס, והוא חושב שהם הסיבה להתחממות הנוכחית. "אני רואה את שני הצדדים 'מהנדסים נתונים' (fudge data), (הוא אומר), לכן אני חוקר את הנתונים בעצמי. מזג האוויר תמיד השתנה, לכן אני מאמין שגורמים טבעיים שולטים על האקלים. מסע הדיס-אינפורמציה [התעמולה החממיסטית] מנוהל במישורים הכי גבוהים, במהירות מסחררת, ומרבית האנשים עסוקים מדי מכדי לחקור את הנושא בעצמם".

מייק נלסון, חזאי אחר מקולורדו, מכבד את הידע המדעי של ברייאן, וניסה לשכנעו בנכונות הטענות המדעיות החממיסטיות. הוא לא הצליח. "ברייאן לא מאמין שגידול ריכוזי הפד"ח יגבר, בהשפעות על האקלים, להשפעה של זרמי האוקיינוס" אומר נלסון.

הנה, אם כן, דעותיו של ברייאן בלדסו, חזאי עצמאי, עוסק באקלים, חי אותו וחוקר אותו כול ימיו,  שאינו תלוי בממסד, במענקי המחקר שלהם ובאופנה המדעית העכשווית.

יעקב

אין תגובות: