6 ביולי 2014

המיסים הירוקים בבריטניה


המיסים הירוקים בבריטניה הגיעו ל 43 מיליארד ליש"ט בשנת 2013, עליה של 1.7 מיליארד לעומת 2012, ועלייה של כ 50% לעומת הרמה של כ 30 מיליארד לפני 10 שנים (2003). זה מסתכם בכ 1629 ליש"ט למשק בית, אם כי – מרבית המס משולם דרך חברות מסחריות ולא משקי הבית.

מתוך זה – ההיטלים לסבסוד אנרגיה ירוקה (שמש ורוח) היו 2.4 מיליארד ליש"ט, בערך פי 6 מאשר לפני עשור. על פי אישור האוצר – המס הזה (לסובסידיות ירוקות) יגיע ל 7.6 מיליארד בשנת 2020.

החלק הגדול של המס "הירוק" הם בעצם מיסי דלק על בנזין ודיזל, שהסתכמו בכ 26.7 מיליארד (מתוך ה 43). עוד כ 10 מיליארד היו מיסי תחבורה אחרים, כמו מיסוי על רישוי רכב ועל כרטיסי טיסה. המיסים האלה מהווים 7.5% מהכנסות המדינה בבריטניה, והם כ 2.7% מהתל"ג.

עד כאן דיווח בטלגרף על מספרים שפרסם משרד האוצר הבריטי.

מה שמעניין הוא שהם כוללים את מיסי הדלק והתחבורה בסעיף "מיסים ירוקים". על הדלק והמכוניות היה מוטל תמיד מס (גם אצלנו) כדי ליצור הכנסות למדינה – בלי קשר ל"ירוק" או סביבה. כעת הם קוראים לזה מס "ירוק". יותר נוח לעבוד על אנשים ולספר להם שהמיסים תורמים לשיפור איכות הסביבה, מאשר לאמור את האמת – שהמיסים ממנים מנגנון ממשלתי מנופח של פקידות מיותרת, ומוקדי כוח לפוליטיקאים מושחתים.

מאידך – החוגים המתקדמים, החממיסטים, דורשים הטלת מיסי "פחם" "למען האקלים". ובכן: כבר יש מיסי פחם – ראה את המיסים שלעיל. האם זה עזר במשהו להוריד את הפליטות? לא בהרבה.


יעקב

אין תגובות: