17 ביולי 2014

אוסטרליה ביטלה את מס הפחם.

בתמונה: טוני אבוט "היום בוטל המס..." צילום: Associated Press

הסנאט של אוסטרליה ביטל את מס הפליטות (הפחם) שהונהג שם, בהצבעה, ברוב של 39 נגד 32. מס הפחם עמד במרכז הוויכוח הציבורי באוסטרליה במשך עשור כמעט, מאז שהוצע על ידי מפלגת הלייבור (שמאל) ב 2007, והונהג, בחקיקה. הוויכוח על מס הפחם עמד במרכזן של שלוש מערכות בחירות ותרם לנפילת ממשלת הלייבור ועליית הממשלה הליברלית (מרכז-ימין) של טוני אבוט, לפי כשנה.

אוסטרליה היא הכלכלה מס' 12 בגודלה בעולם, ופליטות הפד"ח לנפש, ליום, עמדו על 49.3 ק"ג – פי 4 מהממוצע העולמי, ויותר מעט מהשיעור בארה"ב. ממשלת הלייבור, שהנהיגה את מס הפחם, העניקה באותו זמן תשלומי קצבאות והנחות במיסים כדי לעזור לאוכלוסייה חלשה לעמוד בעליית המחירים הכללית בעיקבות מס הפחם. זה לא עזר, הבוחרים מקטרים על חשבונות החשמל והאנרגיה הגבוהים, ושונאים את המס הזה.
הבנק העולמי פרסם במאי דו"ח לפיו קיימים מיסי פליטות (פחם) ב כ 40 מדינות ו 20 אזורים. רוב המדינות האלה הם כמובן מדינות האיחוד האירופי, בו נהוג שוק של מכסות פליטה סחירות, אבל השוק הזה חסר משמעות כי עלות "היתר הפליטה" היא מאד נמוכה, וחסרת השפעה.

טוני אבוט הכריז: "היום בוטל המס שביקשתם לבטלו באמצעות הצבעתכם בבחירות, המס שהתחייבתי בפניכם לבטל. זה היה מס חסר תועלת והרסני שפגע ביצירת מקומות עבודה וביוקר המחיה של המשפחות. זהו מס שתרומתו לסביבה היה אפסי." מיסי הפחם היו כאבן ריחיים, כמכשול, בעלות 9 מיליארד דולר, על צוואר הכלכלה האוסטרלית. המס בפגע בתעשיות כמו המכרות, האנרגיה והתעופה, וארגוני התעשיינים התנגדו לו (יחס עם רבים אחרים). ביטול המס יגביר את התחרותיות של התעשייה האוסטרלית.

ראש הממשלה הקודם, מהלייבור (השמאל) – קווין רוד, שחתם בזמנו על פרוטוקול קיוטו, כינה את בעיית שינויי האקלים "האתגר המוסרי הגדול ביותר של ימינו". לעומת זאת הכריז טוני אבוט: "שינויי האקלים אינה הבעיה היחידה, וגם לא החשובה ביותר שהעולם ניצב בפניה".

(דיווח קודם שלנו על אוסטרליה – כאן, מאמר בספקטטור האוסטרלי שפורסם עוד לפני הביטול: כאן).
מדיניות אקלימית (מיסים, סובסידיות, מנדאטים) שבנויה לא על הגיון כלכלי או טכני או מעשי, אלא רק על אידאולוגיה, הפחדה,  ותכניות כפייה באמצעות מיסוי – פגיעה לגחמות הבוחר, ואינה יכולה להאריך ימים.

יעקב


תוספת: הנה פרטים נוספים מהניו יורק טיימס: המס שבוטל הונהג בשנת 2012, והיה בתחילה 23 דולר אוסטרלי לטון, עם תכנית לעלייה מתמדת והדרגתית של שיעור המס. הוא עלה השנה ל 25 דולר לטון, והוטל על חברות גדולות, מכרות, ותחנות כוח. הירוקים, כמובן, צועקים שזה צעד ריאקציונרי ומזיק, ושזו הפעם הראשונה שמס פחם קיים בוטל בעולם. 

אין תגובות: