1 ביוני 2014

ג'ון הולדרן והאידאולוגיה האנטי אנושית.


בפוסט הקודם סיפרנו על האידיאולוגיה הירוקה הקיצונית שהיא אנטי אנושית מפני שהיא רואה באנשים (ריבוי האוכלוסייה) כטינופת המזהמת את הטבע, כמכה שיש להילחם בה. היא גם רואה את המהפכה התעשייתית כאסון וכך גם הרווחה האנושית (לה קוראים "צריכת יתר"). ההשקפה הזאת מאד נפוצה בחוגי האינטלקטואלים, ואחד הבולטים מהם הוא ג'ון הולדרן, היועץ המדעי של הנשיא אובמה – כלומר לא דמות שולית בכלל, ואולי המעצב הראשי של המדיניות הסביבתית של ממשל אובמה.

תאריו הרשמיים של הולדרן  (בן 70): "מנהל משרד המדע והטכנולוגיה בבית הלבן, עוזר הנשיא לענייני מדע וטכנולוגיה, יו"ר משותף של מועצת היועצים לנשיא בענייני מדע וטכנולוגיה". בארה"ב קוראים לו בקיצור "צאר המדע" (Science Czar). ג'ון הולדרן היה לפני כן, במשך זמן רב, פרופסור למדיניות סביבתית בבית ספר לממשל ע"ש קנדי, באונ' הארבארד. הולדרן מחזיק תואר ד"ר לארונאוטיקה, אסטרונאוטיקה ופיסיקה.

הרדיקליזם של הולדרן החל עוד בשנות ה 1960. ב 1969 הוא כתב "חובה לשכנע את החברה ומנהיגיה שאין ברירה, וחייבים לחדול מגידול האוכלוסין חסר האחריות". הוא ופרופ' ארליך (שהוזכר קודם וגם בפוסט קודם בבלוג - ראו תעוד הרצאתו בתל אביב) ניבאו כדלקמן: " אם לא נחל מיד בצעדים יעילים לבקרת גידול האוכלוסייה – כול הטכנולוגיה שהאדם יכול להמציא לא תמנע את העוני והאומללות הצפויים". בשנת 1971, הוא וארליך הזהירו ש"צורה כולשהי של אסון, אולי מלחמה גרעינית, יתרחשו כמעט בוודאות לפני סוף המאה". בשנת 1973 הולדן אמר: "210 מיליון (האוכלוסייה הנוכחית) היא אוכלוסייה גדולה מדי עבור ארה"ב, ו 280 מיליון בשנת 2040 היא כנראה הרבה יותר מדי". (אוכלוסיית ארה"ב היום: 310 מיליון).

הולדרן ראה את הקפיטליזם כמערכת שמנוגדת, במהותה, לסביבה, וקרא ל"מסע נמרץ ורציני להפסקת (או ביטול או הרס de-develop)) התיעוש והפיתוח בארה"ב ובמערב, במטרה לשמר אנרגיה ולאפשר גידול בארצות המתפתחות (המפגרות)". על ידי "ביטול הפיתוח" (de-development)  הם הסבירו, "אנו מתכוונים להורדת צריכת האנרגיה לנפש, פחות מוצרים ואביזרים..."


בספר המצולם מעלה, שיצא לאור ב 1977, מציעים המחברים (הולדרן והזוג ארליך) אמצעי כפייה דרקוניים לצמצום האוכלוסייה – כמו הפלות מאולצות, חוקים המאלצים אנשים מסוימים לעבור הפלות או ניתוחי עיקור, ומשטר כלל עולמי שישלוט וידכא בכפייה את הפיתוח הכלכלי וריבוי האוכלוסייה.

עם מינויו לעוזר הנשיא, בשנת 2009, בעת השימוע בקונגרס לצורך אשרור המינוי, טען הולדרן שהוא וויתר על דעות אלה מלפני 30 שנה, שינה השקפתו, ואינו דוגל היום בהתערבות ממשלתית בכפיה בענייני ילודה ומשפחה. הוא לא אמר אם וויתר גם על הרעיון של "ביטול הפיתוח" – de-developement .

הקטע הזה נועד להמחיש עד כמה נפוצה ורבת השפעה הדעה – או האידיאולוגיה – האנטי אנושית – אנטי התפתחותית, אנטי תעשייתית. היא מכתיבה את מדיניות ממשל אובמה בענייני אנרגיה – למשל ההצעה לתקנות חדשות שתוביל למעשה לסגירת כול תחנות הכוח הפחמיות בארה"ב, המספקות היום כ 40% מהחשמל שלהם.

יעקב

אין תגובות: