23 ביוני 2014

שיגעון לנקיון


אגם הארבע קנטונים שבלב שוויץ סובל מ... ניקיון יתר. כך מדווח עיתון הטריביון בז'נווה.

כתוצאה מן המלחמה שהכריזו הירוקים נגד הפוספטים במים הופעלה מערכת של טיהור מים, זאת הובילה לירידת אחוז הזרחן במים קטן בצורה דרסטית, לכדי רק כ-2 מיקרוגרם לליטר מים, לעומת למשל 20 מיקרוגרם לליטר מים באגם ג'נבה.כמות נמוכה כזאת של זרחן פוגעת בפלנקטון, שזקוק לו על מנת לגדול ולהתפתח. הפלנקטון הוא בסיס פירמידת המזון ומקיים את הדגים ולכן התמעטות הפלנקטון גורמת לצמצום בכמויות הדגים באגם.

יש לציין שהמגמה הזאת נדחפת על ידי פוליטיקאים מקומיים ועל חשבון משלמי המיסים.

התוצאה היא שייצור הדגים באגם הארבע-קנטונים ירד בשלושים שנה מ- 34.3 קילו ל- 10.6 קילו להקטר, כלומר יותר משני-שליש. האבסורד זועק לשמיים משום שאזרחי שוויץ אוהבים לאכול דגים, יותר מ-9 קילו לאדם בממוצע שנתי והצריכה הולכת וגדלה, ועל כן, כדי לחפות על הירידה בכמות הדייג, פותחה באזור תעשיית בריכות דייג.

הבעיה היא שבריכות הדייג מזהמות ואינן אקולוגיות בכלל. מבחינה כלכלית, הושקעו במעגל השוטה כספים רבים על מנת לנקות אגם שלם מעבר למה שצריך, וכעת מבזבזים עוד כסף כדי לפתח תעשייה מלאכותית שהייתה יכולה להתקיים על בסיס דייג טבעי באגם.


כמובן שכל זה מתורגם בעלות תקציבית מופרזת, על חשבון משלמי המיסים, מחד ובמחיר דגים לצרכן גבוה מידי מאידך, שלא לדבר על הנזק האקולוגי לאגם ולמינים שונים של דגים. 

אמיר

אין תגובות: