4 באפריל 2011

הסכנה בפוקושימה נמשכת.

בניגוד לתחזיות אופטימיות קודמות, מסתבר שהמצב בכורים הגרעיניים הפגועים בפוקושימה ממשיך להיות חמור.
כזכור הופסקה הריאקציה הגרעינית בכורים, באופן אוטומטי, בעת שהתרחשה רעידת האדמה. מוטות הדלק היו אמורים להתקרר ולהפסיק לפלוט חום תוך 10 ימים. אבל, כנראה שהתרחש היתוך חלקי של מוטות הדלק ומוטות הבקרה, לפחות בשניים מ 4 הכורים שהיו בפעולה. ההיתוך החלקי התרחש מאחר ומפעילי התחנות לא הצליחו לקרר את הכורים באופן רציף, ביום הראשון או השני אחרי רעידת האדמה.
ייתכן וההיתוך גרם לחידוש תהליך הריאקציה הגרעינית, לפחות בחלקים ממוטות הדלק. היפאנים ממשיכים לקרר את הכורים על ידי שאיבת מים לתוכם, וייתכן שיצטרכו לעשות זאת עוד חודשים רבים אם לא שנים. התקווה שהכול ייעצר ויירגע תוך ימים נגוזה.
מעטפות המגן של הכורים כנראה לא נפרצה, או לכול היותר נסדקה באחד הכורים. לכן – אין דליפה מאסיבית של קרינה לאטמוספרה. בכול זאת יש דליפה של מי הקירור מהליבות, לא יודעים בדיוק מאיפה, ייתכן מצינור שבור. אדים הנושאים קרינה, ומים מזוהמים בקרינה ממשיכים להיפלט מהכורים. לא נראה שיש סכנה של פיצוץ או החמרה גדולה במצב, כלומר המצב נראה יציב, יחד עם זאת יש המשך של פליטת קרינה החוצה, והדבר יכול להמשך זמן רב.

עד כה פונו כ 150-200 אלף תושבים מאזור ברדיוס 30 ק"מ מהכורים, פינוי של זהירות. התגלתה קרינה גבוהה מחוץ לכורים, גם מחוץ לאזור הפינוי. עד כה הרמות עדיין לא מאד גבוהות, ולא מכסות שטח גדול. יהיה צורך להמתין לסיום פליטות הקרינה מהכור כדי להעריך איזה שטח מזוהם ומחייב פינוי התושבים לתמיד, ואיזה שטח לא מזוהם ואפשרי לחזור אליו אחרי סיום הפרשה. בכול מקרה, המצב הוא הרבה יותר חמור מאשר בתקרית אי שלושת המיילים, שבה לא נפלטה כלל קרינה מסוכנת לסביבה, למרות היתוך חלקי של הכור.



יעקב

אין תגובות: